11-01-2022 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

Luxe boottrip in Egypte met Lasse Walker

Duotone-rider Lasse Walker doet dingen waar normale stervelingen slechts van dromen. Het ene moment vliegt hij twintig meter hoog, op z’n kop, door het frisse luchtruim van Denemarken. Het andere moment staat hij – met een kite in de handen – aan boord van een superluxe jacht in de Rode Zee van Egypte.

Lasse Walker

‘Lasse, zou je het leuk vinden om met ons mee te gaan op een privécruise op de Rode Zee in Egypte? We verblijven op een gloednieuwe superjacht met al onze vrienden en VIP’s en gaan we naar de beste kitespots. Een kitesafari zeg maar.’ Dat is de uitnodiging die ik kreeg van reisbureau Heli. Wat denk je dat ik zei? Uiteraard zei ik ja.

Nog nat en fris door de Cold Hawaii Games in Denemarken mocht ik mezelf opwarmen in Egypte. Op naar Hurghada. Met de auto was slechts vijftien minuten rijden naar de haven waar we bij zonsopgang zouden vertrekken in ons varende huis voor die week. De Golden Dolphin IV: een gloednieuw, vijftig meter lang, luxe jacht met alles wat je nodig hebt. Bioscoop, meerdere zonnedekken, veertien kamers met airco, dj-booth, eetruimtes, duikuitrustingen, twee Zodiacs. Oh, en niet te vergeten: een leuke groep van 28 vrienden.

Voor kitesurfen is vliegen naar Egypte (Hurghada) super eenvoudig. Er zijn veel directe vluchten en talloze overstapmogelijkheden via Istanbul of Caïro bijvoorbeeld. En nu in tijden van COVID was een vaccinatiebewijs genoeg en kreeg ik een heel erg welkom gevoel. Toen ik de eerste ochtend wakker werd, wist ik dat we in het paradijs waren aangekomen. Lopend naar het dek, koffie erbij, kijkend naar een klein verlaten zandeiland met super vlak water en 25+ knopen in het midden van de oceaan. En niemand in zicht behalve wij. Ik was al helemaal enthousiast en opgeladen, en net als alle andere aanwezige kiters, goed ongeduldig om het water op te gaan, maar eerst ontbijt.

Lasse Walker

Beneden kunnen we drie keer per dag eten. Dat is ook waar onze gids, Jonathan, het plan met ons kan bespreken en kan checken hoe iedereen zich voelt. Chillen op de boot, duiken, snorkelen, gewoon chillen op het strand, alles is mogelijk, zegt hij. Jonathan gaf ons de gouden regels voor deze trip: 1. Geen stress. 2. Pak nooit je eigen gear. 3. Niet pompen. 4. Nooit zelf kites opgooien of landen. Daar hebben we personeel voor en jullie hoeven niets te doen!

Om van het jacht naar het strand te komen, gaan er elke vijftien minuten twee Zodiacs op en neer. Na het ontbijt wat zonnebrandcrème opdoen, de zodiac inspringen en naar het strand. Waar zij de spullen al naartoe hebben gebracht, met wat schaduw, koude drankjes en wat lounges om te zitten en te ontspannen als je geen zin meer hebt om te vliegeren. Kortom: ongekende luxe. De sfeer en sfeer op het jacht was geweldig. Een grote groep super enthousiaste mensen die allemaal zoveel mogelijk plezier willen hebben en willen kiten. En natuurlijk na het kiten en diner een gezellig samenzijn met een drankje om op te scheppen over je sessie. En daarnaast is er voor het grootste deel van de reis nauwelijks telefoonsignaal. Wat voor mij ook een kleine struggle was, maar andere kant is het fijn om even niet bereikbaar te zijn en niet continu je telefoon te kunnen gebruiken.

Onze trip en spots

Geisum

We vertrokken vanuit de haven van Hurghada naar het eerste eiland genaamd Geisum. De plek is super toegankelijk voor beginners met een mooi zandstrand en vlak ondiep water. Ook de meer ervaren kiter zal zich goed kunnen vermaken. Kilometers lang cruisen langs het lange strand met supervlak water en constante wind. Naast lekker cruisen en die nieuwste tricks en jumps doen is er nog zo veel te ontdekken langs de kustlijn.

Ashrafi-eilanden

Volgende stop: de Ashrafi-eilanden. Daar hebben we twee dagen doorgebracht. Wederom gingen we zoals altijd met de Zodiacs naar het strand waar we konden ontspannen en het water op konden gaan. De Ashrafi-eilanden zijn eigenlijk twee kleine, dunne en lange eilanden met daartussen een enorme lagune met vlak water. Er is weer zoveel te ontdekken. Droogliggende zandbanken met supervlak water, prachtige waterkleuren zoals nergens anders en een ongelooflijk constante wind. Verreweg mijn favoriete plek om te freeriden en rond te cruisen. Omdat de Ashrafi-eilanden noordelijker liggen, is de wind hier meestal het sterkst. Afhankelijk van de weersvoorspelling hadden we de hele dag een constante 25-30 knopen.

Tawila-eiland

Zoals Jonathan ons al vertelde, bewaarde hij het beste voor het laatst. Tawila Island is een droom. Perfecte freeridecondities met twintig knopen, waarbij je downwind van de zandbank kunt varen en ongeveer honderd meter ver kunt staan of upwind van de zandbank kunt varen en een rondje om het eiland kunt doen in ongeveer één uur tijd.

Jacuzzi jump

‘Er is een jacuzzi op het dak, misschien kun je er vanaf springen of zo?’ Dat leek de organisatoren een leuke stunt voor mij. Tja, prima, maar wel moeilijk om daar met kite en al te komen. Het idee leek simpel: in de Jacuzzi stappen, kite insturen, vliegen en op zee landen en verder varen. De grotere uitdaging die ik zag was: hoe kom ik eigenlijk in de jacuzzi op het bovendek, twaalf meter boven het water op een jacht van vijftig meter? In overleg met de kapitein en een vriend Matias kwamen we tot het volgende plan. Om de kite eerst op het strand op te laten en naar het achterdek van de boot te kiten en daar weer aan boord te gaan. Vanaf daar begon het lastige deel omdat we drie verdiepingen omhoog moesten zien te komen. Vervolgens hadden we een touw vastgemaakt aan de chickenloop, om deze door te geven van de onderste verdieping, naar de eerste verdieping. En maar hopen dat de kite ondertussen niet zelf zou starten en de lucht in te gaan. Eenmaal het touw overgegeven te hebben rende ik snel naar boven om de bar aan het touw weer over te nemen. En vanaf hier herhaalden we dat proces tot de derde verdieping Eenmaal op de derde verdieping aangekomen, haakte ik in en herstartte ik langzaam de kite richting twaalf uur. Pfffff, eindelijk ontspannen. Vanaf dat moment werd eigenlijk pas echt leuk. Een sprong die ik niet snel zal vergeten.

Condities

Over het algemeen Egypte is steeds populairder geworden als kitesurfbestemming, met El Gouna als middelpunt daarvan. De omstandigheden zijn het best bekend om hun vlakke, blauwe en warme water, met een constante bries van 15 tot 25 knopen. Vrijwel perfecte omstandigheden voor beginners tot gevorderden. Verder naar het noorden neemt de wind echter toe richting het Suezkanaal. De wind wordt daar in een soort trechter geperst, wat een zogenaamd ‘Venturi-effect’ creëert. Dit kan de wind gemakkelijk met 5 knopen of meer doen toenemen. Ik voer dagelijks met mijn 10m Dice SLS.

Meer informatie: www.heli.life – Heli is een reisbureau van avontuur- en boekingssoftware, https://dragonflykitesafaris.com –  Dragonfly was de host van onze kitesafari

Dit artikel “Prinsheerlijk in Egypte” komt uit Access #4 van 2021. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de andere magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.