Maak kennis met de nieuwe SRAM Rival eTap Specialized modellen

Sinds de lancering van afgelopen jaar, zijn de Tarmac SL7 en Aethos wereldwijd erg geliefd onder de rijders. Daarom is SRAM verheugd om hun ongeëvenaarde innovatie en geavanceerde prestaties samen met de legendarische Roubaix in Comp-modellen aan te bieden.

De Aethos

De Aethos-lijn belooft drie dingen – een uitzonderlijk licht gewicht, perfect uitgebalanceerde rijeigenschappen en een onmiskenbare stijl. De Aethos Comp is daarop geen uitzondering. Aethos: Miljarden berekeningen in het streven naar één ding – de perfecte rit.

Het Aethos-frame is de perfecte combinatie van de ultieme rijervaring, het lichte
gewicht en de ongeëvenaarde stijl – om zelfs op steile beklimmingen te kunnen
versnellen, om de meest technische afdalingen te kunnen maken en om zelfs op
lange zondagsritten comfortabel te kunnen zijn. We hebben de traditionele vorm van
de racefiets uit het verleden opnieuw uitgevonden. Vervolgens hebben we deze
vormen subtiel aangepast om een enorme toename in stijfheid en evenwicht te
leveren, zonder dat dit invloed heeft op het gewicht of de duurzaamheid. Combineer
dat met een volledig nieuwe lay-up, geperfectioneerd over vele decennia, en je hebt
het lichtste frame dat er is (585 gram, S-Works, maat 56cm). De Aethos is meer dan
alleen een nieuwe fiets, het is de eerste van een nieuwe soort.

Een vederlicht frame is nutteloos zonder vertrouwenwekkende rijeigenschappen.
Daarom hebben we de Aethos ontwikkeld met het oog op de perfecte balans tussen
stijfheid en uitzonderlijke rijkwaliteit. Uitgebreide tests hebben ons baanbrekende
inzichten gegeven in hoe de krachten op frames werken. Je hoeft slecht een paar
meter op de fiets te rijden en je zult merken dat deze uitzonderlijke rijkwaliteit een
nieuwe standaard zet.

Elk detail, van de derailleurhangers tot de vork expander plug, alles is ontworpen met
het oog op stijl, gewicht en duurzaamheid. De Aethos is uitgerust met Roval’s
gloednieuwe Alpinist carbon zadelpen, waardoor er nog meer gewicht wordt
bespaard en de rijeigenschappen worden verbeterd. Alles in het streven naar de
perfecte rit.

Roubaix Comp

Met zes overwinningen in Parijs-Roubaix heeft onze Roubaix bewezen dat Smoother sneller is. Tot dit moment is Smoother echter met enkele compromissen gekomen. Maar nu niet meer. De geheel nieuwe Roubaix Expert levert nu compliance zonder compromis door de introductie van een radicaal nieuwe Future Shock 2.0 die je meer controle en demping opties geeft, en een nieuwe Pavé zadelpen die onze meest gebalanceerde Roubaix tot nu toe creëert. Kijk daarbij nog naar de aerodynamica die gelijk is aan de Tarmac, en een Rider -First Engineered TM frame dat een serieus gewicht heeft kwijtgescholden. Is het nog steeds comfortabel? Natuurlijk, maar noem het geen comfortfiets, want de prestaties stonden achter elke technische beslissing die we namen. Dit is de nieuwe Roubaix.

Specialized

Het nieuwe frame levert compliance zonder compromissen dankzij de perfecte balans
tussen aerodynamica, Rider-First Engineering, compliance en een licht gewicht
dankzij de constructie van FACT 10r. Met buisvormen die zijn geboren in onze
FreeFoil Shape Library en gevalideerd in de Win Tunnel, is de nieuwe Roubaix meer
aero dan de Tarmac SL6. Ondertussen, om het gewicht en de rijkwaliteit te
garanderen, kozen we voor een Rider-First Engineered TM -ontwerp voor optimale
stijfheid en flexibiliteit in alle maten, van 44 tot 64 cm. Natuurlijk heeft het frame
daarbij een serieus gewicht verloren. En om je voor te bereiden op je eigen Hell of the
North, hebben we ruimte gemaakt voor 33 mm-banden.

Om bij het nieuwe frame te passen, hebben we ook een geheel nieuwe S-Works
Pavé-zadelpen ontwikkeld. Het is niet alleen de eerste comfortabele zadelpen die
OOK aerodynamisch is, maar ook nog eens zonder extra gewicht of moeilijke
constructies. Beginnend met hetzelfde D-vormige ontwerp als op de Tarmac, hebben
we nog een stap extra gezet door extra flex in het bovenste gedeelte te creëren en
een nieuw drop-clamp ontwerp in het frame te ontwikkelen. Dit zorgt voor veel
comfort, terwijl het perfect in balans blijft met de voorkant, zodat je een soepele en
gebalanceerde rit krijgt, hoe ruig het terrein ook is.

De Future Shock 2.0 is het resultaat van de eisen van onze professionele rijders voor
de kasseien van Roubaix. Het is soepeler, sneller en geeft je meer controle via een
knop boven op de stuurpen. Deze knop past de compressie aan van volledig open tot
dicht, terwijl er intern hydraulisch gedempte onderdelen de rebound regelen. Voeg het
toe en deze nieuwste versie vermindert vermoeidheid en verhoogt je snelheid,
ongeacht het terrein. De nieuwe Smooth Boot, top cap en Future Stem verbeteren
ook de esthetiek, zodat je een zuivere overgang krijgt van balhoofdbuis naar stuurpen.

Tarmac SL7 Comp

De nieuwe Tarmac is ontworpen om snel te gaan, er is geen ‘als’ of ‘maar’ het vertegenwoordigt zoveel meer dan alleen aerodynamische vaardigheden. Met een lichtgewicht Rider-First Engineered TM frame levert het de best mogelijke rijeigenschappen, ongeacht de grootte. Dus wat je ook hebt gepland voor je nieuwe Tarmac, het staat altijd klaar om je te helpen je doelen te bereiken: PR’s, KOM’s of podiums. “One bike to rule them all”.

Aero is everything”- Dit zeggen we al jaren en het is nog steeds de drijvende kracht
achter de nieuwe Tarmac. In onze zoektocht naar buisvormen die het snelste frame
leveren en aan de UCI-regels voldoen, hebben we een pagina uit het
ontwikkelingsboek van de Venge gehaald en gebruik gemaakt van onze FreeFoil
Shape Library. Gewapend met een bibliotheek van geoptimaliseerde vormen, hebben
we de Wind Tunnel aangesproken om deze vormen in een modulaire testfiets te
steken, voor meer testen en validatie. Het resultaat? Een nieuwe Tarmac Comp die
sneller is dan voorheen: 33 seconden sneller over 40 km dan de Tarmac SL6. Geen
compromissen, alleen pure snelheid.

Hoewel aerodynamica van cruciaal belang was voor de ontwikkeling van de Tarmac
en voor de ontwikkeling van al onze racefietsen, was gewicht de co-piloot op deze
reis van de meest optimale racefiets. Voorheen waren ‘aerofietsen’ altijd een
compromis op de gewichtsafdeling – des te minder de weerstand werd, des te meer
gewicht er ontstond. Met de nieuwe Tarmac was onze ontwerpfilosofie om deze
onder of rond de UCI-gewichtslimiet te houden, zonder in te boeten aan
aerodynamica. En met behulp van de FreeFoil Shape Library tools, zoals isotopische
FEA-analyse en wat technische tovenarij door de beste ingenieurs in de industrie,
hebben we een frame ontwikkeld dat slechts 920 gram weegt. En dat allemaal
zonder een gram aan aerodynamica, stijfheid of rijkwaliteit te verliezen.

We zetten onze zoektocht voort om de perfecte racefiets te ontwikkelen en
gebruikten onze Rider-First Engineered TM -filosofie om ervoor te zorgen dat de
nieuwe Tarmac de meest gebalanceerde, best hanteerbare Tarmac tot nu toe is –
ongeacht de grootte. Met een leger van ‘s werelds beste testrijders van onze drie
World Tour-teams – Boels-Dolmans, Deceuninck-Quick-Step en Bora-hansgrohe –
hebben we wijzigingen aangebracht aan de Tarmac op basis van hun duizenden
kilometers op de weg. We hebben de rijkwaliteit gebalanceerd tussen de voor- en
achterkant, zodat zelfs de langste dagen in het zadel comfortabel zullen zijn – en dat
alles zonder iets op te geven aan de legendarische handling en race-winnende
eigenschappen van de Tarmac.

Voortbouwend op de lessen van de Venge, maakt de nieuwe Tarmac gebruik van
eenvoudige integratie om een snelle cockpit te creëren waar gemakkelijk mee te
leven is. We hebben de routing voor elke configuratie verbeterd – mechanisch
schakelen, traditionele stuurpennen, ronde sturen, enz. – allemaal met behoud van de
aerodynamische eigenschappen. Deze eigenschappen maken de nieuwe Tarmac ook
gemakkelijk om aan te werken en gemakkelijk mee te reizen. Het is een win-win fiets.


Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van