Magura, de rem – leuk accessoire of veiligheidswaarborg?

Magura, de rem – leuk accessoire of veiligheidswaarborg? Terwijl aan de stamtafel hevig wordt gediscussieerd over accu’s en het aantal wattuur, newtonmeter en de maximale motorondersteuning – van e-bikes, cargobikes en speedpedelecs – lijken de remsystemen eerder een bijkomstigheid te zijn. En dat terwijl fietsremmen op de e-bike meer te verduren krijgen dan ooit tevoren. De Zuid-Duitse remspecialist Magura verricht op dat gebied al reeds lange tijdpionierswerk

E-bikes zijn in toenemende mate permanent in gebruik als vervanger van de auto. Het veelvuldige stoppen in het stads- en woon-werkverkeer vormt een zware belasting voor het remsysteem: hogere fietsgewichten en snelheden eisen hun tol. Speciale slijtarme, stabiele en goed doseerbare componenten zijn daarom nodig, om steeds veilig en beheerst te kunnen vertragen. Veel fabrikanten kiezen echter ook bij de e-bike voor normale remsystemen. Magura is zich terdege bewust van deze ontwikkeling en springt hier op in.

Wie of wat is Magura? Al sinds 1893 is dit bedrijf vaste leverancier van de motorfietsindustrie, sinds 1923 bestaat er bijvoorbeeld een nauwe partnerschap met BMW. Zowel bij wegmotoren alsook in de motorsport vertrouwen fabrikanten op de performance-componenten uit Bad Urach. Kortom, de Duitsers hebben een enorme expertise op het gebied van remconstructies. Deze kennis is verwerkt in de speciaal door Magura voor e-bikes ontworpen remsystemen, want de vereisten daaraan lijken steeds meer op die van lichte motorfietsen.

Prestaties, betrouwbaarheid en onderhoudsgemak Magura

Om een maximale werking te realiseren, moeten de afzonderlijke componenten voor honderd procent op elkaar zijn afgestemd. De ingenieurs uit Bad Urach van Magura hebben daartoe een driecomponenten-remsysteem voor allroad gebruik (stad, trekking, touring) ontwikkeld: de CT-remmodellen, geoptimaliseerde remschijven en het nieuwe duurzame en stille sport-remblok. Alle drie de componenten zijn perfect op elkaar afgestemd. De nieuwe remschijven zijn versterkt en bieden dankzij hun tweedelige constructie een verhoogde zijstijfheid en hittestabiliteit. Ook bij langduriger remmen zorgen ze voor een gelijkblijvende en berekenbare remkracht.

De speciale constructie van de remschijven vermindert de warmteontwikkeling en daarmee de slijtage van de remvoering. De langere onderhoudsintervallen compenseren zo ruimschoots het minimale extragewicht.

Voor speedpedelecs gelden vanwege de hogere snelheden van 45 kilometer per uur nog strengere eisen. Aangezien ze wettelijk alleen op de weg mogen rijden, zijn functies als remlichten van groot belang voor de veiligheid. Een remlichtschakelaar in de hendel van de MT5e-remmen van Magura activeert het achterlicht nog voordat de remvertraging in werking treedt en/of het schakelt tijdens het remmen de aandrijving uit (afhankelijk van de fabrikant van de aandrijving). Achteropkomende weggebruikers worden zo effectief gewaarschuwd, de geïntegreerde uitschakeling van de aandrijving helpt om de remafstand verder te verkorten.

Acceleratie in slechts enkele seconden naar 25 kilometer per uur of 45 kilometer per uur, hoge gemiddelde snelheden, dankbare vrachtezels, e-bikes, speedpedelecs en cargobikes hebben het potentieel om auto’s in stedelijke gebieden in toenemende mate te vervangen. Maar juist die acceleratie en snelheidstoename moeten ook weer op een veilige – dat wil zeggen, gecontroleerde – manier worden afgeremd. Misschien gaat het volgende stamtafelgesprek dan eindelijk over de remmen?

‘Moderne e-bikes zijn zwaarder, rijden sneller en vervoeren meer spullen. Dat heeft ons ertoe gezet om ons beproefde remsysteem verder te optimaliseren. Een hoog remvermogen met optimale doseerbaarheid, een betere hittestabiliteit en minder slijtage waren de drie belangrijkste doelstellingen. Alle drie componenten zijn bovendien als remset, upgrade-kit of los verkrijgbaar.’

Tekst & foto’s: Magura


Dit artikel komt uit het magazine Electrified #1. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoerWord abonnee van Electrified E-bike Magazine.

 van