Masterclass Routes Bouwen in Komoot

Wil je ook de perfecte (winter) routes bouwen?

Ben je van plan om deze winter door te fietsen? Hoe leuk dat is valt of staat met een goede route, want zeker in dit seizoen zit niemand te wachten op onnodig stilstaan. Of wil je je juist kunnen verheugen op een goed getimede appeltaart met warme chocolademelk? We vroegen Komoots routebouw-experts Rob Hermans en Roebijn Schijf naar hun top tips om het beste uit de app te halen, zodat jij deze winter de mooiste routes kan rijden en bouwen.

1. Even snel een uurtje fietsen

Stel je hebt opeens een uurtje over en je wil zo snel mogelijk op de fiets springen om een stuk te rijden. In zo’n geval kan het handig zijn om de Inspiratiefeed te checken. Die werkt met name goed in de mobiele app. Hij suggereert routes die letterlijk vanaf jouw locatie vertrekken, legt Rob uit. ‘In de Inspiratiefeed druk je op de sport die je wil beoefenen en dan suggereert Komoot op basis van je huidige locatie een aantal rondjes. Routes bouwen hoeft dus geen uren te duren.

Dit zijn geen rondjes die anderen al hebben gereden en toevallig in de buurt liggen. Ze worden speciaal voor jou gegenereerd op basis van de populaire routes in de regio waarin je je bevindt. Met daarin tevens enkele veelbezochte Highlights. Als je je op dit moment niet bevindt op de plek waar je wil gaan fietsen, of je wil via je laptop een route zoeken, dan kun je ook zoeken via een cirkel die je op een bepaalde locatie legt. Dan suggereert de app routes die zich binnen die cirkel bevinden.

2. Routes bouwen met koffiestops

‘Van veel populaire stops die fietsers maken, zoals bepaalde cafeetjes, zijn in Komoot reeds Highlights gemaakt’, vertelt Roebijn. ‘Dus vaak kun je een leuk café vinden in de vorm van een Highlight. Dat kan op twee manieren. Ten eerste door onder Highlights op ‘eten en drinken’ te klikken. Je ziet op de kaart dan alle horecagelegenheden in dat gebied. Wanneer je een specifieke gelegenheid zoekt kun je de naam ook in het zoekvenster intypen. Als je op het gewenste cafeetje klikt en ‘toevoegen’ kiest, wordt hij automatisch opgenomen in je route. Als je er vervolgens op klikt zie je na hoeveel kilometer fietsen je bij deze plek bent. Zo zie je ook wanneer je lekker kunt opwarmen.’ Rob heeft nog een tip: deze stop verschijnt namelijk ook in het hoogteprofiel van je route. ‘Dan kan je makkelijk checken of je niet met volle maag een klim op moet, bijvoorbeeld.’

Tip: De onderstaand route van Gijs Bruinsma is een goed voorbeeld hoe je routes kunt bouwen met zo’n stop erin.

3. Kaartlagen

Je kunt in de Komoot-kaart kiezen uit verschillende kaarten en lagen, maar welke gebruik je nou het beste waarvoor? Roebijn begint het route bouwen vaak met de satellietkaart van Google, om een algemene indruk te krijgen van het landschap. ‘Op die manier zie ik meteen of ik door weilanden, bos of heide ga fietsen en ook wanneer ik door een dorp kom om even wat te kunnen eten.’ Als je een Premium-abonnement hebt kun je tevens sport-specifieke kaarten instellen, legt Rob uit. ‘Op de fietskaart zijn dan alle Nederlandse routenetwerken zichtbaar, zoals bijvoorbeeld de knooppuntroutes. Zelfs de nummertjes van de kruispunten staan op de kaart. Ook alle officiële MTB-routes staan erop, zodat je die makkelijk in je routes kan opnemen.

Er is een blauw-rood-zwarte kleurcodering die de moeilijkheidsgraad aangeeft, zoals bij skipistes’, zegt Rob. ‘In Nederland zijn ze allemaal vrij blauw, haha! Maar in het buitenland is het heel prettig om niet voor verrassingen komen te staan. Zoals een zwarte downhill met drops van twee meter.’ Je kunt er ook voor kiezen om de Open Cycle Map-kaart te gebruiken. Alleen zit daar alle beschikbare informatie tegelijk in. ‘Ik gebruik hem wel eens als ik alles tegelijk wil zien. Door alle informatie kan hij wat intimiderend zijn, vooral als je er niet zo ervaren mee bent.’

4. Shortcuts

Als je de optie wil hebben om je route in te korten, bijvoorbeeld omdat je het toch echt te koud vindt, kun je een back-uproute met shortcut bouwen door op de knop ‘route opnieuw plannen’ te drukken, legt Rob uit. ‘Komoot opent dan een kopie van de route in de routeplanner, waarin je vervolgens eenvoudig een aantal waypoints kunt verwijderen. Als je de route dan opslaat met bijvoorbeeld de toevoeging ‘kort’ in de naam, heb je altijd een kortere route achter de hand voor als het toch je dag niet blijkt te zijn. Of je maakt een aantal verschillende versies, zodat je keuze hebt.’

Tip: Erwin Sikkens heeft van zijn route op deze manier twee versies gemaakt.

5. Premium weersvoorspelling

Een hele interessante premium-functie voor het winterseizoen is de geïntegreerde weersvoorspelling. Roebijn legt uit: ‘Je kunt dan tussen nu en twee dagen vooruit een starttijd selecteren en dan zie je bij de informatie over de route, zoals het type ondergrond, ook de weersomstandigheden tijdens je rit. Als je vervolgens met je muis over het routeprofiel beweegt zie je van elk gedeelte de verwachte temperatuur, neerslag en windrichting van dat moment.

Je kunt tevens de rijrichting met een druk op de knop omdraaien, en zo zorgen dat je op een lange, open dijk lekker wind mee hebt en het stuk wind tegen in de beschutting van een bos doet, bijvoorbeeld.’ ‘Die informatie wordt realtime bijgewerkt’, voegt Rob toe, ‘Dus je kunt halverwege je rit op de app kijken en precies zien wat je te wachten staat. Handig als je wil weten of je beter door kunt rijden of nu vast een pauze kunt nemen, bijvoorbeeld.

Daarentegen zie je ook wanneer de schemer begint en wanneer het echt donker is, zodat je daar rekening mee kan houden. Je krijgt dan het advies om lichtjes en extra kleding mee te nemen. En als je met zonsondergang onderweg bent en we weten dat het helder zal zijn, krijg je de tip om je camera mee te nemen, zodat je een mooie zonsondergang kan fotograferen, haha!’

6. Geschatte tijdsduur

‘De meeste mensen zullen van zichzelf wel een beetje weten hoelang ze zullen doen over een bepaalde afstand,’ vertelt Rob, ‘maar Komoot houdt bij het inschatten van de tijd die je over een route zal doen ook rekening met bijvoorbeeld onverharde delen of hoogteverschillen. Op langere afstanden kan dat behoorlijk schelen. Bovendien kan je je niveau instellen, zodat Komoot een nog nauwkeurigere inschatting kan maken hoelang je over je rit gaat doen.’

7. Tips in Highlights

‘Als je naar Highlights aan het kijken bent die je eventueel wilt toevoegen aan je route, kan het zeker nuttig zijn om even te kijken naar de tips die mensen erachter hebben geschreven’, vertelt Roebijn.’ Uit de foto’s die mensen toevoegen aan Highlights kun je vaak veel informatie halen, bijvoorbeeld of iets heel nat en modderig is bijvoorbeeld. Of het vaarschema van de pont.’

8. Extra tips tijdens plannen

Komoot biedt tijdens het routeplannen allerlei extra informatie over je route onder het kopje ‘extra tips’, legt Roebijn uit. ‘Hier zie je bijvoorbeeld obstakels in je route waarbij je mogelijkerwijs moet afstappen, zoals pontjes en beweegbare bruggen, maar ook bijvoorbeeld een trap die je op of af moet. Je kunt er dan voor kiezen je route te verleggen, maar vaak hebben mensen een Highlight van de pont gemaakt en staat er een foto bij van de dienstregeling. En als je een racefietsroute aan het plannen bent en er zit een stuk onverhard in, dan geeft hij precies aan waar en hoelang, zodat je er rekening mee kunt houden.

Tip: de onderstaande route van Sanne Hitipeuw is een goed voorbeeld van een route met een pontje erin.

Meer informatie over hoe je Komoot kan gebruiken vind je hier.

Tekst: Jan Koelmans


Het Tips & Tricks artikel staat in het laatst gepubliceerde Magazine; Wielrenblad en UP/DOWN #5 2020. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van