05-02-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Merida Big Nine 7000 review

De Merida Big Nine 7000 windt er geen doekjes om: dit is een racer pur sang. Geometrie en afmontage wijzen allemaal in dezelfde richting: vooruit gaan en dan ook hard. Deze fiets is gemaakt om KOM’s te verbeteren en het beste uit jezelf te halen op marathon- of XC-gebied. En lijkt gemaakt voor de Nederlandse parcoursen. We zochten een aantal gevarieerde rondjes uit om deze snelle jongen eens goed aan de tand te voelen.

De bike, in matzwart met wit, oogt stoer en agressief, mede vanwege de uitstekende zadelpen en negatieve stuurpenhoek. Ook alle onderdelen doen mee in deze kleurstelling, zodat het geheel er gesoigneerd uitziet. Het CF3 carbon frame is gedetailleerd afgewerkt met een subtiel verloop van dun naar dik, met name de slanke achterbrug ziet er fraai uit. Geheel in lijn met de huidige trends staat de zitbuis wat meer rechtop, dit om het klimmen efficiënter te maken. De toptube loopt enigszins af, zodat de rijder meer bewegingsruimte krijgt. Dit wordt gecompenseerd door de lange zadelpen, op deze versie zonder dropper. De S-Flex carbon zadelpen zorgt aan de achterzijde voor enige vorm van comfort en demping.

Dan naar de voorkant. Stuur en stuurpen komen uit eigen huis. Niet alleen de stuurpen met negatieve hoek, maar ook het stuur (zonder enige vorm van rise) toont dat deze Big Nine is gemaakt om hard te rijden: beide zaken leiden tot direct stuurgedrag. Onder het stuur vind je een RockShox SID SL, die moet zorgen voor tractie, grip en enige vorm van comfort. Op het stuur zit een lock-out voor de vork, zodat je op sprints of gladde stukken extra snelheid kunt maken. Schakelen doe je middels de geïnstalleerde XT-groep van Shimano en de strakke Reynolds TR 249-wielen maken het plaatje helemaal af. Het geheel komt neer op 9,7 kilogram.

Stuurmanskunst

De Big Nine is een echte no-nonsense bike, what you see is what you get. Geen geheime opbergvakken, verstopte tools of andere zaken. Dit blijkt direct wanneer we opstappen en aanzetten: de fiets stuift vooruit, maar hij blijkt ook meteen minder heftig te fietsen dan hij eruitziet, hoewel hij scherp en agressief rijdt is deze versie iets gematigder vergeleken met de Big Nine 9000, die we een eerder dit jaar reden. De stijfheid van het carbon en de componenten spelen hierin duidelijk een rol. Dit gezegd hebbende, het is nog steeds geen fiets voor een beginnende mountainbiker. Deze zal meer lol hebben op een iets vergevingsgezindere bike. De Big Nine 7000 is een racer die vraagt om stuurmanskunst, om iemand die weet wat hij doet en die eigen foutjes zelf kan oplossen.

De up- and down-stukken van de route, waar we vooral pompend doorheen rijden, komen goed tot hun recht op deze bak. Hoewel het hard werken is, wil de fiets enkel harder en harder, je voelt dat elk deeltje energie wordt omgezet in snelheid. Dit zorgt er ook voor dat het erg aantrekkelijk wordt om de korte klimmetjes gewoon staande op de pedalen en vol gas naar boven te knallen. Het lichte gewicht zorgt er samen met de snelheid voor dat je echt over de paden heen vliegt. Het nadeel hiervan is dat je goed fit moet zijn, er is eigenlijk geen enkel punt waar je het wat rustiger aan kan, of wil doen. Op routes waar toch wat langere klimmetjes in voorkomen gaat dit al beter, aangezien je hier echt even kan zitten en je tempo kan kiezen.

Maxxis Ikon

De zitbuis heeft een prettige hoek, waardoor je rechtop zittend kunt trappen. Ook hier helpt de directe aandrijving en stijve bottombracket je efficiënt klimmen.

De wielen rollen snel en laten een lage druk toe. Samen met de Maxxis Ikon-banden zoeken we de limieten op in het bochtenwerk. En die limieten liggen best hoog. De licht aflopende toptube geeft ons voldoende ruimte om de bike in de afdaling wat platter te leggen, een dropper zou hier onze voorkeur hebben. Dit kost weliswaar wat grammen aan gewichtsbesparing, maar maakt de Big Nine wel een stuk veelzijdiger.

De S-Flex doet zijn werk bijzonder goed en samen met de dunne achterbrugpoten dempt de achterkant bijzonder goed. Zeker op de Nederlandse parcoursen, waar oneffenheden eerder regel dan uitzondering zijn.

Vier kransjes

De XT-groep schakelt soepel, de harde tikken laten er geen twijfel over bestaan of er wat gebeurt. De fiets is opgebouwd met een vertanding van 32-51 op de cassette. Dit is voor Nederland wat overdreven, maar is ongetwijfeld een feestje wanneer je deze fiets mee de grens over neemt. Het multi-shiften van Shimano kan ons bekoren, je kunt maar liefst vier kransjes afschakelen met een druk op de knop. Zwaarder gaat met een stap per keer.

Merida maakt met de Big Nine 7000 een snelle mountainbike voor capabele bikers die op zoek zijn naar een fiets die meehelpt snelle tijden te klokken. De agressieve geometrie is minder heftig dan het lijkt, deze bike is voor een iets groter publiek geschikt dan zijn grote broer, de Big Nine 9000. Hoewel de prijs nog steeds fors is voor een hardtail, krijg je een compleet pakket aan race-ready materialen.

Merida Big Nine 7000

Vork: Rock Shox SID Select Air RL
Drivetrain: Shimano XT
Remmen: Shimano XT
Wielset: Reynolds TR 249
Banden: Continental Race King 29×2.2″
Stuur: Merida Expert CC flat
Stuurpen: Merida Expert CC
Zadel: Merida Expert CC
Zadelpen: Merida Team CC S-Flex
Prijs: € 3.899,-

Tekst en foto’s van Merlijn Spenkelink


Dit artikel ‘Merida Big Nine 7000 review’ komt uit Up/Down #5 2020. Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van