22-10-2020 - Mountainbiken, Leesvoer

Merida Big Nine 9000 review: retesnel?

Oei, zulke racebeesten zien we niet vaak op de redactie. Eenmaal uit de doos staart een acht-komma-vier kilo wegend stuk carbon ons intimideren aan. De zwarte lagen carbon hebben een koninklijke tint in combinatie met de gouden decals en met een handje tillen we de Merida Big Nine 9000 op. Vervaarlijk kijkt hij ons aan met een uitdagende blik. Zijn we klaar voor zoiets anders…? 

Laten we duidelijk zijn, de Merida Big Nine 9000 is geen trailbike. Dat blijkt aan alles: het gewicht, de geometrie, de looks en de opbouw. Dit is een XC-racer van het hoogste kaliber, de keuze wanneer je met name hard wilt gaan. In de opbouw zien we enkel materiaal van de bovenste plank, zoals een volledige XTR-groep, vederlichte carbon DT Swiss XRC Spline-wielen en een Fox Factory Float SC met 32 millimeter poten en een remote lock-out. O ja, en een dempende S-FLEX zadelpen alsook een minimale bidonhouder van, uiteraard, carbon. 

Merida Big Nine 9000

Het CF5 carbon frame is via een speciaal profiel opgebouwd, hiermee blijven de prestaties van de Merida Big Nine 9000 ongemoeid, maar wordt een mate van flex gecreëerd die voldoende is om kleine oneffenheden en vibraties op te vangen. Hoewel er op onze testfiets een analoge XTR-set gemonteerd zit, is de bike Di2-ready. De voorbouw is van Merida zelf en de neerwaarts wijzende stuurpen en het ‘rise-loze’ stuur benadrukken het doel van deze fiets. Een balhoofdhoek van 70 graden en achterbrug van 433 millimeter laten zien dat deze fiets meebeweegt met de huidige trend van ‘capabelere XC-racers’. 

Hoewel de zit er enorm diep uitziet, valt dit eigenlijk best mee wanneer we de Merida Big Nine 9000 bestijgen. De lichtvoetige Continental Race King-bandjes rollen makkelijk over het asfalt richting de start van Leersum, waar we onze testrit beginnen. Direct is duidelijk dat elke omwenteling maar een doel heeft, de Big Nine vooruitduwen, waarbij het lichte gewicht zeer voelbaar is. Testpiloot Gijs, in het verleden een niet-onverdienstelijk XC-racer is zeer onder de indruk en rijdt in no-time van ons weg. Hoewel Gijs’ focus al jaren meer op gravellen en trail-mountainbiken ligt, is hij duidelijk in zijn nopjes met de snelheid die de Merida mogelijk maakt. 

Merida Big Nine 9000

Het is duidelijk een fiets voor mensen met een doel: harder gaan, wedstrijden winnen, marathons rijden, alles uit jezelf halen. Deze doelbewuste focus heb je ook nodig wil je deze fiets temmen, het is geen allemansvriend die je met een goed gevoel een afdaling laat maken. In plaats daarvan vraagt hij om strakke stuurmanskunsten die ervoor zorgen dat je de voorwaartse krachten naar je hand kunt zetten.  

Het frame dempt wonderwel de oneffenheden van de trail, de zadelpen lijkt hier ook duidelijk zijn aandeel in te hebben. Dit maakt de Merida Big Nine 9000 ook zeker een goede keus voor een marathonrijder, alhoewel helder mag zijn dat dit niet de meest comfortabele fiets op de markt is.  

Klimmen is een feestje vanwege de hiervoor genoemde voordelen en het gaat zeer efficiënt. Ook op technische klimmetjes stuurt de Merida Big Nine 9000 zeer direct langs de wortels. Eenmaal boven is het tijd voor een stukje dalen. Het ontbreken van de dropper is voor ons altijd even wennen, gelukkig weet Gijs er wel raad mee. Wanneer we in zijn kielzog afdalen zien we dat er wel hard gewerkt moet worden om de fiets de juiste richting op te sturen, maar met de juiste stuurmanskunst is de bike naast een efficiënte klimmer ook zeker een capabele daler.  

Het XTR-schakelsysteem werkt zoals je dat van een topgroep mag verwachten: retestrak en direct. Dat geldt ook voor de XTR-remmen, welke een typisch ‘Shimanees’ remgedrag hebben waar je van houdt… of die je haat. Gijs weet er in elk geval wel raad mee en in de eerstvolgende klim mijmert hij iets over mogelijk weer eens een XC-wedstrijdje meedoen. 

Merida Big Nine 9000

De Merida Big Nine 9000 is een snelle, zeer snelle fiets voor bekwame mountainbikers die deze heel-hard-rechtuit-bike kunnen sturen. De fiets kan een beginner snel afstraffen bij een stuurmansfout, echter kan een bekwame mountainbiker deze fiets naar het podium sturen, aangezien alles aan deze Merida Big Nine 9000 op snelheid is gericht. Hoewel het prijskaartje fors is, staat dit geheel in lijn met het complete pakket van de zorgvuldig bij elkaar gezochte componenten.

Merida Big Nine 9000 
Vork: Fox Factory 32 Float SC Air RL 
Drivetrain: Shimano XTR 
Remmen: Shimano XTR 
Wielset: DT Swiss XRC Spline 
Banden: Continental Race King  
Stuur: Merida Team CC carbon flat  
Stuurpen: Merida Expert CC 
Zadel: Prologo Scratch 2 
Zadelpen: Merida Team CC S-FLEX  
Prijs: € 6.999,- 
Info: Klik hier

  


Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.

 van