13-11-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

MERIDA MISSION CX 8000 – Expert review

Wat ooit begon als veldrijden is inmiddels een ware lifestyle geworden: in de herfst en de winter met je dropbars het bos in. Voor renners die vooral van lange afstanden genieten is de categorie gravel uitgevonden. Ben je meer in voor korte stukken knallen, eventueel in wedstrijdverband, dan is er de cyclocrosser. Zoals het een groot merk betaamt, heeft ook Merida een cyclocross-fiets in het assortiment. De Merida Mission CX 8000 is een cyclocrosser pur sang, volgens Merida. Gemaakt om maximaal twee uur op hoge snelheid door het bos te racen. Maar de Mission kan meer dan Merida’s claim in eerste instantie doet vermoeden.

De Merida Mission CX 8000

Na een lange zomer kom je buiten en dan zit er iets in de lucht. De eerste bomen beginnen te verkleuren, er vallen al wat bladeren, de geur van een brandende open haard. Het is knisperig fris, maar nog steeds lekker. En dan weet je het, na een seizoen gestreken asfalt is het tijd voor boenderen in het bos. Cross is here! We hebben deze Mission CX  8000 een paar weken aan de tand gevoeld in zand en modder, op gravel en singletracks. Van Merida zijn we gewend dat ze mooie frames bouwen die perfect zijn toegespitst op hun taak. Zo ook deze carbon Mission CX 8000: hoog bottombracket, lage voorbouw, relatief korte wielbasis. Door deze set-up is de fiets snel op bochtige parcourtjes. Zo snel dat we de eerste twee rondjes even moesten oefenen hoe je precies met je houding en gewicht de juiste balans vindt om het beste uit de fiets te halen. Maar daarna gaat ‘ie gewoon. En, deze crosser is licht. In maat L, inclusief pedalen, 8 kilo schoon aan de haak. Dat is meer dan uitstekend.

De carbon frameset is opgebouwd met mooie spullen. De DT Swiss ER 1400-wielen zijn een perfecte combinatie van relatief laag gewicht en voldoende stijf- en duurzaamheid. Deze aluminium velgen zijn wat breder dan normaal (20mm binnenmaat) en zien er met hun matte afwerking erg mooi uit. Bij het aanzetten reageert de fiets direct. Ook rommelige weggetjes met stenen en wortels verteren ze prima. Onze fiets staat op tubeless banden, de bijbehorende lage bandenspanning komt het rijgedrag van de fiets zeer ten goede en stootlekken behoren (bijna) tot het verleden.

De fiets is afgemonteerd met een volledige SRAM Force 1-groep. Schakelen met double-tap gaat heel precies en met lekker veel feedback in de shifter. Op geen enkel moment ben je in het ongewisse over het resultaat van een schakelactie. Het 40t-voorblad wordt gecombineerd met een 11-32t-cassette voor een groot bereik. Traag een berg op rijden en snelheden tot een kleine 50km/u behoren tot de mogelijkheden. Als je de fiets met ‘dubbel’ zou willen rijden kan dat; een voorderailleur-nok is aanwezig en het frame is voorbereid op een extra interne schakelkabel.

De specs worden afgemaakt met een zadel, een carbon zadelpen, een aluminium stuurpen en stuur – allen uit eigen huis. De lengte van de stuurpen en breedte van het stuur kan je helemaal zelf bepalen.

Tijdens de eerste kilometers in het bos merken we het gelijk: dit is een snelle fiets. De Mission CX  8000 is heel precies en komt als een raket uit de bocht. Ook het tempo hoog houden op rechte stukken, mits je goede benen hebt, is een genot. Enige onderdeel wat we graag zouden verbeteren: de banden. Vooral bij droog weer met veel zand hebben de Maxxis All Terrane-banden moeite om het tempo bij te houden. De fiets gaat dan glijden. Gelukkig is een andere set banden monteren een goedkope en makkelijke upgrade.

We hebben een aantal verschillende ritten gemaakt met de Mission CX  8000. Uiteraard singletracks met veel technische bochten: daar komt de fiets tot zijn recht. Het is een echte crosser. Agressief sturen, snel accelereren en net genoeg comfort om op hoge snelheid over rechte stukken te racen. Maar ook bij gravelritten blijkt de fiets een goede compagnon. Vergeleken met gravel-specifieke fietsen heeft deze fiets een diepe zit, maar daar hebben we geen moment last van gehad. Sterker nog, door de meer aero-houding gaat de Mission ook dan als een speer.

De fiets kan echter meer dan hard door het bos sjezen. De Mission CX  8000 is uitgerust met diverse schroefogen en een verwijderbaar ‘mannetje’ in de staande achtervork om de fiets uit te kunnen rusten met spatborden. Daarmee wordt de fiets ineens een comfortabele en snelle wegfiets voor woon-werkverkeer of een wegtraining. En zelfs een bikepacking-avontuur gaat de Mission niet uit de weg. Hij is er niet specifiek voor ontworpen, maar het kan zeker.

Wij hadden de mogelijkheid om de fiets eerder in maat XL te testen (uw testpiloot is 1.92m) en toen vonden we de fiets eigenlijk een beetje aan de lange kant. Deze testfiets in maat L bevalt beter. Het verdient dus de aanbeveling om voor aanschaf even te testen bij je lokale Merida-dealer of bij het Merida Test Center in Apeldoorn.

De Mission CX  8000 is een (erg) snelle crosser die ook voor andere toepassingen goed in te zetten is. Hij biedt de mogelijkheid voor iets bredere banden, spatborden en een dubbel in plaats van een one-by. Wil je niet gelijk 3.999 euro uitgeven aan een crosser, voor 2.499 euro heb je hetzelfde frame met SRAM Apex 1×11 en andere wielen. En daarnaast is de Mission CX  8000 ook beschikbaar in een aantal aluminium varianten. Wat is de herfst toch een prachtig seizoen!

Specificaties Mission CX 8000:

Frame: Merida Mission CX CF3
Shifters: SRAM Force 1
Remmen: SRAM Force Disc
Stuur: Merida Expert SL
Zadel: Merida Expert CC
Zadelpen: Merida Carbon Team Superlite 27.2
Wielen: DT Swiss ER1400 Spline
Banden: Maxxis All Terrane 33C Tubeless Ready
Crankset: SRAM Force 1 40T
Achtererailleur: SRAM Force 1
Cassette: Shimano CS-R7000 11-32T 11 speed
Gewicht: 7,8 kg (maat L excl. pedalen)
Info: merida.nl
Prijs: € 3.999.

Meer informatie? klik dan hier.

Tekst en foto’s: Joost Pothoff 


Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van