14-10-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Merida Scultura Disc 8000-E Review

Een mooi rank carbon frame, afgewerkt met een prachtige, diepblauwe metallic kleur, perfect passende carbon velgen van Reynolds en ook nog eens de nieuwste Shimano Ultegra Di2-groep; de nieuwe Scultura 8000-E van Merida is werkelijk waar een streling voor het oog. Maar dat is niet het enige waarin de Scultura 8000-E uitblinkt: het frame is het topmodel van Merida, waar de profs van Team Bahrain McLaren – waaronder Wout Poels – de Tour de France op rijden. Het gewicht zit erg dicht bij de zeven kilo. Merlijn Spenkelink voelde dit comfortabele klimkanon eens goed aan de tand op de pittige kuitenbijters van de Ardennen. 

Merida Scultura Disc 8000-E

Toen we de Scultura bij Merida kwamen ophalen was onze eerste gedachte: wauw! In het metallic-diepblauw is de Merida Scultura 8000-E een van de mooist ogende fietsen die we hebben gezien. Het frame zelf is van CF4-carbon en is exact hetzelfde als waar de profs van Bahrain McLaren hun wedstrijden op rijden. Het is tot in de details perfect afgewerkt en de cable routing is wat veranderd ten opzichte van de vorige editie, waardoor het geheel nog wat strakker oogt. De Di2-batterij is netjes verstopt in het stuur, maar de bijbehorende kabels lopen nog wel buitenom, in plaatst van geheel te zijn weggewerkt in stuurpen en stuur. Het stuur is sowieso wel een punt waarop deze fiets nog kan verbeteren: het is dan wel van carbon, maar op een fiets van dit kaliber verwachten we toch eigenlijk wel een volledig geïntegreerd stuur, zoals de Merida Reacto bijvoorbeeld wel heeft. Ook is het stuur met 44 centimeter aan de brede kant.

Merida Scultura Disc 8000-E

De Merida Scultura is verder afgemonteerd met een volledige Shimano Ultegra R8070 Di2-groep die – zoals we gewend zijn van Shimano – vlekkeloos werkt. De hydraulische remklauwen grijpen altijd goed aan op de 160 millimeter grote schijven, en het elektronisch schakelen gaat altijd soepel. De remgrepen zijn ondanks de toevoeging van hydraulica niet lomp en liggen perfect in de hand. Bovendien, met een 52-36 crankstel en een 11-30 cassette kan je op elk soort terrein meer dan prima uit de voeten. Leuk detail van Merida zelf: bij de achterrem hebben ze nog extra koelribben op het frame geplaatst, zodat oververhitting van je rem praktisch onmogelijk is. 

Merida Scultura Disc 8000-E

En dat ga je nodig hebben, want in combinatie met de meegeleverde Reynolds AR 41-wielset wordt de Merida Scultura 8000-E een echt snelheidsmonster. Met 41 millimeter zijn deze carbon velgen niet te hoog en ze vangen weinig zijwind, terwijl ze nog wel een aerodynamisch voordeel hebben. Natuurlijk zijn ze tubeless ready en met een interne breedte van 21 millimeter alsook een externe breedte van 30 millimeter zijn ze perfect om de banden op te schalen naar een comfortabele 28 millimeter, wat ook makkelijk in het frame past. De wielen zitten vanzelfsprekend met 12 millimeter steekassen stevig in frame, waardoor de stijfheid van de wielen goed tot z’n recht komt. De banden zijn met Continental Grand Sport in 25 millimeter uitgevoerd – al meten ze 28 millimeter op de velg – absoluut niet verkeerd, maar als je de fiets echt wil afmaken leg je er een GP5000-band op

Merida Scultura Disc 8000-E

Buitenblad-klim

Gelukkig doet dat niet af aan het rijgedrag van de Merida Scultura 8000-E: daar valt namelijk helemaal niks op aan te merken. Als we de fiets voor het eerst testen op ons vaste trainingsrondje merken we al meteen dat dit een echte racer is en dat ie nóg meer tot z’n recht komt als de weg omhoog gaat. Dankzij de stijve bottom-bracket is iedere trap raak. En in combinatie met het lage gewicht bleek de beruchte Posbank opeens een buitenblad-klim waar we dansend omhoog vlogen. Maar ook op het vlakke hou je makkelijk tempo met deze fiets. En ondanks de stijfheid lever je weinig in qua comfort. Dat komt mede door de S-FLEX zadelpen, die door een kleine uitsparing wat extra comfort geeft. 

Merida Scultura Disc 8000-E

Wat we op de Posbank al merkten komt er in de echte heuvels helemaal uit: tijdens een Ardennen-trip van een paar dagen merken we dat de Merida Scultura 8000-E gemaakt is om steile hellingen te temmen, maar ook om jezelf op volle snelheid in afdalingen te storten. We rijden de beruchte Redoute in recordtijd omhoog en in de afdalingen voelt de fiets zo stabiel aan dat je bij snelheden boven de zestig per uur geen greintje angst hebt. 

Dankzij z’n stabiele en voorspelbare rijgedrag laat de Merida Scultura zich ook perfect door bochten sturen en voelt de fiets nergens nerveus, ongeacht de snelheid. Zelfs het altijd gevreesde slechte asfalt in de Ardennen was geen spelbreker: de banden en zadelpen geven hiervoor het nodige comfort. 

Als de looks van deze prachtige Merida Scultura Disc 8000-E je nog niet hebben overgehaald dan doet het rijgedrag het wel: hij is echt een genot om op te fietsen. Deze allround racer zou niet misstaan in een criterium, maar is ook comfortabel genoeg om een hele dag op te toeren. Al merk je in heuvelachtig of bergachtig gebied pas echt wat hij in huis heeft. 

Merida Scultura Disc 8000-E

Specs

Frame: Merida Scultura CF4 Disc   
Voorvork: Merida Scultura CF4 Disc 
Shifters: Shimano Ultegra R8070 Di2  
Remmen: Shimano Ultegra R8070  
Stuur: Merida Team SL 
Stuurpen: Merida Expert CC 
Zadel: Prologo Scratch M5 
Zadelpen: Merida Team SL 27.2 S-FLEX Carbon 
Wielen: Reynolds AR 41 FB 
Banden: Continental Grand Sport Race 700×25 
Crankset: Shimano Ultegra R8000 52-36  
Achterderailleur: Shimano Ultegra R8050 Di2 
Cassette: Shimano Ultegra 11-30 
Gewicht (exclusief pedalen): 7,4 kg (maat M/L) 
Prijs: €5.699,-
Info: www.merida.nl 

Beeld en tekst: Merlijn Spenkelink


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van