30-07-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

MERIDA SCULTURA DISC 8000-E

De Merida Scultura wordt door Merida gepositioneerd als een ‘lichtgewicht racefiets voor echte klimmers’, maar Merida claimt ook dat deze jongste versie van de Scultura door technische vernuftigheden in het frame uiterst comfortabel is. Daardoor zou het naast een rasklimmer ook een kilometervreter moeten zijn. Na bijna 600 kilometers op dijken, over kasseien en in het hooggebergte zijn we onder de indruk.

Als we bij Merida langsgaan om de Merida Scultura Disc op te halen, zijn we eerlijk gezegd niet direct onder de indruk. Matzwart frame met matzwarte wielen, zwarte cockpit en zadelpen. Dat kennen we nu wel. Nadere inspectie leert dat Merida wel degelijk goed heeft nagedacht over het ontwerp. Alle kabels zijn netjes weggewerkt in het frame (en rammelen niet!), de zadelpenklem is een kunstwerkje op zich en de Di2 accu is keurig weggewerkt. Ook de RAT-snelspanners (Rapid Axle Technology) zijn een mooie toevoeging. Overall voelt de hele fiets zeer degelijk aan. Enige punt van kritiek is de cockpit: stuur en stuurpen zijn van aluminium uit eigen huis. Op zich niets mis mee, maar op zo’n fiets verwacht je toch carbon. En het stuur zelf is maat crossfiets, dat mag smaller.

Het frame van de Merida Scultura Disc in kwestie, de Scultura CF4, is precies hetzelfde frame als het Bahrain Merida Pro Cycling Team gebruikt. Afhankelijk van het parcours en de omstandigheden rijden zij hem met velg- of schijfremmen. Onze fiets is volledig Ultegra Di2 met schijven afgemonteerd en heeft Vision SC 40DB-wielen. Ultegra Di2 doet wat het altijd doet, met al z’n voor- en nadelen. Niets op aan te merken. De fiets heeft een 11 speed 11-28-cassette en een derailleur met lange kooi. Voordeel daarvan is dat je een cas- sette met een nog groter bereik zou kunnen monteren.

De wielen onder deze Merida Scultura Disc zijn een aangename verrassing. De Vision SC 40DB’s werken goed samen met het frame en de Continental-banden. De wielen voelen stijf aan en sturen strak. Ze hebben weinig last van zijwind op de dijk en voelen lekker licht in een klim. Bij aanzetten reageren ze snel en direct. De wielen zijn voorzien van 25mm Continental Grand Sport Race-banden. Het is niet helemaal duidelijk waarom er niet is gekozen voor de nieuwe 5000-banden (daar is het wel de fiets voor), maar ook deze Grand Sports doen het prima.

De RAT-assen van Focus zijn een slimme keus: je draait ze een kwartslag en sluit ze dan als een ouderwetse snelspanner, waardoor je makkelijk en snel een wiel wisselt. Deze assen kan je overigens vervangen voor conventionele steekassen met schroefdraad, die ook worden meegeleverd. Een mooi detail bij de achteras is de remklauwadapter die is voorzien van koelribben, waardoor de remklauw extra warmte kwijt kan. Nodig is het niet, maar je kan hierdoor langer je rem laten slepen zonder over- verhitting, en het ziet er mooi uit bovendien.

Al het technisch geleuter terzijde, de belangrijkste vraag is natuurlijk: word je blij van deze Merida Scultura Disc? Maakt hij dat je zin krijgt hem uit de schuur te halen voor een rondje knallen? De eerste verrassing komt als we de fiets uitlaten op ons standaard rondje rond de Ruitenberg. Deze fiets maakt tempo! Nadat de fiets helemaal op de maten van z’n berijder is ingericht, blijkt het inderdaad een hele snelle en comfortabele fiets te zijn. Wind, slecht asfalt, krappe bochten, alles gaat vloeiend en met groot gemak. En ook bij een tweede en derde grotere ronde maakt de fiets indruk. Voor we het weten staan er 350 testkilometers op de teller.

Edoch, dit is een klimfiets, dus we moeten klimmen. We hadden het geluk dat we de testperiode konden combineren met een trip naar de Dolomieten, paradijs voor klimgeiten. We hadden nog meer geluk, want er lag nog sneeuw op de bergtoppen waardoor al het zwart van de Merida ineens heel erg tot z’n recht kwam.

Wat we op de Nederlandse heuvels al merkten komt hier helemaal tot z’n recht: de fiets is strak en direct, maar ook comfortabel. Italiaanse wegen hebben last van strenge winters, het asfalt is niet overal helemaal up-to-date. Maar de Merida heeft daar geen last van. Ook afdalen is fijn. De fiets is erg goed in de bocht te zetten en voelt na twee haarspelden direct vertrouwd. Deze fiets heeft er zin in, lekker in de bergen spelen!

Wat krijg je bij Merida voor 5.600 euro? Je krijgt wat ze in de auto-scene een sleeper noemen. Onopvallend en ingetogen, alleen de kenner weet wat dat je iets speciaals bij je hebt. Je krijgt een allround racer die snelheid combineert met comfort. De fiets blinkt uit in de bergen, met een goede krachtoverdracht in de klim en een voorspelbaar stuur- en remgedrag, waardoor snelle afdalingen een genot zijn.

  • frame Merida Scultura Disc CF4
  • voorvork Merida Scultura Disc CF4
  • shifters Shimano Ultegra Di2
  • remmen Shimano Ultegra Di2 Disc
  • stuur Merida Expert SL
  • stuurpen Merida Expert CC
  • zadel Prologo Nago Evo T2.0
  • zadelpen Merida Carbon Team S-Flex 27.2
  • wielen Vision SC 40 DB
  • banden Continental Grand Sport Race 25C
  • crankset Shimano Ultegra 52-36T
  • achterderailleur Shimano Ultegra Di2 GS
  • cassette CS-R8000 11-28T 11 speed
  • gewicht 7.7 kg
  • info merida.nl
  • prijs € 5.599,-

 

Dit artikel komt uit Wielrenblad #2 van 2019 .  Op de hoogte blijven van al het wielernieuws? Abonneer je dan snel op Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van