Merida Scultura Endurance 7000-E
Blauw, blauwer blauwst. Onze eerste gedachte toen de Merida Scultura Endurance 7000-E voor onze neus werd neergezet. Wat een prachtige kleur! Toegegeven, het zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar wij zijn echt verkocht. Dat komt niet alleen door de kleur, de Scultura Endurance is namelijk een geweldige fiets en absoluut een van de betere endurance-racers van het moment. Deze fiets is gemaakt voor dagenlang fietsplezier waarbij comfort voorop staat, en dat merk je. Met een fraai afgewerkt carbon frame en 32 millimeter brede banden is het een echte alleskunner, waarmee je heerlijk over het asfalt rijdt, maar ook perfect de betere gravelweggetjes kan verkennen.
Het design
De Scultura Endurance 7000-E is absoluut geen dertien-in-een-dozijn-fiets. Mede dankzij de subtiele lijnen en die knallende kleur. Niet alleen qua looks, ook wat betreft de afwerking is deze Merida dik in orde. Zo lopen alle kabels – met dank aan de meesturende ‘Wire Port’ – volledig intern door het frame: van onder het stuur via de bovenkant van het balhoofd en daar het frame in. Een fraaie oplossing die zorgt dat je niet gebonden bent aan de meegeleverde stuurpen en die makkelijk lijkt te onderhouden. Daarnaast biedt het frame genoeg ruimte voor 35 millimeter brede banden en eveneens dankzij de smalle en ronde zadelpen zit het qua comfort wel goed. Ook heeft Merida bij de schijfremmen extra koelribben op het frame geplaatst. Perfect om je remmen extra te koelen in lange afdalingen.
Als we verder kijken zien we een volledige Ultegra di2-groep met hydraulische schijfremmen, voor perfecte controle. Het remmen gaat zoals we gewend zijn. Heerlijk en met twee 160 millimeter grote rotors heb je altijd genoeg remkracht. Het elektronisch schakelen werkt soepel en om het schakelbereik zo groot mogelijk te maken is de fiets uitgerust met een 11-34 cassette. Die maakt het in combinatie met het 50-34 crankstel mogelijk om 1 op 1 te rijden. Tot voor kort was dit vrijwel onmogelijk op racefietsen zonder triple. Ondanks dat dit in Nederland wellicht wat overdreven oogt, is het natuurlijk perfect voor lange fietsvakanties in de bergen.
Om het geheel af te maken heeft Merida gekozen voor bombproof DT Swiss P1850 Spline DB23-wielen in combinatie met 32 millimeter brede Continental GP 4Season-banden. Niet de lichtste of snelste combinatie, maar wel betrouwbaar en duurzaam. Precies wat je nodig hebt op een endurance-racer.
Raakvlak
In de praktijk ligt de Scultura Endurance 7000-E fantastisch op de weg. Door de wat relaxtere geometrie is de fiets absoluut niet nerveus en laat hij zich erg makkelijk besturen. Het stuurgedrag is voorspelbaar en het hoge balhoofd zorgt voor een relatief hoge zit. Dit zonder dat er een enorme stapel spacers onder je stuurpen zit; looks blijven natuurlijk belangrijk. Het frame filtert in combinatie met de brede banden en zadelpen veel road buzz weg, wat de fiets tot een aangename partner maakt op lange ritten.
Tegelijk merk je wel dat het niet een echt racemonster is. Als we het tempo wat opvoeren, kost het toch wat meer moeite om de Scultura op snelheid te houden. Geen ramp, want de 32 millimeter brede banden zijn vooral in hun element op de wat hardere gravelwegen en -paden. Zorgen over een lekke band of een gebrek aan grip zijn niet nodig. We duiken dan ook dat ene onverharde paadje op waar we met een normale racer niet over durven. De Scultura heeft er absoluut geen moeite mee. Van asfalt naar gravel en zelfs wat kasseien en klinkerweggetjes, we pakken het allemaal mee.
Echter voelt de Scultura voelt hier misschien wel meer thuis dan op spiegelglad asfalt. Hoewel 35 millimeter tire-clearance (net) niet genoeg is om het een gravelbike te mogen noemen, merk je aan deze fiets goed dat het raakvlak tussen gravelbikes en racefietsen steeds groter wordt. Een goede ontwikkeling wat ons betreft. Overigens zorgt een lichte wielset met snelle 25 millimeter bandjes ongetwijfeld dat de Scultura Endurance zich van een veel sportievere kant laat zien.
De Merida Scultura Endurance 7000-E heeft ons wederom overtuigd dat een racefiets niet alleen geschikt is voor hard rijden, maar ook voor urenlang genieten. Van glad asfalt tot knisperend gravel en stuiterende kasseien, de prachtige vergezichten in de polder en fantastische herfstkleuren op de Veluwe; genieten kan met deze fiets in alle omgevingen en op praktisch alle soorten ondergrond. Als je graag op avontuur wilt, niet bang bent om van de gebaande paden af te gaan en genieten belangrijker vindt dan snelheid, dan zal je absoluut geen blauwtje lopen met deze fiets.
Specificatie Merida Scultura Endurance 7000-E
Frame: Scultura Endurance CF3
Voorvork: Scultura Endurance CF3
Shifters: Shimano ultegra Di2
Remmen: Shimano Ultegra Hydraulisch
Stuur: Merida Expert SL
Stuurpen: Merida Expert CW
Zadel: Merida Expert CC
Zadelpen: Merida Expert CC Carbon 27.2
Banden: Continental Grand Prix 4-Season 32mm
Crankset: Shimano Ultegra 50-34
Cassette: Shimano CS-HG700 11-34T
Gewicht: 8,37 kg (excl. pedalen)
Prijs: €3.999,-
Meer info vind je hier!
Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!