16-10-2019 - Nieuws, Wielrenblad

Merida Silex

Het Zuid-Duitse Ruhpolding vlak bij de Oostenrijkse grens wordt eens per jaar door Merida omgetoverd tot biketest centrum voor journalisten en dealers. Ze presenteren hier hun collecties voor het komende jaar. Ruhpolding wordt niet zomaar gekozen: hier in de buurt is alles aanwezig: asfalt, gravel en singletrack, uiteraard in combinatie met hoogtemeters. Voor we zijn afgereisd naar Zuid-Duitsland hebben we een wishlist gemaakt met dropbar-fietsen die we sowieso willen uitproberen: de vernieuwde racefietsen, maar vooral de gravelfiets Silex.

Merida heeft twee specifieke racefietsen die gemaakt zijn om hard te gaan. De Reacto, een aero snelheidsduivel, en de Scultura, een superlichte klimgeit. Beide fietsen hebben we al uitgebreid getest en we waren twee keer onder de indruk. Beide fietsen hebben voor 2020 een upgrade gehad met nieuwe kleuren, naast, uiteraard, zwart. Zwart, aldus Merida, blijft de meest verkochte kleur. Tevens worden ze geleverd met lichtere groepsets en lichtere wielen. Een fiets die we nog niet eerder hebben gereden is de Silex, de allround carbon gravelfiets van Merida. Ook deze krijgt voor 2020 een upgrade. Dat wil zeggen: de frameset blijft technisch hetzelfde maar hij krijgt nieuwe kleuren en nieuwe onderdelen.

Laten we hem eerst even voorstellen. Wat is de Silex eigenlijk? Want met de term ‘gravelracer’ doe je hem eigenlijk te kort. Merida heeft met de Silex meerdere ijzers in het vuur. Naast de standaard 700C-wielen met 35mm-gravelbanden (waarmee de fiets in Nederland geleverd wordt), passen er zonder aanpassingen ook 650B-wielen in. Dus 27.5 inch-wielen met maximaal 2.1 inch-mountainbikebanden. En dat biedt mogelijkheden, want 650B met dikke banden is dikke pret! Veel meer grip (zonder noemenswaardige toename van rolweerstand) en meer comfort op hobbelige singletracks betekent veel vertrouwen dat de fiets gaat doen wat jij graag wil. Daarnaast beleef je met die dikke banden makkelijker avonturen op onherbergzame plekken – misschien wel de grootste charme van gravelbiken. En als je zin hebt om ‘ouderwets’ op de weg te rijden, ga je terug naar de 700C-wielen en monteer je 28mm-slicks om er een endurance racer van te maken. Een Zwitsers zakmes dus, deze Silex. Met nog een geheel andere twist: het frame en de vork zitten vol met nokken voor tassen, mudguards en bidonhouders. De fiets is dus ook in een hardomdraai te transformeren tot een echte pakezel, voor een bikebacking trip.

De Silex waar wij mee op pad waren is uitgerust met de nieuwe GRX810-gravel-groepset van Shimano. De groep biedt alle mogelijkheden die je verwacht van iets dat is ontwikkeld voor gravel: ruimte voor dikke banden, groot bereik in versnellingen (je kan zelfs een mountainbike-cassette tot 42T monteren) en technologie om je ketting ook op de meest heftige paden onder controle te houden (Shadow RD+). Ook de robuuste looks sluiten mooi aan bij die van de Silex.

Verschillende gedaantes

Wat ziet die fiets er indrukwekkend uit: de framebuizen hebben typische, scherpe vormen en het balhoofd is hoog en zeer solide uitgevoerd. De voorzijde ziet er daarom nog stoerder uit dan de rest van de fiets. Omdat de fiets aan de voorzijde zo hoog is, is de houding meer op comfort en controle dan op snelheid gericht, wat natuurlijk goed past bij het karakter van de Silex. Voordeel van deze stevige voorkant is tevens dat de fiets rijdt zoals hij eruitziet: zeer solide.

Zowel met 700C- als 650B-wielen komt de fiets tot zijn recht, zij het op een andere manier. Met smalle banden is hij snel, met brede banden wordt hij speelser. Mede dankzij de solide voorkant en de grote cassette achter is de Silex een zeer stabiele fiets die niet supersnel klimt, maar dankzij de goede tractie en het kleine verzetje je gegarandeerd overal brengt waar je naartoe stuurt. Deze carbon uitvoering kost 2.899 euro, maar hij is er ook in een aluminium uitvoering voor 1.999 euro, eventueel met de GRX400 groep (105 niveau) voor 1.499 euro.

Deze Silex maakt in de praktijk waar wat hij op papier beloofd: plezier op twee wielen in vele verschillende gedaantes. Een vlotte, speelse fiets voor een lekker rondje onverhard in het bos of de bergen, maar ook een asfaltvretende enduranceracer of een bikepacking-fiets voor op vakantie. Met eigenwijze looks bovendien, want je verwart hem niet snel met een andere fiets. En wat wij eigenlijk ook wel mooi vinden: hij is nu eens niet in zwart verkrijgbaar, maar alleen in dit gesoigneerde mosgroen.

Voor meer informatie over de Merida Silex? Klik dan hier! 


De review over Merida Silex lees je ook in Wielrenblad #3 2019. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Volg ons op Facebook en Instagram!

 van