Nieuwe BH Bikes GravelX: comfort, lichtheid en behendigheid
Er is een nieuw fietsconcept verschenen in de BH-catalogus. De BH Bikes GravelX evolueert met als doel de sensaties van behendigheid alsook de snelheid van racemodellen te evenaren, maar met de mogelijkheid om trillingen te filteren om van elke gravelweg te genieten. De nieuwe GravelX is BH’s debuut in de wereld van gravelracefietsen. Je zult er niet veel bagagedragers op vinden, omdat hij is gericht op nieuwe gravelraces en dagelijkse ritten. Ritten waarin prestaties een fundamenteel onderdeel zijn van het plezier.
SRS-antitrillingssysteem
Een van de belangrijkste doelstellingen bij het ontwerp van de nieuwe BH Bikes GravelX is het behalen van maximale prestaties door vermoeidheid te voorkomen waaraan de fietser wordt blootgesteld na vele uren op de fiets op hobbelige wegen. Hiertoe is het SRS (Smooth Riding System) trillingsabsorptiesysteem ontwikkeld. Dankzij de vorm van de liggende achtervork en het draaipunt dat de zitbuis en de liggende achtervork verbindt, wordt een gecontroleerde flexzone bereikt die in staat is om grondtrillingen te filteren. Het systeem kan 3 tot 5 mm beweging bieden, afhankelijk van het gewicht van de fietser. Bovendien helpt de Air Bow Gravel-vork, geïnspireerd op de nieuwste BH-racemodellen, ook bij het absorberen van trillingen dankzij het gebogen ontwerp, waardoor meer controle en rijcomfort worden bereikt zonder de prestaties te beïnvloeden.
Een licht en sterk frame
Als een racefiets ontworpen fiets, worden het GravelX-frame en de vork vervaardigd met behulp van het HCIM-proces dat wordt gebruikt bij de beste carbonfietsen van BH. Het frame maakt gebruik van hoogmodulaire carbonvezels gecombineerd met Ballistic carbon, een specifiek carbon dat speciaal is gekozen vanwege de grotere slagvastheid en dat wordt gebruikt in onze MTB-modellen. Het bereikte gewicht is slechts 1.050 gram, een zeer competitieve waarde gezien de integratie van de nieuwe SRS-antitrillingstechnologie.
De vormen van de BH Bikes GravelX volgen de lijn van andere BH-modellen, waardoor het gemakkelijk herkenbaar is binnen de nieuwe look die wordt gebruikt in de nieuwste releases. Naast de esthetiek van het frame is er het gebruik van de Air Bow Gravel-vork, een zusje van de Air Bow voor de weg op visueel niveau, maar ontworpen om aan de eisen van gravel te voldoen.
Integratie is een fundamenteel onderdeel geworden in het ontwerp van de nieuwe ontwikkelingen van BH. De nieuwe GravelX maakt gebruik van een volledig verborgen zadelpenklem in het frame. Het maakt ook gebruik van volledig interne kabelgeleiding met het ICR-stuursysteem. In dit geval is gekozen voor een systeem dat ook het gebruik van conventionele stuurpennen en sturen mogelijk maakt om de grootst mogelijke compatibiliteit met het frame te bieden. De wielvergrendelingen, met de hendels volledig verborgen aan de binnenkant, volgen dezelfde filosofie van totale integratie.
Een van de onderscheidende elementen van de BH GravelX is te vinden in de opslagruimte die is gecreëerd in de hoofdbuis. Discreet en praktisch onopgemerkt voor het oog, stelt het ons in staat om veilig basisbenodigdheden zoals een mini-pomp of een CO2-patroon mee te nemen. Er is zelfs ruimte voor een opgevouwen binnenband. Het openen en sluiten is eenvoudig en vereist geen gereedschap.
Andere aerodynamische integratie-elementen zijn ook overgenomen, zoals de Aerolight bidon en bidonhouder, evenals het Aerolight Toolbox-systeem waarmee voedsel of gereedschap kan worden meegenomen.
Veiligheid is een sleutelconcept, dus de zadelpen heeft een bevestigingspunt voor het krachtige BH Planck achterlicht, dat perfect integreert en zeer eenvoudig en snel te monteren is.
BH GravelX-assortiment
Het BH GravelX-assortiment bestaat uit in totaal 4 modellen, te beginnen bij €3.299,9. Er zijn 5 standaardkleuren om uit te kiezen en het is ook mogelijk om een uniek ontwerp te creëren via het BH Unique-programma. Voor meer informatie over de nieuwe BH Bikes GravelX kun je terecht op de website van het Spaanse merk.