Nieuwe BH Lynx Race: ontworpen om het podium van de World Cup te veroveren
De BH Lynx Race wist al een podiumplaats te behalen op de World Cup, nog voordat hij op de markt werd gebracht. Dit is de nieuwste versie van één van de meest succesvolle modellen in de geschiedenis van BH. Ontworpen met 120 mm veerweg, maar nog steeds verkrijgbaar met 100 mm veerweg, biedt deze upgrade een grotere integratie, extra stijfheid en de mogelijkheid om 2 bidonhouders te gebruiken.
Wanneer mensen praten over de BH Lynx Race, praten ze over successen. Ze praten over een Olympische medaille, over XCO World Cup-podia, over Europese marathonkampioenschappen. En vooral over een fiets met een uitzonderlijk efficiënt veersysteem waardoor je je volledig kunt concentreren op het rijden, in de wetenschap dat het achterwiel altijd de contouren van de ondergrond volgt zonder enige energie weg te nemen.
Deze nieuwste generatie van de BH Lynx Race is in samenwerking met het BH Coloma Team ontwikkeld. Op maat gemaakt om te voldoen aan de vereisten die nodig zijn om te strijden voor de overwinning in topwedstrijden over de hele wereld. Elk aspect wordt afgestemd op het voordeel richting de sporter.
Split Pivot achtervering, het kloppende hart van de BH Lynx Race
Generatie na generatie zijn er veel dingen veranderd en verbeterd aan de nieuwe BH Lynx Race, maar het Split Pivot veersysteem blijft de kern van het ontwerp. Terwijl de vorige versie was ontworpen rond een veersysteem met 100mm veerweg, maar ook uitgerust was voor 120 mm, neemt deze nieuwe BH Lynx Race de tegenovergestelde benadering. De geometrie en dynamiek zijn ontworpen voor 120mm, maar presteren nog steeds efficiënt voor rijders die de optie van 100 mm veerweg verkiezen.
Het is de ondergrond waar het Split Pivot veersysteem het verschil maakt. Het stelt je in staat om te rijden met de vering volledig open zonder je trapbeweging te belemmeren. Dit resulteert in betere tractie en benut volledig je kracht. Het excelleert ook in afdalingen in vergelijking met andere volgeveerde XC-fietsen. De achtervering werkt altijd, ongeacht de remkracht. Dat betekent meer grip, een kortere remweg en uiteindelijk meer snelheid.
Nu 35% meer stijfheid tussen het voorframe en de achterbrug
De vorige BH Lynx Race leverde al uitzonderlijke stijfheid. Maar waarom zouden we het niet nog beter maken? In termen van cijfers is de verbinding tussen de voor-triangel én de achterbrug 35% stijver, grotendeels dankzij het nieuwe ontwerp op de rocker link-as. Dit komt bovenop het gebruik van een oversized hoofdas, die met succes werd geïntroduceerd in de vorige BH Lynx Race.
Met zo’n effectieve en responsieve vering hebben we ons gericht op de stijfheid van het frame. Daarnaast zorgt het voor nauwkeurige handling, in de wetenschap dat de vering in staat zou zijn om perfecte grip te bieden op alle terreinen. Deze toegenomen stijfheid heeft ook directe invloed op je trapefficiëntie.
Naadloze integratie
Het is duidelijk te zien. De nieuwe BH Lynx Race heeft een slanker, eleganter en stijlvoller ontwerp dan ooit tevoren. Dit komt grotendeels doordat de zadelpenklem nu geïntegreerd is in het frame en dit, samen met de nieuwe lijnen in de balhoofdbuis, contouren vormt die het frame een geheel eigen stijl geven.
De nieuwe rocker-link heeft ook een strakkere uitstraling, met inachtneming van de designlijnen van andere BH-modellen. Ook biedt deze een visuele stijfheid die op de ondergrond voelbaar is. Het interne bekabelingssysteem van het frame loopt door de stuurpen. Daarnaast is het blocklock systeem behouden gebleven om te voorkomen dat het stuur de bovenbuis beschadigt. De fiets is ontworpen voor 2.4″ banden.
Een andere belangrijke innovatie is dat de BH Lynx Race nu twee bidonhouders ondersteunt. Een op de gebruikelijke plaats op de onderbuis en een op de zitbuis, met behulp van een kleine adapter voor een
optimale positie.
Het HCIM (Hollow Core Internal Moulding) proces dat door BH is ontwikkeld voor het ontwerp van de wedstrijdframes is gebruikt voor de productie van het frame. We hebben gekozen voor de E-CL (EVO Carbon Layup) carbonconfiguratie met vezels van hoge dichtheid om de perfecte balans tussen gewicht en stijfheid te bereiken.
Veranderingen in de geometrie
Net als bij andere aspecten van de BH Lynx Race is geometrie traditioneel een van de sterke punten van dit model geweest. Het is nu verder verbeterd om op alle gebieden een sterkere fiets neer te zetten. Er is een kortere balhoofdbuis gecreëerd om de hoogte te compenseren die nodig is om de kabels door de stuurpen te leiden. De stuurhoek is iets comfortabeler op 67º geplaatst, en de zithoek is nu meer verticaal met 76º. De liggende achtervorken zijn nog steeds extreem compact, slechts 430 mm. En de reach is ook toegenomen in alle maten.
Een nieuwe look voor de BH Lynx Race
Naast alle technische innovaties wordt de nieuwe BH Lynx Race ook geleverd met nieuwe lakafwerkingen die nog indrukwekkender zijn dan ooit tevoren, waarbij een deel van het frame is voorzien van zichtbare
carbonvezels in verschillende kleurcombinaties. Deze afwerking, eerder geïntroduceerd op de BH Ultimate, komt nog zeker zo indrukwekkend over op de nieuwe BH Lynx Race.
Er zijn vijf standaardkleuren beschikbaar en er is ook de mogelijkheid om een gepersonaliseerd ontwerp te maken met behulp van het BH Unique-programma.
Klik hier voor meer informatie!
Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!