10-07-2017 - Nieuws, Wielrenblad

Nieuwe endurance racer van Cannondale: de Synapse 2018

De Cannondale Synapse is al langer onderdeel van de productrange van Cannondale. Ook staat de Synapse al langer bekend als top endurance racer, maar volgens Cannondale kon dat nog wel beter. Om het 2018 model te verbeteren, hebben de ontwikkelaars gekeken naar de eigenschappen die zij het meest waardeerden van de fiets en hebben deze punten verder geoptimaliseerd. Resultaat is dat de fiets lichter, stijver en desondanks comfortabeler is. Ook zijn de kabels beter weggewerkt en noemt Cannondale de nieuwe Synaps meer bekwaam dan zijn voorganger.

Met het streefgewicht van ca. 950 gram in het achterhoofd, gingen de designers van Cannondale met het frame aan de slag. 950 gram zou al een verbetering zijn van 220 gram ten opzichte van het huidige model. Het team is er echter in geslaagd om het frame (zonder verf, in maat 56cm) onder de 920 gram te houden en daarmee is de Synapse een van de lichtste frames in het endurance-race segment.

Size-Optimized Design

Elke framemaat heeft een eigen carbon layup. Daarnaast zijn er ook verschillende vorken en bijbehorende headtubes. Daarmee heeft Cannondale geprobeerd om elke maat frame hetzelfde gevoel en dezelfde handling mee te geven. Verschillende grootten in het balhoofd moet zorgen voor dezelfde stijfheid in elk frame. Verschillende vorken helpen daarbij en zorgen er volgens Cannondale voor dat de fiets doet wat jij, de berijder, wenst. Ongeacht welke maat frame je onder je kont hebt.

De maten 44 en 48cm komen met een 1-1/8″ met 60mm offset balhoofd, de maten 51 en 54 komen met een tapered 1-1/4″ balhoofd met 55mm offset en de maten 56, 58 en 61 met een tapered balhoofd van 1-3/8″ met 45mm offset. Volgens Cannondale moeten de verschillende maten met verschillende balhoofden worden geleverd om de laterale stijfheid te bevorderen, wat weer zorgt voor een beter stuurgedrag.

Het frame en de vork hebben een asymmetrisch design, dat speciaal is ontwikkeld voor het gebruik van schijfremmen. Bij de vork is dit te zien aan de linker poot, die groter gevormd is en is opgebouwd uit directional carbon. Dit moet voorkomen dat de vork gaat twisten. Het asymmetrische design zorgt er verder voor dat het frame stijver en sterker is waar nodig zodat het frame niet bezwijkt onder de kracht die ontstaat tijdens het remmen met schijfremmen.

SAVE Micro-Suspention technologie

De Synapse was de eerste Cannondale fiets met SAVE Micro-Suspention technologie, waarmee de Synapse naam maakte als comfortabele fiets. Onderdelen van het frame (zoals vork en zadelpen) zijn met de SAVE techniek ontwikkeld om schokken op te vangen en on-effen wegdek te filteren. De nieuwe Synapse heeft echter meer. Door heel precies leggen van carbonlagen, zijn de ontwikkelaars in staat om ook andere delen, als de achterbrug en de zitbuis, van het frame schok-absorptie mee te geven zonder dat de stijfheid daarmee wordt beïnvloed.

De zadelpen is er een van carbon met 25,4mm doorsnee. Met de voordelen van de SAVE technologie is de zadelpen in staat om tot wel 36% meer mee te bewegen, zonder extra gewicht toe te voegen dat ander materiaal met zich mee had gebracht. Ook is de nieuwe Synapse voorzien van een SAVE SystemBar. Het stuur heeft de moderne ‘aero-look’ en de kabels lopen binnendoor. De stuurpen is semi-geïntegreerd met het stuur en is in verschillende maten leverbaar.

Voor de verschillende rijderstijlen heeft Cannondale gezorgd dat er veel verschillend bandbreedtes in het frame passen. Wielen met tot wel 32mm banden passen erin. Daarnaast hebben alle modellen weggewerkte mounts voor spatborden (zie detailfoto hieronder). De fiets is gemaakt als pure all-day allrounder en is uiteraard verkrijgbaar met afmontages in verschillende gradaties. Het aluminium model met Tiagra disc zal de instapper zijn met een advies verkoopprijs van € 1.199,- het absolute topmodel komt met Dura-Ace Di2 en zal ca. € 9.999,- gaan kosten. Meer vind je uiteraard (binnenkort) op de site van Cannondale.


Meer wielernieuws? Volg ons dan op Facebook en Instagram. Met een abonnement op WIELRENBLAD ben je natuurlijk verzekerd van een verzameling nieuws, routes en prachtige afbeeldingen bij jou op de mat!

 van