29-09-2016 - Skiën, Nieuws

Odlo 70 jaar: De geschiedenis

Onder het motto ‘Altijd een stapje voor’ richtte Odd Roar Lofterød in 1946 Odlo op. De Noor, die dol was op sport, startte het bedrijf op met een flinke dosis creativiteit en lef. Het eerste wat hij maakte, waren trainingsbroeken die hardrijders op de schaats tegen de kou moesten beschermen. Sinds die tijd is het concept uitgegroeid tot een enorm succes.

In 1963 ontwikkelde Odd uit de synthetische Helanca-vezel de eerste functionele, elastische trainingsbroek. Hij maakte die voor zijn zoon, die deel uitmaakte van het Noorse juniorenschaatsteam. Het eerste superfunctionele pak voor langlaufers en schaatsenrijders was op de markt. Een jaar later, op de Olympische Winterspelen van 1964, droeg het hele Noorse skiteam de revolutionaire pakken. Op de Olympische Winterspelen van 1972 in Sapporo droegen al 22 nationale teams de sportkleding van Odlo.

Eén jaar nadat Odlo het innovatieve Athletic Clothing System gelanceerd had, dat dankzij het drielagenprincipe optimale vochtregulering, temperatuurcontrole en bescherming tegen weer en wind bood, werd Odlo in 1986 een wereldwijd merk en verhuisde het hoofdkantoor van het Noorse bedrijf naar Zwitserland. In 1994 kwam de eerste Running- en Outdoor-collectie op de markt. Zo kregen alle sporters de kans het weer te trotseren en tegelijk van optimaal draagcomfort te genieten.

odlo_70_geschiedenis_04

In 2002 zorgde Odlo alweer voor een doorbraak met de ontwikkeling van de vezel ‘Effect by Odlo’ – het eerste functionele ondergoed met zilverionen die nare geurtjes tegengaan. In 2006 ontstond CUBIC, de lichte stof voor superfunctioneel ondergoed dat je het hele jaar door kunt dragen.

Sinds 2008 is Odlo lid van de Fair Wear Foundation, de onafhankelijke non-profitorganisatie die zich inzet voor de wereldwijde verbetering van de werkomstandigheden in de kledingindustrie. Eveneens in 2008 bracht Odlo in samenwerking met Ole Einar Bjørndalen, de meest succesvolle biatleet ooit, de eerste Seamless Racesuit voor langlaufers en biatleten op de markt.

Een volgende primeur diende zich aan in 2014. Met donsveren en Technical Wool werden er voor het eerst natuurlijke vezels verwerkt in onderkleding. In 2015 volgden nog twee nieuwigheden: Technical Silk en de kledinglijn Evolution Blackcomb.

Odlo is tegenwoordig een internationaal bekend en toonaangevend merk op het vlak van sportswear. Met meer dan 550 uitstekende producten biedt het sportliefhebbers een ruime keuze van functionele kleding voor verschillende weersomstandigheden en temperaturen.

En ook de toekomst van het merk blijft spannend. Als hij het over zijn visie heeft, zegt Odd Lofterød Jr.: ‘Mijn vader had altijd één doel voor ogen, de anderen altijd een stapje voor te zijn. En dat blijft ook ons doel.’ Hier kun je de exclusieve 70-years collectie ontdekken. Daarnaast hebben we ook nog een artikel gedeeld over de innovaties van Odlo, in het kader van het 70-jarige jubileum. Natuurlijk kun je terecht op de website van Odlo voor meer informatie.

 van