OP DE GRAVELBIKE VAN ZUTPHEN NAAR WINTERSWIJK
Een meerdaagse tocht rijden op de gravelbike? En liefst over zo min mogelijk asfalt? Voor zo’n gravelroute moet je vast en zeker naar het buitenland, toch? Toch niet, want in de Gelderse Achterhoek kan dat ook. Fotograaf Henk plakte een paar Komoot-routes aan elkaar, regelden twee overnachtingsplekken en etste vervolgens met twee etsmaatjes van Zutphen naar Winterswijk. En daar pakten ze de trein weer terug. “Heerlijk avontuur, zo’n Trans-Achterhoek”, vindt Henk. “Ik zou morgen zo weer gaan.”
Het idee voor een Trans-Achterhoek ontstaat tijdens het verkennen van de nieuwste Achter- hoekse mountainbike routes. Daar zijn er een heleboel van en de meeste hebben grotendeels een singletrack-karakter. Maar de verbindingen tussen die slingersecties lopen vaak over oude, onverharde veld- en boswegen. Voor de moderne mountainbiker zijn die wat aan de saaie kant, maar voor op de gravelbike zijn ze ideaal, zo besef fen we als we na alwéér een heftige bochten barrage op zo’n fraaie zandweg aan het uitblazen zijn. En aldus ontstaat het plan om een paar dagen door de Achterhoek trekken op de gravelbike.
Avontuur willen we op de gravelbike, maar niet te veel. Dus wel een tandenborstel, schone sokken en een zak krentenbollen mee, maar geen tentje, slaapzak en benzinebrander. Dat is geen enkel probleem, want er zijn in de Achterhoek volop horeca ondernemers die graag fietsers ontvangen, zélfs als die fietsers onder een laag stof of modder zit- ten. Omdat er officieel niet zoiets bestaat als een Trans-Achterhoek, knopen we met behulp van
Komoot drie losse gravelbikeroutes aan elkaar voor op de gravelbike. Die routes staan op de speciale gravelbike-web- site van de Achterhoek (gravelbikenindeachter- hoek.nl), net als de plaatsen waar je kunt over- nachten.
En zo komt het dat we op een zonnige oktober- morgen bepakt en bezakt door de oude binnen- stad van Zutphen rollen: de Trans-Achterhoek is begonnen.
LEUKSTE ROUTES OP DE GRAVELBIKE LOPEN NIET RECHT
De driedaagse gravelroute die we rijden op de gravelbike loopt vanaf Zutphen eerst naar het noorden, daarna een klein stukje naar het oosten parallel aan de A1, om vervolgens af te buigen naar het zuidoosten met Winterswijk als eindpunt. We rijden dus min of meer diagonaal van het noordwesten naar het zuidoosten van de Achterhoek. Nu krijg je natuurlijk nooit 220 kilometer op de teller als je dat stuk in een rechte lijn rijdt. No worries, aan efficiënt van A naar B fietsen hebben de route- makers niet gedacht. Maar wél aan het meepak- ken van zo veel mogelijk onverharde stroken.
Wie vindt dat de verbinding tussen twee punten een rechte lijn moet zijn, kan dus beter niet in de Achterhoek gaan gravelen, want de Trans-Achterhoek gaat echt álle kanten op.
Omdat wij drie dagen willen fietsen, hebben we route opgeknipt in drie stukken, met twee over- nachtingen. Maar je kunt de Trans-Achterhoek natuurlijk ook in twee dagen rijden. Of in één dag, als je haast hebt. Maar haast moet je eigenlijk niet hebben in de Achterhoek op de gravelbike, want het is onderweg ongekend mooi en daar zie je niks van als je je het snot voor ogen aan het trappen bent.
FIETSEN, ETEN, SLAPEN, REPEAT
Het rijden op de gravelbike in een meerdaagse tocht bevalt erg goed. Fietsen, eten, slapen, repeat. Niks aan je hoofd, alleen dat. En dan is er nog het sociale ge- beuren dat gravelbiken zo leuk maakt. Wij weten niet hoe dat bij jou zit, maar als wij gaan mountainbiken, zijn we alleen maar achter elkaar aan aan het jakkeren, met de hartslag nog nét niet in het rood. Lekker, daar niet van. Maar gezel- lig? Mwah. En dan nog: stel dát je het tempo laat zakken, ook dán valt er op moderne moutainbike routes maar weinig sociaal te interacteren. Want alleen maar singletracks. Nee, wie van een praatje houdt kan echt beter gaan gravelen.
Wij hebben onderling gelukkig heel veel bij te praten. Zo vliegen de 86 kilometers die we de tweede fietsdag moeten afleggen onder onze wielen door. Over asfalt, klinkers, gravel en zand, maar ook over betonplaten en houten planken en zo nu en dan door dikke pakketten afgevallen bladeren. Wat dat betreft is de naam ‘gravelbike’ nogal eendimensionaal. Ze zouden beter de in onbruik geraakte afkorting ‘ATB’ kunnen afstoffen en hergebruiken. De term all-terrain-bike doet namelijk veel meer recht aan de veelzijdigheid van onze noppen banden fietsen met race bocht Eindigden we op de gravelbike de eerste dagetappe in het fraaie Landgoed hotel Woodbroke bij Barchem, aan de voet van de Kale Berg, de tweede etappe sluiten we af op Camping de Vreehorst in Winterswijk. ‘s Zomers kan je daar een hippe safari tent boeken, maar omdat het seizoen al afgelopen is staan die er niet meer. We hebben daarom een klein vakaniehuisje genomen. Ook prima natuurlijk, zeker in combinatie met het warme overdekte zwem- bad, de smakelijke zelfgebakken pizza’s en natuurlijk een lekker fris glas Grolsch 0.0%. Want wie in de Achterhoek is, doet als de Achterhoeker. En drinkt dus Grolsch. Of zouden echte Achterhoekers geen 0.0% drinken?
NATIONAAL LANDSCHAP WINTERSWIJK
Als we het terrein van Camping de Vreehorst verlaten voor het rijden van de derde en laatste etappe, trekken de laatste regenwolken net weg. En na een paar kilometer trappen heeft de zon het weer voor het zeggen. De laatste lus van onze Trans-Achterhoek is korter dan de voorgaande etappes. Waren die eerste twee ruimschoots langer dan tachtig kilometer, nu rijden we maar net iets meer dan de helft. We zouden dat zonder gps kunnen doen, aangezien de route van vandaag is uitgepijld met het bekende mountainbike symbool. Deels parallel aan ‘onze’ route lopen boven- dien aan de noordkant van Winterswijk nog flink wat singletrack secties voor mountainbikers. Als je niet de groene, maar de paarse bordjes volgt kun je die ook op de gravelbike gewoon nemen. Zo pak je niet alleen extra kilometers mee, maar daarnaast spanning en sensatie !
Vanwege z’n kleinschalige, afwisselende karakter werd het gebied rond Winterswijk in 2005 uitgeroepen tot Nationaal Landschap. Daar zou je ook ‘Nationaal Gravellandschap’ van kunnen maken, want het is er subliem gravelen, met rustige landwegen en smalle paden door een enorm gevarieerde omgeving met velden, akkers, bos- sages, beken, oude boerderijen en dorpjes. Puur genieten op de gravelbike.
ACHTERHOEK GRAVELBIKEN
Met z’n afwisselende coulisselandschap van bos, weilan- den, houtwallen en beken is de Achterhoek bijna on-Ne- derlands kleinschalig en landelijk. In de Achterhoek zijn meerdere gravelroutes ontwikkeld die je meenemen over onverharde landwegen en gravelstroken. Meer informatie over de gravelbikeroutes in de Achterhoek vind je op gra- velbikenindeachterhoek.nl.
SLAPEN EN ETEN
Je vindt in de Achterhoek ook een groot aantal horecaon- dernemingen die zich speci ek richten op gravelbikers. Dat betekent niet alleen dat je er makkelijk je auto kunt parkeren en veilig je bike kunt stallen, maar ook dat je er terecht kunt voor tips en routeadvies. Op gravelbikenin- deachterhoek.nl vind je een overzicht van alle partner- accommodaties. Arjan, Bas en Henk hebben gegeten en geslapen bij Landgoedhotel Woordbroke in Barchem en op Camping de Vreehorst bij Winterswijk.
GRAVELBIKE HUREN
Heb je zelf nog geen gravelbike? Of je etsmaatje heeft er geen? Je kunt dan ook een gravelbike huren.
BIKEPACKTASSEN HUREN
Heb je wel een gravelbike, maar geen tassen? Bij de Bike Store in Zutphen verhuren ze bikepacktassen. Slim initia- tief, want als je maar drie dagen gaat gravelen is het kopen van zo’n tassenset nogal aan de prijs. Huren is dan goed- koper.
FIETSVERKOOP EN REPARATIES
Ketting gebroken? Remblokjes versleten? Regenjack no- dig? Of gewoon op zoek naar een nieuwe bike? Je vindt in de Achterhoek een aantal etsspeciaalzaken waar je te- recht kunt voor onderhoud, reparaties en nieuwe spullen.
ROUTE TRANS–ACHTERHOEK
De Trans-Achterhoek-route die we voor dit verhaal ge- reden hebben vind je op bijgaande Komoot-pagina. De Trans-Achterhoek is géén vaste uitgepijlde route, maar een combinatie van verschillende gravelbikeroutes die door Henk creatief aan elkaar zijn geplakt. Je hebt dus echt een gps of smartphone nodig om ‘m te rijden.
Wil jij dit artikel terug lezen, wordt dan abonnee van Wielrenblad. En ook op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Wielrenblad in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Of koop Wielrenblad in onze webshop.