06-10-2025 - Mountainbiken, Leesvoer

Op pad met Schwalbe’s Bas Leibbrand 

Een uitzonderlijk mooie vrijdagmorgen in april, de zon schijnt volop maar het is nog wel fris op de lege parkeerplaats aan de rand van het Haarlemmermeerse Bos. En daar staat hij al: Bas Leibbrand, breed glimlachend haalt hij z’n Cube Elite Super uit zijn Schwalbe-busje. Bas werkt al bijna vijftien jaar bij het bandenmerk en kent als geen ander de wereld van mountainbikebanden en het organiseren van evenementen en beurzen. 

We zijn hier voor een rit, een babbel en een kijkje in het leven van de man die in de Benelux verantwoordelijk is voor onder meer sponsoring, beurzen en service bij Schwalbe. Maar eerst even fietsen. Zijn bandenset-up is heel specifiek; voor een Rocket Ron, achter een Racing Ralph. “Daar kom ik eigenlijk overal mee weg in Nederland”, zegt Bas. 

In het zand met je ego 

De route kronkelt lekker door het bos. Bas kent ’m op z’n duimpje. “Redelijk technisch, afwisselend en gewoon lekker dichtbij huis.” Jammer alleen dat hij er, naar eigen zeggen, veel te weinig komt en dat er buiten de uitzichtheuvel maar weinig hoogtemeters te vinden zijn.  

Onderweg kletsen we over zijn eerste bike: een Koga X29 Team. “Later omgebouwd tot strandfiets. Best handig.” Zijn eerste crash is er ook eentje om in te lijsten. Tijdens een evenement dacht hij een afdaling wel ‘even’ te doen. “Gevolg: met m’n gezicht in het zand en een scheve helm als laatste beneden. Ego gekrenkt, maar verder geen schade, een echte klassieker.” We lachen. Iedereen kent die eerste echte afgang. 

Wat er standaard in zijn frametas zit? “Een schakeltje, een pompje en vijf euro.” Zo simpel kan het leven zijn. 

Van Sony naar Schwalbe 

Voor hij bij Schwalbe belandde, werkte Bas bij Sony als tv-monteur, en later als voorman. Maar ergens in een lokaal krantje stond een advertentie die hem naar de fietsen trok. “En daar ben ik dan, al bijna vijftien jaar werkzaam bij Schwalbe Nederland.” 

Zijn rol bij Schwalbe is allerminst saai. De ene dag staat hij op een beursvloer te praten over compounds en profielhoogtes, de andere dag beantwoordt hij vragen van dealers of is hij met een rijdersgroep onderweg. “Geen dag is hetzelfde, dat maakt het leuk.” 

Hij is trots op het nieuwe Clik Valve-systeem, waarvan hij zeker weet dat het de standaard zal gaan worden. Maar misschien is hij nog wel meer gecharmeerd van het feit dat Schwalbe een van de weinige merken is die zich puur op fietsbanden focust. “Dat specialisme maakt dat we continu blijven innoveren.” 

Breder, beter, slimmer 

We nemen een korte pauze bij een bankje. Tijd om de banden-babbels aan te snijden. Bas ziet duidelijk een trend naar breder rubber, ook in het race- en gravelsegment. “Breder betekent meer comfort, meer grip en dus meer controle. Maar je moet wél de juiste band kiezen bij wat je gaat doen. Die keuzes ontstaan niet zomaar. In Duitsland zitten de productmanagers, maar wij leveren als Nederlandse vestiging veel input. Zeker als het gaat om strandbanden of XC-banden.” 

En ja, nieuwe banden worden zowel in het lab als in het veld getest. “Je kunt wel een mooi profiel tekenen, maar het moet zich wel bewijzen op de trail.” 

Is er een band waar hij spijt van heeft? “Nee joh, voor elke situatie is er wel een optimale band te bedenken. Dat is juist het mooie van Schwalbe: we willen overal een antwoord op hebben.” 

Transparantie 

Over geheimen gesproken: is er een prototypekast ergens op kantoor? “Zeker weten. Maar ik heb geen idee waar die staat. Zo geheim is ie dus.”  

En wat betreft bandenkleuren? “Ik ben fan van transparante skinwalls. Mits het bij de fiets past. Op jouw titanium singlespeed bijvoorbeeld: perfect.” 

Rare vragen krijgt hij eigenlijk zelden. “Veel informatie is online te vinden, maar beginnende fietsers stellen zijn nog vaak zoekende naar antwoorden op ogenschijnlijk eenvoudige vragen. Bandenspanning blijft daarnaast een hot topic, bijna iedereen rijdt met te veel druk.” 

Verhalen van rijders 

Als Bas zelf een campagne mocht bedenken voor Schwalbe, zou het draaien om mensen. “Verhalen van gebruikers. Mensen die dagelijks fietsen. Of tochten maken waar je mond van openvalt. Echt het menselijke aspect. Daar zit kracht in.” Wat we binnenkort van Schwalbe mogen verwachten? Hij glimlacht geheimzinnig. “Ik mag er niets over zeggen. Maar geloof me, er komt altijd iets aan.” 

We maken de laatste kilometers. Bas schiet een bocht in, verliest even z’n achterwiel — maar herpakt zich stijlvol. Rocket Ron meets Racing Ralph. Beter kun je het niet uittekenen volgens Bas. 

Twintig procent 

Waar Schwalbe inmiddels synoniem is voor alles wat met fietsbanden te maken heeft, is dit niet altijd zo geweest. Het Duitse familiebedrijf Bohle is al sinds 1922 actief binnen de fietsindustrie, maar bij het aantreden van zoon Ralf Bohle in 1973 is begonnen met de ontwikkeling en productie van fietsbanden. De Benelux-tak van Schwalbe draaide jarenlang zelfstandig 

als importeur onder de naam Anglo Dutch, maar sinds 2014 heet de Nederlandse tak Schwalbe Benelux. Het is niet zo gek dat voor de Nederlandse en Belgische markt een apart kantoor is opgezet, aangezien jaarlijks ruim twintig procent van alle door Schwalbe geproduceerde banden naar Nederland gaat. 

Deze banden, allemaal opgeslagen in het uiterst moderne magazijn, direct naast het kantoor in Hoofddorp, gaan zowel naar dealers en webshops als naar de fietsmerken die in Nederland produceren. Op basis van zowel de verkoop aan consumenten als aan de grote fietsmerken weet Schwalbe exact wat de markt nodig heeft en welke trends er ontstaan. 

Zoals Bas al zei, de trend van dit moment is breder en breder voor zowel mtb, gravel als race. En dit is niet zo vreemd, als je weet dat een brede band van topkwaliteit meer grip en comfort biedt en tegelijkertijd minder rolweerstand heeft, zeker in combinatie met een goede tubeless set-up. 

Het is mooi om te zien hoeveel passie, kwaliteit en R&D er komt kijken bij een ogenschijnlijk eenvoudig product als een fietsband. Al wilde Bas weinig kwijt over toekomstige ontwikkelingen of nieuwtjes, wij zijn ervan overtuigd dat Schwalbe nog lang niet klaar is met het verder verbeteren van de banden voor onze volgende rides. 


Wil je meer van dit soort artikelen lezen en altijd up-to-date blijven? Abonneer je dan op UP/DOWN Mountainbike Magazine! Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom mountainbiken? Volg ons op Instagram en Facebook. Ontdek hier meer interessante blogs vol inspiratie en tips! Daarnaast hebben we een productguide met meer dan 200 mountainbikes, waarbij je mountainbikes kunt vergelijken op basis van jouw criteria. Klik hier om een kijkje te nemen! Klik hier voor de Up/Down #3 2025!

 van