Portret – Een Riese & Müller Nevo Rohloff HS met alles erop en eraan

Anke Kalverkamp is supertrots op haar e-bike. Zouden wij ook zijn, met zo’n fiets. Wat een apparaat! Het is een Riese & Müller Nevo Rohloff HS met echt álles erop en eraan. De naam geeft al veel prijs. Ankes Riese & Müller heeft een nagenoeg onverwoestbare Rohloff-naaf met veertien versnellingen. En het is een HS-model. Die letters staan voor high speed. Het is dus een extra snelle, eentje die 45 kilometer per uur kan. En omdat snel rijden meer stroom kost, zit er een extra accu op de bagagedrager. Samen met de accu in de schuine buis is er maar liefst 1.125 wattuur aan boord van deze Duitse speedpedelec.

“Ik heb ’m in 2020 gekocht, net voor het uitbreken van de coronacrisis”, vertelt Anke. “Ik wilde af van het ov om op mijn werk in het centrum van Rotterdam te komen. Ik moest daar drie keer per week zijn en dat was iedere keer een hoop gedoe. Eerst ruim drie kilometer naar de bushalte fietsen, dan de bus, dan weer overstappen op de metro… Omdat het van deur tot deur nog nét geen dertig kilometer is, leek een snelle e-bike mij een prima alternatief voor het ov. En dat bleek het ook te zijn. Het is heerlijk om ’s ochtends al fietsend wakker te worden. En ook de afwisseling is leuk, vanuit de lege polder via de Erasmusbrug de Maas over naar de drukte van de binnenstad. En terug is misschien wel nóg fijner. Zodra ik na het werk op m’n fiets stap is het alsof ik al een beetje thuis ben. En het fietsen maakt m’n hoofd leeg.”

Ankes Riese & Müller is niet zomaar een dertien-in-een-dozijn e-bike. Waarom deze? “Ik kon via het fietsplan van mijn werkgever een fiets kopen. Ik heb voor dit merk en model gekozen omdat ik een degelijke, comfortabele en veilige fiets wilde waarmee ik zoveel mogelijk kilometers met zo min mogelijk onderhoud wilde kunnen rijden. Daarom heb ik ook de uitvoering met Rohloff-naaf en aandrijfriem genomen; daar heb je geen omkijken naar. Die extra accu zit erop omdat er op het werk maar één oplaadpunt is. En dat punt is bovendien niet altijd beschikbaar. Dat is nu geen probleem, met twee accu’s kom ik makkelijk heen en weer.”

De ervaring leert dat in de stad een snelle e-bike niet altijd even praktisch is. Anke beaamt dat: “Ik merk echt dat er sinds ik op de fiets naar m’n werk ga, steeds meer e-bikes zijn bijgekomen. Een aantal fietspaden is al verbreed, maar in de spits zijn de meeste nog steeds te smal. Er is een groot verschil in tempo tussen de gewone fietsers, e-bikers en speedpedelecs zoals de mijne. Maar verrassend genoeg ook tussen speedpedelecs en snorfietsen. Die trekken bij het stoplicht veel sneller op dan ik, maar blijven vervolgens steken op zo’n dertig kilometer per uur. Daardoor haal ik dezelfde snorfietsers regelmatig in, met soms leuke kleine gesprekjes tot gevolg. Het fietsen tussen de auto’s, zoals het eigenlijk zou moeten, is in de stad nog niet echt geaccepteerd. Ook in het dorp zijn automobilisten soms verbaasd als je binnen de bebouwde kom over de weg fietst in plaats van via het fietspad.”

Tot slot de kilometerstand. Wat staat erop? “Haha, dat valt tegen! Sinds corona werk ik nu veel meer vanuit huis en dat bevalt me prima. Er zijn weken bij dat ik helemaal niet meer in de stad kom. Maar dan pak ik wel m’n fiets om hier in de buurt een mooie route te rijden. Je ziet zoveel meer als je op de fiets bent…”


Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified E-Bike Magazine en volg ons op Facebook en Instagram!

 van