Propain Bikes
Propain Bikes is in Nederland nog een relatief onbekend merk. Opgericht in 2006 in Vogt, Zuid-Duitsland, is Propain ontstaan vanuit een simpel idee: fietsen bouwen die zijzelf als gepassioneerde rijders zouden willen rijden. Wat begon als een freeride- en downhillproject is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig merk met een wereldwijde trouwe aanhang.

De oorsprong van Propain Bikes ligt, zoals bij zoveel rijder-gedreven merken, letterlijk in een schuurtje. In 2006 besloten twee vrienden, Robert Krauss en Markus Zander, om hun frustratie over bestaande mountainbikes om te zetten in actie. Beiden waren gepassioneerde freeriders en wilden een fiets die beter presteerde in ruige omstandigheden – specifieker: in de bikeparken van Zuid-Duitsland en de Alpen.
Robert Krause, oprichter en CEO, werkte oorspronkelijk als ingenieur aan rotorbladen voor helikopters. Zijn passie voor mountainbiken nam echter de overhand. Teleurgesteld in de beschikbare fietsen op de markt en gedreven door innovatie, besloot hij om een volledig nieuw veersysteem te ontwikkelen. Het resultaat? Het PRO10-systeem — een gepatenteerd dual-link ontwerp dat bekendstaat om zijn uitgebalanceerde anti-squat en anti-rise eigenschappen, én om het soepele rijgevoel.

Robert wilde niet voortborduren op een bestaand systeem, hij wilde het beter doen. De eerste frames werden met de hand gelast en geassembleerd in een kleine werkplaats, waar alles draaide om experimenteren, testen en verfijnen. Aanvankelijk was het vooral een passieproject, bedoeld voor henzelf en een paar vrienden. Maar al snel bleek er interesse vanuit de community, met name in de Duitse freeride-scene. De mond-tot-mondreclame deed zijn werk.
In 2008 brachten ze officieel hun eerste model uit, de Rage. Vanaf dat moment groeide het merk gestaag. In 2012 voegde David Assfalg zich bij het team als CEO. Hij professionaliseerde de operatie, verhuisde het bedrijf naar een grotere locatie in Vogt, en introduceerde het directe verkoopmodel waar Propain vandaag de dag om bekendstaat. De line-up is nog steeds gericht op het afdalen, maar wordt steeds verder uitgebreid.


USP
Een van de sterkste punten van Propain is het directe verkoopmodel. Geen winkels, geen tussenpersonen. Elke Propain wordt pas gebouwd nadat de klant hem online heeft samengesteld. Hierdoor is er een uitzonderlijk hoge mate van personalisatie mogelijk: van framekleur tot aandrijflijn, vering en decals. Sommige klanten gaan helemaal los, met rode RockShox-vorken, blauwe stickers en een mango-geel frame. Zoals een medewerker ooit zei: “Soms zien ze er niet uit, maar ze zijn er zelf helemaal blij mee.”
In het begin bood Propain zelfs volledig op maat gemaakte lakopties en handvatkleuren aan. Naarmate het bedrijf groeide, zijn die mogelijkheden iets beperkt: nu zijn er per model drie framekleuren beschikbaar en een beperkt aantal decal-opties. Toch blijft het gevoel van individualiteit in elke fiets aanwezig.

Feedback
Feedback van de community speelt een belangrijke rol. Een goed voorbeeld is de kabelgeleiding op de Tyee. Die liep aanvankelijk extern onder de bottom-bracket, maar klachten van rijders leidden tot een herontwerp. Hoewel de testrijders van Propain er zelf geen hinder van ondervonden, gaf de feedback van hun klanten de doorslag om er iets aan te veranderen.
Hetzelfde geldt voor de kabelgeleiding door het balhoofdstel; doordat klanten aangaven die niet allemaal even prettig te vinden, is op sommige bikes zowel frame- als balhoofdstel-geleiding mogelijk. Die flexibiliteit laat zien dat Propain echt luistert.

Kleine rijders, serieuze fietsen
Propain staat ook bekend om z’n jeugdmodellen. In plaats van goedkopere onderdelen op een verkleind frame te zetten, ontwikkelt Propain de fietsen helemaal opnieuw. Hun kinderfietsen hebben dezelfde hoogwaardige componenten als de modellen voor volwassenen: goede remmen, lichtgewicht frames, stevige wielen en een doordachte geometrie. De kindermodellen zijn niet het goedkoopst, maar wel veilig en robuust. Zoals ze het bij Propain zelf verwoorden: dit zijn fietsen waar pa en ma ook op zouden willen rijden.

Passie
Bij Propain werken momenteel zo’n 150 mensen, vrijwel allemaal mountainbikers. Die passie voel je in alles: van ontwerp en productie tot service en marketing. De interne cultuur is belangrijk. Zoals een teamlid zegt: “Het moet voelen alsof je fietsen bouwt voor je vrienden.” Die sfeer zie je terug in hoe ze communiceren, rijden en contact houden met de community.
Propain lanceert binnenkort vijf nieuwe fietsen in zes maanden tijd, waaronder een aantal zeer geschikte modellen voor de Nederlandse trails. Je kunt hiervan reviews tegemoetzien in de komende issues.
Wil je meer van dit soort artikelen lezen en altijd up-to-date blijven? Abonneer je dan op UP/DOWN Mountainbike Magazine! Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom mountainbiken? Volg ons op Instagram en Facebook. Ontdek hier meer interessante blogs vol inspiratie en tips! Daarnaast hebben we een productguide met meer dan 200 mountainbikes, waarbij je mountainbikes kunt vergelijken op basis van jouw criteria. Klik hier om een kijkje te nemen! Klik hier voor de Up/Down #3 2025!