21-09-2021 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Prorace Tofla – Review

Prorace zegt je misschien weinig, maar het is een oer-Belgisch merk dat al ruim dertig bestaat. De carbon open-mold-frames worden in het Vlaamse Willebroek opgebouwd. Het bedrijf staat vooral bekend om no-nonsense racefietsen met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Toch doet die omschrijving ze tekort, want tegenwoordig biedt Prorace uitgebreide mogelijkheden om je fiets te personaliseren: er zijn meer dan een half miljoen combinaties mogelijk op het gebied van design en afwerking. De enduranceracer Tofla is een van hun jongste telgen, Tess Havik-Raaijmakers ging er mee op pad. 

D’r op en D’r over

Met een opvallende zilveren fiets, afgewerkt met gifgroene accenten, fiets ik door de Noord-Hollandse polder. Snel en stijf, dat zijn de eerste woorden die in mij opkomen. Met mijn trainingsmaten ben ik met veertig kilometer per uur aan het laagvliegen over de rechte, geasfalteerde wegen en word ik getriggerd om de QOM (Queen of the mountain: de snelste tijd op een Strava-segment) bij het uitkomen van de plaatselijke tunnel aan te vallen. Dit is waar de fiets zich bij uitstek voor leent, en dat voor een enduranceracer! De fiets is strak en wil als een pijl rechtdoor. Heerlijk als je aanzet om een sprintje te trekken voor die QOM. 

In de basis is het een aeroframe, maar dan met een beetje meer stack en wat minder reach, om lange dagen in het zadel te kunnen maken. De opvallende stijfheid van de fiets zou mede te danken moeten zijn aan de zogenoemde monolith-mouldingtechniek. Traditioneel wordt een frame, na het onderverdelen van compartimenten, na het persen samengevoegd. Echter wordt het frame van de Prorace Tofla in één sessie geperst. Het volledige frame is dus als één geheel opgebouwd. Echt monocoque dus!  

Endurance-racer

De fiets wordt geleverd met de DT Swiss P1800-wielen. Degelijke, duurzame en betrouwbare wielen met een aluminium velg. Er kan gekozen worden voor een lage velg (23 millimeter) of hoge velg (32 millimeter). De 32 millimeter velg is voor de recreatieve fietser al best even wennen met een stevige Noord-Hollandse zijwind. Voor Nederlandse trainingsritten, waar windkracht vier of vijf regelmatig de norm is, zijn de 23 millimeter velgen zeker aan te raden en het maakt de wielset ook wat lichter. Voor de snelheidsduivels en criteriumtijgers onder ons zijn de 32 millimeter velgen een goede keuze.  

De fiets kan worden afgewerkt met verschillende Shimano-groepen. De testfiets werd geleverd met mechanische Ultegra, een prima basis voor de fanatiekere recreatieve fietser. Het schakelt feilloos, zoals we van Shimano gewend zijn. Wil je een stapje verder en investeren in elektronisch schakelen? Dan is de fiets ook beschikbaar met zowel Ultegra DI2 als Dura Ace DI2 afwerking.   

Hard rechtdoor rijden

Het frame van de Prorace Tofla biedt mogelijkheid om banden tot dertig millimeter te monteren. Ideaal om een zijweg in te duiken en te stoempen over gravelpaden zou je denken! Echter zodra het asfalt overgaat in een klinkerpad of gravelweg, merk je al direct de stijfheid van de fiets. Hierdoor, in combinatie met de voorliefde voor ‘hard rechtdoor rijden’ van de fiets, krijg ik persoonlijk niet de neiging om van de geasfalteerde wegen af te gaan en er een ‘rock solid gravel’ avontuur van te maken. Zorg dus voor een soepele (tubeless) 30 millimeter set-up als je van het asfalt af wilt. 

Een mooie toevoeging aan deze stijve fiets is de volledig geïntegreerde bekabeling, wat de fiets lekker aerodynamisch maakt. De Prorace Triton cockpit met geïntegreerde kabelvoering ziet er flitsend uit, maar pas op, deze is niet te verstellen, doordat hij uit één geheel bestaat. Een goede bikefit is voorafgaand aan een eventuele bestelling dus zeker aan te raden. Hier liever niet in investeren? Opteer dan voor de combinatie stuurpen en stuur. 

Details

Tenslotte, nog een punt dat zeker ook dient te worden vermeld, met name voor de gesoigneerde bazen onder ons die gek zijn op details. Zoals eerder benoemd werd deze fiets geleverd in een zilveren kleur, afgewerkt met gifgroene accenten. Opvallend maar wellicht niet ieders smaak. Kies je liever voor iets minder opvallends of juist een andere flitsende kleur? Er zijn talloze mogelijkheden voorhanden via verschillende kleurencombinaties in de configurator op de website van Prorace. En zelfs als jouw wensen niet mogelijk zijn binnen de configurator kun je bij Prorace terecht voor een full custom paintjob.  

De Tofla is een snelle en stijve fiets voor liefhebbers van cyclosportief en voor gesoigneerde hardrijders die willen opvallen met iets unieks.

Tech Specs

  • Frame: Tofla EPS NanoTech 
  • Voorvork: Tofla EPS NanoTech 
  • Shifters: Shimano Ultegra 8020 
  • Remmen: Shimano Ultegra 8020 Disc 
  • Stuur/stuurpen: Prorace Triton 
  • Zadel:  Fi’zi:k Antares R5 
  • Zadelpen: Prorace 
  • Wielen: DT Swiss P1800 
  • Banden: Continental GP5000 
  • Crankset: Shimano Ultegra 8020 
  • Achterderailleur: Shimano Ultegra 8020  
  • Cassette: Shimano Ultegra 8020 
  • Gewicht: 8.2 kilo (exclusief pedalen) 
  • Prijs: € 4.799,-  

Voor meer informatie over de Prorace Tofla ga naar Prorace.be.

Tekst door Tess Havik-Raaijmakers

Foto’s door Rozanne Slik


Deze route staat in het gepubliceerde magazine: Wielrenblad #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad!

 van