Protest – Let’s Green Up!

Protest is hartstikke Hollands. Sinds 1993 ontwikkelen ze keer op keer nieuwe collecties met vooruitstrevende doelen. En die doelen bereiken ze. Omdat protest een klein bedrijf is, is elke verandering een uitdaging. Toch weerhoudt dat niemand bij protest ervan om een uitdaging aan te gaan, zo ook anno 2020. Hun nieuwe project? De green up. Het woord is aan Manon Peters, marketing manager.

De Green Up klinkt heel sustainable. Is dat het ook?

“Nou en of! We ( jij, ik, zij) hebben het allemaal over duurzaamheid, maar wat betekent het eigenlijk? Het staat voor een manier om aan onze dagelijkse behoeften te kunnen voldoen zonder de toekomst voor de komende generaties onder druk te zetten. En dat is wat we met de Green Up nastreven, zo zoeken we onder andere een weg om onze producten zo duurzaam mogelijk te kunnen produceren en zetten we hiermee een stapje in de richting van een betere (of verbeterde) toekomst. We zorgen er tevens voor dat we verantwoord maatschappelijk ondernemen, zo zijn we bijvoorbeeld lid van Amfori BSCI en voldoen we aan de REACH-norm. Omdat we zo’n klein bedrijf zijn, doen we dit stap voor stap en verdelen we het gehele proces in blokken. Elk blok is een bouwsteen voor een duurzamer proces.”

Hoe zien jullie dat proces voor je bij Protest?

“We investeren er behoorlijk wat tijd in en er is veel toewijding vanuit het team om dingen te verbeteren. We evalueren daarom het proces van productie tot materiaalkeuze. En met betrekking tot ons hoofdkantoor: sinds 2018 wordt deze van energie voorzien die afkomstig is van onze eigen zonnepanelen. De panden zijn in totaal met tienduizend panelen bedekt, dat zorgt voor tweeneenhalf miljoen kilowatt energie per jaar. Dat maakt ons, niet alleen Protest maar ook de zusterbedrijven en de huurders van de panden, volledig zelfvoorzienend. We launchen de campagne om het signaal te geven dat we ons zullen commiten aan duurzaamheid en daarin stappen te zullen nemen en al hebben genomen.”

En hoe uit zich dat in die campagne?

“In feite zien we deze gehele campagne als reis naar het ‘vergroenen’ en laten we door middel van verschillende verhalen zien dat ook de kleine beetjes helpen en het verschil maken. In de eerste instantie is dat door alles wat onderdeel is van de Green Up te labelen in een herkenbare huisstijl, zoals op de kledinglabels, de website, social media etcetera. Daarnaast gebruiken we de blokken als bouwstenen, op die manier klimmen we symbolisch naar onze doelen. Elke stap telt in het proces, het is de reis naar onze bestemming.”

En de producten?

“Op dit moment werken we met een aantal duurzame materialen, zoals gerecycled polyester en gerecycled nylon, maar zijn ook de ritskoortjes gemaakt van gerecycled TPU. Daarnaast zijn veel items in de collectie nu PFC-free en zijn vanaf dit seizoen de verpakkingen van de kleding gerecycled, naast de verzenddozen die al gerecycled waren. Je ziet dit onder andere terug in de nieuwe PVRE Green serie: de meest technische lijn met een duurzaamheidslabel. Zo blijft functionaliteit prioriteit maar reduceren we de ecologische footprint zo goed mogelijk.”

Aan welke bouwsteen zijn jullie nu aan het werken?

“We willen op den duur de gehele collectie 100% PFC-vrij hebben, omdat deze chemicaliën duizenden jaren in de atmosfeer blijven rondzweven. De reden dat de industrie ze nu nog gebruikt is omdat PFC’s kleding waterdicht maken. Echter, ze werken nadelig als het aankomt op global warming en hebben een slechte invloed op mens, dier en gezondheid. Gelukkig zijn er inmiddels ook goede alternatieven. Ons doel is om voor 2022 de PFC’s volledig uit ons productieproces elimineren.”

Voor meer informatie over Protest Green Up kun je naar de website van Protest gaan!

Lees ook ons artikel ‘The Green Clean Up in Chamonix’ ; ”Als nomaden trekken jaarlijks vele liefhebbers hoog de bergen in. Zo ook de Franse Enzo Scotto en Camille Armand, ambassadeurs van Protest én ambassadeurs van de natuur. Ze doen er alles aan om Chamonix, het dorp waar ze leven, te behoeden voor een stille ondergang.”


Dit artikel ‘Protest – Let’s Green Up!’ komt uit SOUL Magazine #2. Word abonnee van SOUL Magazine zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel hoeft te missen. Volg SOUL Magazine op Facebook en Instagram!

 van