04-12-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Recensie – Schouder aan schouder van Maarten Boers

Schouder aan Schouder is een bloemlezing voor fietsers en wielrenners, zo staat op de kaft te lezen. Daarmee doet de uitgever de inhoud bepaald eer aan. Samensteller Maarten Boers heeft zijn huiswerk gedaan in een zoektocht naar mooie bekende en minder bekende verhalen over fietsen en de wielersport.

Onder de bekende verhalen kunnen we bijvoorbeeld de hoofdstukken uit Van Santander naar Santander rekenen. Ook bij herlezing bewijst het zich als meesterwerk. Waar De Renner van Tim Krabbé gaat over de belevenissen van een maniakale amateur, beschrijft Winnen alle dromen en onzekerheden waarmee ook de grootste profs op aarde te maken hebben. Krabbé is overigens ook meteen de olifant in de kamer, want hoewel hij gerekend mag worden tot de ontdekkers van het cycloliteraire genre, ontbreekt hij in deze bundel. Dankzij Bert Wagendorp kunnen we wel nog even wegdromen over een romance met de beeldschone Laura op de flanken van de Ventoux.

Boers verrast positief doordat hij ook minder bekende werken heeft opgenomen als Hoe ik nimmer de ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won (en het me spijt) van Ivo Victoria en de Aankomst van Bas Steman. Dat laatste is een tijdloos boek over de onvervulde dromen van een beloftevolle renner die te jong gestopt is. Hij koerste evenwel als junior nog tegen Van Bon, Boogerd en alle andere groten van de jaren negentig die hij verder alleen nog op televisie ziet. Ook de huispublicist van Wielrenblad, Joost-Jan Kool, eist een mooi plekje op aan het slot van de bundel.

Hoewel fietsen de boventoon voert, worden er ook zijstapjes gemaakt. Zo zijn er verhalen van Dimitri Verhulst over de laatste contacten van Frank Vandenbroucke (opgevoerd onder het pseudoniem Jens de Gendt) en van Ronald Giphart over de relatie met zijn vader, aan de hand van een bezoek aan de tour van 1998. De openhartigste bijdrage komt van de hand van Ilja Leonard Pfeijffer, niet direct iemand die je associeert met sportieve prestaties. Toch onderneemt hij in 2008 een fietsvakantie met zijn geliefde Gelya naar Italië. Op een oude Batavus, die hij voor vijfennegentig euro op de markt koopt, legt hij de hele reis naar Rome af. Pfeijffer is verbaasd en beschaamd als hij merkt dat hij een band met zijn stalen ros opbouwt. Een diepe emotionele band van geven en nemen. Hij betast de fiets zelfs op zijn intieme plekjes waar het versleten stuurlint het naakte staal blootlegt.
En ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is een heerlijk boek. Een prima inspiratiebron om vooral alle boeken waarvan hier slechts fragmenten staan afgedrukt alsnog in huis te halen.

Tekst door Thomas Kruithof

De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!