13-11-2018 - Mountainbiken, Leesvoer

Retro Velo Ritchey P-21

Ritchey is onder de meeste fietsers een bekende naam, namelijk het onderdelenfabrikant dat voornamelijk stuurpennen, sturen en andere componenten produceert. Echter weet lang niet iedereen dat Tom Ritchey, de naamgever en eigenaar van het merk Ritchey, één van de meest vooraanstaande en gewaardeerde framebouwers van de afgelopen 40 jaar is.

Begin jaren ‘70 begon Tom als junior wegwedstrijden te rijden in Californië, tegelijkertijd leert hij de kunst van het solderen van zijn vader en begint hij zijn eigen frames te produceren. Waar destijds 90% van de racefietsen door middel van lugs aan elkaar werden verbonden kiest Tom zijn eigen pad en leert hij lugloos frames te solderen. Een lichte en zeer degelijke constructiemethode die toen, en nu nog steeds, nauwelijks wordt gebruikt in de fietsindustrie. Eind jaren ‘70 stopt hij als wielrenner, de tijd waarin de eerste pioniers de mountainbike uitvinden. Tom is de juiste man op het juiste moment, zijn kwaliteiten als framebouwer en zijn interesse in offroad rijden zorgen ervoor dat Ritchey binnen korte tijd de eerste producent van stalen mountainbikes wordt, eerst voor andere merken en later onder zijn eigen naam. Ritchey als merk is geboren.

Ritchey-P21

Al snel wordt de vraag te groot en blijkt het onmogelijk om ieder frame te solderen, dit is namelijk een arbeidsintensief en complex proces. Vanaf 1984 worden er TIG gelaste frames uit Japan geïmporteerd, de gesoldeerde frames worden stuk voor stuk door Tom zelf gebouwd. Gedurende de jaren ‘80 worden er mountainbikes geproduceerd met sprekende namen als Timber Wolf en Commando. Vanaf 1990 neemt het mountainbiken een vlucht en ontstaat er een serieuze internationale World Cup kalender. Tom draagt bij aan deze professionalisering en er ontstaat een team waarin Thomas Frischknecht de grote held is die begin jaren ‘90 het wedstrijdrijden domineert. De P-21 is de ultieme wedstrijdfiets van Ritchey, minimalistisch, licht en extreem wendbaar. Deze fiets is zo licht als een mountainbike op dat moment kon zijn. De hier getoonde P-21 is al een exclusief model, al is deze TIG gelast in een fabriek in Japan. Ritchey’s uit deze tijd welke na het nummer de toevoeging -team hebben zijn echter nog exclusiever, van deze frames weet je namelijk zeker dat ze gesoldeerd zijn door Tom zelf.

Ritchey-P21

Al snel wordt de vraag te groot en blijkt het onmogelijk om ieder frame te solderen, dit is namelijk een arbeidsintensief en complex proces. Vanaf 1984 worden er TIG gelaste frames uit Japan geïmporteerd, de gesoldeerde frames worden stuk voor stuk door Tom zelf gebouwd. Gedurende de jaren ‘80 worden er mountainbikes geproduceerd met sprekende namen als Timber Wolf en Commando. Vanaf 1990 neemt het mountainbiken een vlucht en ontstaat er een serieuze internationale World Cup kalender. Tom draagt bij aan deze professionalisering en er ontstaat een team waarin Thomas Frischknecht de grote held is die begin jaren ‘90 het wedstrijdrijden domineert. De P-21 is de ultieme wedstrijdfiets van Ritchey, minimalistisch, licht en extreem wendbaar. Deze fiets is zo licht als een mountainbike op dat moment kon zijn. De hier getoonde P-21 is al een exclusief model, al is deze TIG gelast in een fabriek in Japan. Ritchey’s uit deze tijd welke na het nummer de toevoeging -team hebben zijn echter nog exclusiever, van deze frames weet je namelijk zeker dat ze gesoldeerd zijn door Tom zelf.

Ritchey-P21

Ook al is het geen “echte Tom”, de details en afwerking van frame en voorvork zijn van een ongelooflijk hoog niveau. Details zoals de eenvoudige maar prachtige dropouts, de geïntegreerde zadelpenklem met zeer minimalistische kabeldoorvoer voor de achterrem en de balhoofdbuis met verdikkingen zijn echte Ritchey details. Details die de fiets tijdloos maken. Waar de geometrie, korte bovenbuis met een lange stuurpen en steile hoeken, misschien niet meer van deze tijd is. Daar valt na een kort rondje direct op dat de fiets nog steeds fantastisch rijdt. Het frame stuurt scherp, voelt lichtvoetig en speels aan en de dunne buizen van het frame en de vork werken merkbaar schokabsorberend. Op een modern snel en flowy parcours zou deze rigid Ritchey nog best een goede tijd neer kunnen zetten.

Ritchey-P21

Een lugloos gesoldeerde Ritchey kan je niet meer nieuw kopen, maar er worden nog steeds prachtige stalen hardtails gemaakt waarbij de P-29er en P-650B reïncarnaties zijn van wat Tom bijna 30 jaar geleden zo goed heeft bedacht. Je kan ook op zoek gaan naar een oude P-21 team, maar je kan ervan uitgaan dat deze een stuk prijziger uitvalt dan een nieuwe variant.

Zin om ook eens terug te gaan naar tijden van weleer? Bij het Mountainbike Museum vind je naast deze Ritchey meer dan 700 andere klassieke mountainbikes. Koffie is aanwezig en eigenaar Jeroen zit vol met de mooiste verhalen over deze fietsen. Voor openingstijden en info kijk je op mountainbikemuseum.nl


Woord Thomas Ettema – Beeld Harm Spoelstra

Deze review is afkomstig uit het UP/DOWN mountainbike magazine #3 2018. Wil je nou altijd de leukste artikelen of meest uitdagende trails vijf keer per jaar op de deurmat krijgen? Koop dan de laatste editie in de Soul Webshop of word dan voor het gemak abonnee . Wil je liever het het magazine online lezen? Geen probleem! Download dan het magazine online via onze Soul Kiosk App.

 van