Review – Absolute Cycling The One

De ware?

Een klein Nederlands bedrijf wat de concurrentie aan wil gaan met grote merken zoals Garmin en Wahoo? Waarom niet dachten ze in Arnhem. Absolute Cycling is daar al vanaf 2016 bezig met de ontwikkeling van The One, een fietscomputer die de markt op z’n kop moet zetten. Met behulp van onder andere een crowdfund-actie krijgen ze genoeg kapitaal bij elkaar, en in samenwerking met (ex)profs zoals Maarten Tjallingii ontwikkelen ze The One, die sinds dit jaar verkrijgbaar is.

Tekst en foto’s: Merlijn Spenkelink

Filosofie

Over een ding kunnen we duidelijk zijn: de looks zijn erg strak. Design heeft dan ook altijd vooropgestaan, en dat is goed terug te zien. Het oogt op het eerste gezicht ietwat vierkant, maar de mooie schuine randen in combinatie met het geborstelde aluminium geven de One een onderscheidende look. Onderscheidend komt vaker terug in hun filosofie. Vanaf het begin af aan wilden ze een fietscomputer die aanvoelde als onderdeel van de fiets, met een gestroomlijnde user interface, makkelijk gebruik en zo min mogelijk poespas. Het moet op de fiets weer gaan om het fietsen zelf, waarbij je van de fiets, de omgeving en de omstandigheden kan genieten zonder dat je regelmatig in de weer bent met je fietscomputer.

Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij Absolute Cycling. Vanzelfsprekend is de One duurzaam gemaakt en gaat ie lang mee. Daarnaast is ie met de hand in Nederland in elkaar gezet, wat ons betreft een dik pluspunt. Dit brengt als voordeel dat reparaties makkelijk kunnen worden uitgevoerd. Want als er iets stuk is wordt dat gerepareerd, en elk onderdeel is te vervangen of te repareren.

De derde pijler is de community rondom Absolute Cycling. Door de crowdfunding in het begin hebben ze een betrokken community gecreëerd waarmee ze continu in contact staan. Ze krijgen hier regelmatig input uit als het gaat om nieuwe updates, maar ook om bijvoorbeeld nieuwe type aero cockpits waar de One nog niet op past. Zo kan er snel worden geschakeld en zijn oplossingen vaak zo gevonden.

Buitenkant

Even terug naar de buitenkant, want opvallend is ie zeker. De One is een relatief groot uitgevallen fietscomputer, grofweg 11 bij 5,5 centimeter, en 2 centimeter dik. Hij bestaat grotendeels uit geborsteld aluminium, met wat plastic op de achterkant en de knoppen. De vorm is van boven een rechthoek, en van de zijkant een soort parallelogram, waarbij de besturingsknoppen op het schuine vlak onder het scherm zitten. Het scherm is 3,1 inch in doorsnee met 800×480 pixels, vanzelfsprekend in kleur maar zonder touch screen. 

Het fijne aan het display is dat er een goed stuk matglas voor zit. Dit zorgt ervoor dat de leesbaarheid goed blijft, ook als je vol in de zon fietst. De helderheid is voldoende waardoor het scherm eigenlijk altijd makkelijk afleest, iets wat we soms nog wel eens fout zien gaan bij andere merken. Het oogt eigenlijk bijna als een e-reader scherm, en dat kijkt simpelweg erg fijn. Het ontbreken van een touchscreen charmeert ons; vaak is het simpelweg niet nodig en je display blijft zo mooi schoon. Wat wel opvalt is dat het scherm eigenlijk twee randen heeft: de randen van de metalen behuizing, en daaronder nog de randen van het display, die niet helemaal doorloopt tot de metalen rand. De fietscomputer wordt er niet slechter van, maar voor een strak ontworpen design oogt het een tikkeltje rommelig. Helemaal omdat het lijkt alsof ons scherm er nét niet recht in zit, wat wordt versterkt door de dubbele rand. 

Dan zijn er nog de drie grote knoppen, hiermee kan je de gehele fietscomputer bedienen. Deze zijn vrij simpel en straight forward, zoals ze het bij Absolute Cycling zo graag zien. De precieze functies komen we later op terug, maar de knoppen hebben een fijne feedback, zijn op de fiets makkelijk te gebruiken en zijn lekker groot.

Als laatste hebben we dan nog de mount aan de buitenkant zitten, die het waard is om te benoemen. Absolute Cycling heeft er namelijk voor gekozen om hun eigen mountsysteem te maken – want er zijn nog niet genoeg verschillende standaarden in de wielerindustrie. Afijn, het idee erachter is op zich goed: naar eigen zeggen hebben ze op deze manier een erg sterke mount kunnen maken, sterker dan bij de concurrenten. Dat komt mede door de rubberen o-ring, iets wat we nog niet eerder hebben gezien en ervoor moet zorgen dat ie extra goed vast zit. En ja, de One zit er lekker stevig op en gaat geen kant op. Zelfs op kasseien blijft ie goed zitten, en doordat de mount zo sterk is blijft de One goed afleesbaar. Het principe van erop klikken en draaien is overigens wel hetzelfde, alleen de mount zelf oogt anders. Dit levert natuurlijk wel wat problemen op het de huidige geïntegreerde sturen, waarbij een klassieke stuurhouder niet meer werkt. Toch zijn er al drie type mounts beschikbaar. Zo is de extension mount geschikt voor meer dan tien verschillende merken, is de stem mount populair bij mountainbikes en is de pin-joint mount in gebruik bij onder andere Trek en Cervelo. En mocht je een bijzonder stuur hebben, dan heeft Absolute Cycling custom inserts beschikbaar. Voor de meeste fietsen is er dus al een mount, maar om het makkelijker te maken mag er wat ons betreft nog wel een adapter naar Garmin mount of iets in die zin komen.

Opladen

De mount is niet alleen om ‘m op je stuur te monteren, maar het biedt tevens de mogelijkheid om de One op te laden. Hoewel de accu toch zeker 15 uur mee zou moeten gaan met normaal gebruik is opladen onontkombaar, en dat doe je met het bijgeleverde docking station. Hier draai je ‘m net als bij de out-front mount in vast, waarbij het opladen vervolgens via gouden pinnetjes gaat die de stroom via gouden schroefjes achterop de mount in de accu krijgen. Het is een erg mooi ontwikkeld systeem en eigenlijk niet kapot te krijgen, dat is tevens het idee van Absolute Cycling hierachter. Waterschade is zo virtueel onmogelijk, en toegegeven, de One oogt strak zonder USB-poort.

Maar aan de andere kant voelt het onhandig aan; helemaal omdat er op EU-niveau ondertussen een wet is die verplicht dat alle mobiele telefoons, tablets en camera’s een USB-C aansluiting hebben, om het zo voor consumenten makkelijker te maken. USB-C aansluitingen zijn ondertussen prima waterdicht te krijgen zijn, en deze bieden veel meer gebruiksgemak. De oplaadtechniek van Absolute Cycling is dan wellicht niet ideaal voor Ultra’s of extreme bikepackingtochten, al moet wel worden gezegd dat er in de toekomst een ‘ultra-mode’ komt; hierbij staat het scherm vrijwel continu uit en zal de accu minimaal 48 uur mee gaan. 

Maar als je op reis gaat en de oplader vergeet heb je een probleem; een nieuwe kopen doe je niet zo snel op locatie en online ben je € 49,00 verder, in tegenstelling tot een USB-C kabel van een paar euro. Qua gebruiksgemak zijn we niet overtuigd van het oplaadsysteem.

Absolute Cycling

Onder de motorkap

De droge specs van de One zijn prima in orde. Een IP56 waterdichtheid-kwalificatie, wat een bijna-industriële standaard is. Er is 32 gigabyte aan opslagruimte en de batterij heeft 2300 mAh. De One kan zowel via ANT+, Bluetooth en WiFi verbinding maken met apparaten en ondersteunt eigenlijk alle normale sensoren, zoals hartslagmeters, powermeters, snelheidsensoren en meer. Maar daarnaast heeft de One ten opzichte van andere fietscomputers een aantal pluspunten. Zo beschikt ie over een gyroscoop, wat ervoor zorgt dat de hellingsgraad en het aantal hoogtemeters nauwkeurig kan worden berekend. Ook zitten er een acceleratiesensor en magnetisch kompas in, en beschikt ie over GPS, GLONASS, en GALILEO; genoeg mogelijkheden voor een nauwkeurige locatieweergave. 

Want die nauwkeurige weergave is een van de USP’s van Absolute Cycling. Ze beweren dat de One tot grofweg 2 meter nauwkeurig is; zo nauwkeurig is eigenlijk geen enkel ander merk. Daar bovenop komt nog eens dat de One dit tijdelijk zou moeten kunnen zonder satellietverbinding. Samen met het onderzoeksinstituut Flanders Make hebben ze een ‘sensor fusion’ technologie ontworpen met een intelligent algoritme (een soort AI) die ervoor zorgt dat de One nauwkeurig blijft aangeven waar je je bevindt. Interessant, vooral als je in de bergen bent waar er nog wel eens een tunneltje of een galleria voorbij komt. We gooien de One meteen in het diepe om dit te testen, we duiken de Maastunnel in Rotterdam is. En daar werkt deze technologie nog verre van soepel. Wellicht is het de combinatie van eerst met de roltrap omlaag en daarna pas fietsen, maar het pijltje op het scherm doet niet zo veel. Als we weer boven zijn aan de andere kant heeft ie flink wat moeite om de locatie te bepalen, en de eerste honderden meters rijden half door de Maas op de kaart, omdat de One nog niet precies snapt waar we rijden. In kortere tunnels doet deze technologie overigens prima z’n werk.

Over de kaart gesproken: die ziet er goed uit. Helder, overzichtelijk, niet te veel poespas: zo zien we het het liefst. Als we navigeren is de routeweergave duidelijk, en als we van de route afwijken leidt ie ons netjes terug. De meldingen van opkomende bochten etcetera zijn subtiel in beeld en vergezeld van een klein piepje, deze kan je beide (nog) niet uitzetten. Wat we wel missen is een lijntje van waar je al hebt gereden. Een gekke gewaarwording in eerste instantie, maar deze wordt in de software-update van december 2024 toegevoegd.

Naast de kaart is er ook een hoogteprofiel die er mooi uit ziet, en standaard zit er één overzichtelijk data-scherm bij. Je kan alle schermen zelf aanpassen en schermen toevoegen vanuit de app; daar komen zo op terug.

Ervaring

In de voorgaande alinea’s heb je al het een en ander van onze ervaringen gelezen, maar daar duiken we natuurlijk graag even wat dieper in. In de basis is het namelijk gewoon een goede fietscomputer, laten we daar duidelijk over zijn. De app in combinatie met het besturingssysteem werkt goed, is simpel, en het geheel is simpelweg gestroomlijnd, precies zoals Absolute Cycling voor ogen heeft. Toch zijn er in het gebruik wel een paar dingen waar wij tegenaan lopen – of althans niet gewend zijn. Zo is zoals gezegd het uploaden van plannen en routes wat anders dan bij concurrenten, daarnaast is het op dit moment nog niet mogelijk om routes te verwijderen, te wijzigen, of tijdens je rit een andere route in te laden, maar ook dat komt in de gratis software-update van december 2024. De navigatie werkt verder top en is duidelijk, de software van Absolute Cycling werkt hierin wel met een klein voorspellend algoritme die aan het licht komt als je stopt met de navigatie volgen: op het kaartje ga je dan soms alsnog een bocht om, terwijl je dat niet doet. Dit zie je verder natuurlijk niet terug in je ritje op Strava, het is puur gedaan zodat de navigatie – als je ‘m wel volgt – beter klopt in real time, wat dan weer fijn navigeert. Wat we qua navigatie wel missen is een extra zoomniveau. De beide niveaus waarbij je niet de hele route ziet zitten gevoelsmatig dicht bij elkaar en vrij ver ingezoomd; daarnaast is er geen referentie aan de schaal. Een extra zoomniveau en de stappen tussen de niveaus ietsje groter maken biedt wat meer overzicht, wat fijn kan zijn. Absolute Cycling is zich hiervan bewust en de kans is groot dat in de toekomst de zoomniveaus wijzigen of zelf aanpasbaar zijn.

De andere dataschermen zijn verder goed. Zoals gezegd is alles zelf in te stellen, dus je kan je alles personaliseren. Het hoogteprofiel ziet er prima uit, maar met de precieze informatie die de One via alle sensoren binnen krijgt zou deze wat ons betreft gedetailleerder kunnen; of zijn we daarin te veeleisend? Verder missen we dus nog een aantal zaken zoals je energieverbruik en TSS, en een ‘success-screen’ na afloop van je ritje mist nog. Gelukkig staan veel van deze functies – tevens met betrekking tot de navigatie – op de roadmap voor de komende kwartalen. Helaas is die roadmap niet openbaar, een gemiste kans wat ons betreft; dit verschaft simpelweg veel duidelijkheid voor geïnteresseerden. 

Conclusie

Alles bij elkaar heeft Absolute Cycling een interessant concept neergezet met de One. Sommige fietscomputers op de markt zijn nodeloos ingewikkeld en het is goed om daar iets tegenover te hebben, en dat is de One absoluut. Geen poespas, je hebt ‘m binnen een oogwenk geïnstalleerd en kan meteen op de fiets springen. Wel voelt het voor ons aan alsof ie nog niet helemaal compleet is, vooral als je ziet wat er nog qua updates aankomen die wat ons betreft wel tot de basis van een goede fietscomputer behoren, of je nou poespas wil of niet. Een ander klein dingetje is de prijs: € 599,00 is veel geld voor een fietscomputer, en daar moet wat ons betreft een complete fietscomputer tegenover staan.

Gaat Absolute Cycling de fietswereld veroveren met de One? Wij vermoeden van niet. Alleen al vanwege de prijs is ie te ‘premium’ om het grote publiek aan te spreken, al vermoeden wij dat dat niet de doelgroep zal zijn van Absolute Cycling. Desondanks heeft Absolute Cycling zeker een plekje veroverd in de fietswereld en -markt, en we weten wel zeker dat er een doelgroep is die het strakke design en eenvoudige gebruik kan waarderen, en daar graag voor betaalt. 

Wil je op de hoogte blijven van leuke nieuwtjes? Volg ons dan op Instagram en Facebook. Benieuwd naar vette blogberichten uit het Wielrenblad? Klik hier! Of wil je meer informatie? kijk dan op de website van Absolute Cycling

Houd onze socials in de gaten en maak kans op het winnen van een Absolute Cycling One fietscomputer!

 van