Review BMC Teammachine SLR 01: omhoog én omlaag in zijn sas
Bijna duizend meter omhoog en dan weer naar beneden. De BMC Teammachine SLR 01 is de klimmer in het assortiment van de Zwitsers en dit is dus de perfecte kennismaking met deze nieuwe generatie. De fiets is licht en stijf, hij wil duidelijk naar boven. Maar in de afdaling blijkt hij nog een sterke kant te hebben. De BMC reageert heel natuurlijk als ik hem door de bochten leid en ik ben sneller beneden dan gebruikelijk.
Op uitnodiging van BMC is Soul Cycling Magazine in Andermatt om twee dagen de Teammachine SLR 01 te testen. Met toegang tot acht passen is het daar de ideale plek voor. Het team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van hun nieuwe trots zal de groep de komende dagen op en naast de fiets begeleiden en je voelt uit hun woorden de liefde die ze in deze BMC hebben gestopt. Ik ben benieuwd of je dat ook voelt in het rijgedrag.

Generatie 5
Lichter, scherper, sneller. En bovenal een echte racer voor in de bergen. Dat waren de uitgangspunten van BMC bij de ontwikkeling van de Teammachine SLR 01. In het verleden zijn er grote wedstrijden op de Teammachine gewonnen, van klassiekers en het wereldkampioenschap tot aan de Tour de France. De Teammachine is het hart van BMC en dat moest generatie 5 van deze fiets ook uitstralen.
Bergop zijn gewicht en stijfheid de belangrijkste factoren. De eerste om de zwaartekracht te overwinnen en de tweede vanwege trapefficiëntie en stuurgedrag. Het is BMC gelukt om het frame en de vork tezamen 222 gram lichter te maken dan die van de vorige Teammachine, terwijl de geometrie en stijfheid hetzelfde bleven. Hiervoor zijn de buisprofielen verfijnd, is de carbon lay-up aangepast en zijn er nieuwe productietechnieken gebruikt. Zelfs de look is aangepast: minder materiaal voor de decals en minder verf, om ook zo gewicht te besparen.

Aerodynamica is net zo belangrijk, ook bergop. De kennis die BMC met zijn pure racer Teammachine R 01 heeft opgedaan, zie je op de Teammachine SLR 01 terug. Het vooraanzicht is smaller gemaakt, buisvormen zijn waar mogelijk geoptimaliseerd, de vork is opnieuw ontworpen en de zadelpen is D-vormig. Allemaal met als doel om de fiets sneller te maken, zonder in te leveren op gewicht en comfort.
Met ten slotte ruimte voor 32 millimeter banden, alle kabels binnendoor en verborgen drop-outs van de steekassen voldoet deze BMC aan de UCI-regels en aan wat je van een moderne racefiets mag verwachten.
Afgemonteerd met een van de topgroepen van Sram of Shimano levert dit een fiets op onder de UCI-gewichtslimiet. Voor 12.999 euro heb je een fiets van slechts 6,6 kilogram.
De Teammachine SLR 01 is ook leverbaar met andere (elektronische) groepsets, voor een schappelijkere prijs zonder echt op gewicht in te leveren. De uitvoering met Shimano Ultegra Di2 weegt 7,2 kilogram en staat voor 8.499 euro in de winkel. Het frame is voor 4.999 euro in vier verschillende kleuren ook los te koop. Vooral de glimmende paarse variant kan me bekoren.

De weg op
Op papier klinkt het allemaal mooi, maar hoe rijdt het echt? Helaas blijken de weersvoorspellingen voor Andermatt minder gunstig. Gelukkig gaat er een trein naar Brunnen, waar het weer beter is. De zon schijnt hier en met twintig graden is het meer dan goed toeven. Er is een rondje uitgezet van 87 kilometer met 2.000 hoogtemeters. De helft daarvan zit in de eerste klim en dus mogen de fiets en ik meteen aan de bak.
Mijn testfiets is de Teammachine SLR 01 One. Deze fiets komt met Sram Red AXS, DT Swiss-wielen met 38 millimeter hoge velgen en Pirelli P Zero Race TLR RS-banden, die uiteraard tubeless gemonteerd zijn. Het stuur is op de shifters 400 millimeter breed en in de drops ongeveer vier centimeter breder.
De rit begint met de Ibergeregg. Ik heb altijd moeite met de eerste serieuze klim van het jaar. De benen zijn zwaar, het is zwoegen. Maar het uitzicht compenseert veel en omdat elke trap dankzij het stijve frame raak is, blijf ik gaan. Deze fiets is hiervoor gemaakt en dat maakt het allemaal net iets lekkerder.
Eenmaal op de top gaat een regenjasje aan tegen de wind en laat ik me naar beneden glijden. Het stuur is iets breder dan ik gewend ben, maar de fiets geeft verrassend veel vertrouwen. Hij reageert direct op input en is zeer voorspelbaar. Kleine foutjes of onverwachte bochten worden niet afgestraft, maar kun je snel corrigeren. Ik durf net iets meer dan normaal en geniet.
Een echte racer
Eenmaal beneden is het weer warm. Ik stop even om mijn jasje uit te trekken en moet een paar kilometer in de achtervolging op de groep. En dan toont de Teammachine SLR 01 zijn racegenen. Dankzij de lage voorkant kan ik me plat op het stuur leggen. Ik geef gas. De fiets zet de input van mijn benen om in snelheid en binnen no time ben ik terug bij de anderen.
Dit herhaalt zich de rest van de rit. Omhoog voelt de BMC zich overduidelijk in zijn sas, ik ga vol vertrouwen naar beneden en als we de laatste tien vlakkere kilometers moeten racen om de trein te halen, geeft de fiets geen krimp. Deze eerste kennismaking is zeer aangenaam. Op papier mag dit dan een klimfiets zijn, je zou hem prima als allrounder kunnen gebruiken.

Met bakken uit de hemel
Bij het ontbijt op dag twee komt de regen met bakken uit de hemel. Helaas is er geen tijd om met de trein drogere oorden op te zoeken. Toch kijk ik er naar uit om de legendarische Furkapas op te rijden.
Aan het begin van de rit is het zowaar even droog. Boven tenminste, van het wegdek sproeit het nodige water op.
Aan de voet van de klim gaat de regenjas uit. De benen zijn beter dan gisteren en ik ervaar nog meer het voordeel van een echte klimfiets. Het is heerlijk om de hoogtemeters te overwinnen en in de haarspeldbochten neem ik zelfs de binnenkant. Omdat deze fiets zo licht voelt, is het net wat makkelijker om daar even wat extra aan te zetten en meters te maken. Ik heb echt lol in het klimmen, ook al ontneemt de mist me het uitzicht.
Op twee derde van de klim begint het te regenen. Ik trek snel mijn regenjas aan, maar de lucht is zo vochtig dat dat weinig helpt. Langzaam raak ik doorweekt. De mist trekt nog meer aan en ik zie slechts enkele tientallen meters voor me. En met de dalende temperatuur en tegenwind voel ik al voor de top dat ik onderkoeld raak. Mijn wattage zakt en ik moet mezelf naar boven hijsen.
Heel af en toe trekt de mist weg en zie ik dat ik een beetje inloop op de renner voor me. Ik pers er alles uit wat er nog in zit. In mij niet veel, maar de BMC wil wel. Vlak voor de top bedenk ik me dat de fiets zich deze twee dagen in alle omstandigheden heeft kunnen bewijzen. Van strak asfalt tot kasseien. Van stralend zomerweer tot helse, koude buien. Zelfs op het vlakke stond de Teammachine SLR 01 zijn mannetje. Maar zijn natuurlijke habitat is toch wel daar waar het bergop gaat. En weer naar beneden.
- Frame: Teammachine SLR 01
- Voorvork: Teammachine SLR 01
- Shifters: Sram Red AXS
- Remmen: Sram Red AXS
- Crankset: Sram Red AXS 48-35
- Achterderailleur: Sram Red AXS
- Voorderailleur: Sram Red AXS
- Cassette: Sram Red AXS 10-36
- Cockpit: BMC ICS Carbon Evo
- Zadel: Fizik Argo Vento R1, 140 mm
- Zadelpen: Teammachine SLR 01 Seatpost
- Wielen: DT Swiss ARC 1.100 DICUT, 38 mm
- Banden: Pirelli P Zero Race TLR RS Tubeless, 26 mm
- Gewicht: 6,6 kilogram zonder pedalen
- Info: bmc-switzerland.com
- Prijs: € 12.999,00
Meer lezen?
Deze review BMC Teammachine SLR 01 is afkomstig uit Soul Cycling Magazine #3 2025. Deze uitgave is in juli 2025 verschenen als extra dikke Let’s Ride Bikes Zomer Special. Losse uitgaven van Soul Cycling Magazine kun je hier bestellen in de Soul Webshop. Of word abonnee zodat je geen review of andere artikelen meer hoeft te missen. Tekst: Tijmen Moltmaker / Beeld: BMC
Meer informatie?
Voor meer informatie over de BMC Teammachine SLR 01 kun je hier terecht op de website van het Zwitserse merk. Of houd onze magazines en online kanalen in de gaten voor nog meer reviews van BMC en andere merken.