15-09-2016 - Nieuws, Wielrenblad

Review: Cervelo c3

Cervelo, het merk dat zich sinds midden jaren negentig focust op het sneller maken van racefietsen en tijdritfietsen. Het merk dat nog nooit een tourfiets, cyclocrosser of ander alternatief voor de racefiets heeft uitgebracht. Dat merk komt nu met een allroad fiets waar ruimte is voor dikkere banden, waar goed is nagedacht over comfort en waar zelfs ruimte is gevonden om spatbordbevestiging te integreren in het frame.

Tekst en foto’s: Thomas Ettema

Het nieuwsbericht van de C-serie was afgelopen winter op zijn minst opvallend te noemen. Iedere up-to-date wielrenner weet dat er steeds meer differentiatie en mogelijkheden ontstaan wat betreft fietskeuze. Comfortracers, gravelgrinders en allroad fietsen worden door steeds meer merken opgenomen in het assortiment. Maar een comfortabele en relaxte fiets gebouwd door Cervelo, dat is toch wel een verrassing te noemen. Bij ontvangst van deze C3 was dan ook mijn eerste vraag: is deze Cervelo nog wel een échte Cervelo? Ik kan alvast verklappen, de C3 is zeer zeker een echte Cervelo. Om te beginnen is de fiets volgeladen met typische framedetails die bij geen enkel ander merk te vinden zijn. Misschien wel het meest bekend is de BBright trapas, een excentrische trapas die maximale stijfheid in de aandrijving garandeert. Dit betekent wel dat er enkel speciale Rotor cranks en trapassen gemonteerd kunnen worden. Gelukkig zijn deze Rotor cranks prachtig vormgegeven en van zeer hoge kwaliteit. De onderbuis heeft een speciale vorm, Squoval genoemd. Een ideale mix van stijfheid en aerodynamica, en een vloeiende overgang van trapas naar headset. Naast deze enorme onderbuis vallen de seatstays bijna weg, zeer slanke en rank gebogen buisjes welke vrij laag op het hoofdframe aansluiten. De slanke maatvoering en ronding moeten zorgen voor een bepaalde mate van comfort, wat nog eens wordt geholpen door een dunne, enigszins flexibele, zadelpen van FSA.

Review cervelo c3 2

Nieuw voor Cervelo is de toepassing van een kunststof beschermplaat aan de onderzijde van de onderbuis, welke ervoor moet zorgen dat opspattend gravel het carbon niet beschadigd. Het gaat hier tenslotte om een fiets die ook offroad inzetbaar zou moeten zijn. Ook in de geometrie zijn een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd die een groot effect hebben op het rijgedrag. De trapas zit iets dichter bij de grond, de achtervork is ongeveer 10mm langer, de balhoofdbuis en voorvork zijn iets verlengd. Al deze kleine aanpassingen moeten zorgen voor een stabiele, zekere en comfortabele fiets. Stabiliteit, comfort en zekerheid wordt ook voor een groot deel bepaald door de banden. Op deze Cervelo passen maximaal 28mm banden, meer dan de standaard racefiets maar flink minder dan de huidige trend. Tegenwoordig kom je allroad modellen tegen met 33mm of meer ruimte. Wel is het mogelijk om in combinatie met deze ruimere banden een setje spatborden te monteren.

De gemonteerde hydraulische schijfremmen van Shimano functioneren extreem goed en onderstrepen de extra zekerheid die de aangepaste geometrie biedt. Het wordt een feest om zo hard mogelijk iedere bocht aan te snijden, want je weet toch wel dat het goed komt. Belangrijk bij schijfremmen is een stijve connectie tussen wiel en fiets, daarom is zowel voor als achter een steekas gemonteerd. Dit werkt iets anders als een quick-release, maar is zeer zeker een meerwaarde op iedere fiets met schijfremmen. Ook de wielen dienen steekas-compatible te zijn, Cervelo heeft gekozen voor een setje Hed Ardennes discs. Minimalistisch vormgegeven kwaliteitswielen met brede velgen en een redelijk laag gewicht. De verdere Ultegra-componenten doen geruisloos en foutloos hun werk, inmiddels heeft Shimano met Ultegra de lat voor de concurrentie zeer hoog gelegd. Het luxe Rotor crankstel met 50/34 vertanding is de spreekwoordelijke kers op de taart.

Review cervelo c3 3

De C3 is op papier een ingetogen kwaliteitsfiets die met oog voor detail is ontworpen en gebouwd, maar hoe fietst dat dan? Na een korte afstelling en bijbehorend testrit is direct duidelijk dat de stuurpen zo laag mogelijk ingesteld moet worden, waar ik normaal gesproken wel een of twee spacers monteer. De Cervelo zit dus niet heel diep, maar de fiets blijkt wel echt snel te zijn! Deze snelheid komt denk ik niet door de verbeterde aerodynamica of het lage gewicht. Dit snelle gevoel komt vanwege het feit dat de fiets stabiel en zeker is, maar ook omdat het ingebouwde comfort ervoor zorgt dat je langer fris blijft en stiller op de fiets kan zitten. Zonder forceren kan ik al mijn kracht op de pedalen kwijt, zowel op glad asfalt als op gravelpaden in de duinen. De lage trapas en langere achtervork geven daarnaast een enorme dosis stabiliteit, wat zorgt voor sneller bochtenwerk. Na iedere scherpe bocht zit ik binnen no-time weer op volle snelheid. De gehele constructie van frame en voorvork is bedacht om langer en harder te kunnen fietsen.

Waar bij sommige concurrenten de nadruk ligt op het comfort is de C3 nog steeds een echte racer, maar dan met een minder scherp randje. Naast het ontwerpen van een zeer hoogstaande framekit heeft Cervelo ook een uitgekiende samenstelling van onderdelen weten te maken. De C3 van Cervelo is niet de ultieme fiets voor races, maar kan wel een hele goede vriend worden tijdens lange granfondo’s of andere avonturen. Cervelo maakt geen goedkope fietsen, maar deze C3 bewijst wel dat de exclusieve technologieën daadwerkelijk leiden tot een bijzonder snelle alleskunner.

Frame: Cervelo C3 full carbon
Voorvork: Cervelo All-Carbon, Tapered C3 Fork For Disc
Shifters: Shimano ST-R685 11 SPD
Remmen: Shimano BR-R805 Hydraulic disc
Stuur: FSA Energy Compact
Stuurlint: Cervelo black
Stuurpen: FSA SlK
Zadel: Fi’zi:k Antares VS
Zadelpen: FSA SlK
Wielen: HED Ardennes Plus GT Disc
Banden: Continental Grandsport 28mm
Crankset: Rotor 3D30 BBright Compact 50-34
Voorderailleur: Shimano Ultegra 6800, 11 speed
Achterderailleur: Shimano Ulterga 6800, 11 speed
Cassette: Shimano Ultegra 11-28t 11 speed
Ketting: HG 700, 11 speed
Gewicht: 8,1 kg
Info: www.cervelo.com

Prijs: € 4.999,-

Het artikel is afkomstig uit Wielrenblad #3 2016. Wil je het gehele verhaal op je gemak kunnen doorlezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden.

 van