13-03-2018 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Review: Schwalbe G-One AllRound

Het is je vergeven als je in de razendsnel opkomende gravelcategorie door de bomen het bos niet meer ziet. Waar je ook op rijdt, mee remt, of mee schakelt, goede banden zijn eigenlijk het belangrijkste ingrediënt van een geslaagde gravelfiets. De Schwalbe G-one is het meest bekende gravelmodel van de grote Duitse bandenboer Schwalbe.

Let goed op de naamvoering, want ook Schwalbe was een beetje zoekende hoe je dat gravelgeweld nou moest indelen. De precieze naamvoering is een paar keer gewijzigd. Inmiddels zijn er drie soorten G-ones. De G-one Speed is een goede wegband met heel veel grip. Af en toe kan je hier ook een stukje dirt mee kan rijden. De G-one Bite is een versie met meer grip en een wat opener profiel dan de G-one Allround die we hier bespreken.

De G-one Allround moet je eigenlijk tubeless en met weinig bandenspanning rijden. Dan heb je nagenoeg geen last van lekke banden en maak je optimaal gebruik van het comfort en de grip die deze 40 mm banden bieden. Beginnend op 4,5 bar, nog een relatief hoge druk voor een band van dit formaat, verloren de G-One’s gedurende een week fietsen tijdens de Rally Torino-Nice geleidelijk wat druk. We schatten dat er tegen het einde van de reis 3 bar over was. Ze gingen ondanks de bepakking alleen maar beter rijden. Ik zie in mijn verbeelding de meeste wielrenners al gruwen: “3 bar!?”

Schwalbe G-one allround

De banden hebben een hele fijne balans tussen grip op onverharde stukken en een lage rolweerstand op asfalt. Zeker in Nederland leidt de weg naar goede gravel vaak over stukken asfalt. Zo goed zelfs dat ik met deze banden regelmatig woon-werkverkeer op mijn gravelfiets rijd. Natuurlijk voel je boven 32 kilometer per uur dat er wat meer weerstand in de band zit. Daaronder is het echter niet vervelend. Op onverharde stukken ‘haakt’ de G-one tijdens bochten lekker in die losse ondergrond. Hierdoor blijft het stuurgedrag heel voorspelbaar en controleerbaar. Alleen in dikke modder bereikt de band het einde van zijn inzetbereik.

De fijne en dicht bij elkaar geplaatste noppen slibben dan een beetje dicht. Daar is dan ook de G-one Bite voor bedacht. Schwalbe heeft met de G-One Allround een top-allrounder die zijn naam waarmaakt: hij is ideaal om verhard naar onverhard te rijden. Tip: veel van de nieuwere zogenaamde ‘endurance’ fietsen met schijfremmen hebben voldoende ruimte om de 35mm-versie van deze band te huisvesten. Mocht je eens op avontuur willen met je huidige fiets, creëer je zo in een handomdraai een echte gravelracer.

Schwalbe G-One Allround is verkrijgbaar vanaf € 59,90, maar informatie van G-One Allround is te vinden op de website van Schwalbe.

Deze review van de Schwalbe G-One Allround is afkomstig uit Wielrenblad #1 2018. Wil je meer reviews lezen over andere producten? Neem dan even een kijkje op onze website of ga direct artikelen van De Buit en blijf op de hoogte onze laatste reviews en bevindingen.