22-06-2016 - Nieuws, Wielrenblad

Review: Schwalbe Pro One banden

Tubeless banden, hoe moeilijk kan dat zijn? Waar In de mountainbike wereld tubeless al lang en breed de standaard is gebruikt de gemiddelde wielrenner nog steeds een binnenbandje. Wedstrijdrenners rollen liever op tubes, zolang er maar op de zondagmorgen geen volgwagen achter je aan rijdt. Wat zijn precies de voor- en nadelen van een tubeless setup, hoe installeer je dit en rolt het echt beter? Voor Schwalbe en Wielrenblad mocht ik dit uitzoeken met een setje Schwalbe Pro One banden.

Tekst en fotografie: Thomas Ettema

Waar in een normale setup de lucht vast wordt gehouden door de binnenband moet dit bij een tubeless band gebeuren door een perfecte luchtdichte afsluiting tussen de band en de velg. Dit betekent dat je wielset hiervoor geschikt moet zijn, ook is het heel belangrijk dat de velg geen deuken of scheurtjes bevat. De spaakgaten dienen afgedicht te worden met een speciaal tubeless velglint en je hebt specifieke ventielen nodig om de band op druk te krijgen.

Waar het monteren van een setje standaard racebanden voor iedereen een koud kunstje zou moeten zijn is het met deze banden even andere koek. Maar, indien je de goede spullen hebt en de instructies van de Schwalbe website volgt is er in principe niets moeilijk aan deze klus. Wel is de kans groot dat je een compressor of speciale fietspomp met grotere kamer nodig hebt om snel voldoende lucht in je band te krijgen. Na een eerste keer oppompen en het “zetten” van de band kan er via het ventiel een kleine hoeveelheid Doc Blue anti-lek vloeistof worden toegevoegd. Deze anti-lek vloeistof, zou ervoor moeten zorgen dat lekke banden bijna helemaal tot het verleden zouden moeten behoren. Mocht je toch lekrijden, dan is er in de band nog steeds een standaard binnenband te monteren, wat wel zo handig is.

Maar wat zijn naast de anti-lek eigenschappen nou precies de grote voordelen van deze tubeless setup? Omdat er geen wrijving meer ontstaat tussen binnen- en buitenband wordt de rolweerstand verminderd, volgens Schwalbe 5 tot 10 watt t.o.v. de concurrentie. Ook kunnen de banden op een lagere druk worden gereden, wat de grip en het comfort verhoogt. 8 of 9 bar in je banden en op iedere klinker van de weg stuiteren zou dus verleden tijd moeten zijn.

Al deze voordelen moeten er dus voor zorgen dat je lekvrij, sneller, zekerder en comfortabeler je rondjes zou kunnen rijden. Wat een wil een wielrenner nog meer? Na een klein uurtje rommelen in de schuur zitten de bandjes om mijn wielen en kan er begonnen worden met het daadwerkelijke testen. De eerste meters is het even wennen aan de verlaagde bandendruk, waar ik normaal met 7 bar rijd ben ik voor deze test terug gegaan naar 6 bar. Ondanks de lagere druk rollen de banden heerlijk snel en voelt iedere bocht al vrij snel vertrouwd aan. Enkele weken later is de eerste grote test, Luik – Bastenaken – Luik. 272 regenachtige kilometers, flink wat klimmen en de korte steile afdalingen waar de Ardennen bekend om staan. Ook hier houden de banden zich perfect, extreem veel grip, duidelijk minder rolweerstand als mijn trip-genoten en over lekke banden denk ik al helemaal niet meer na.

Conclusie

Na ruim 2000 kilometer zonder een enkel probleem is ook de duurzaamheid van dit systeem wel bewezen. Iedere fanatieke wielrenner die kijkt naar aerodynamische wielen en op de grammen let zou eerst eens naar zijn banden setup moeten kijken. Een tubeless setup zorgt ervoor dat je comfortabeler en harder kan rijden, zonder compromissen te sluiten. De bovenstaande voordelen kunnen voor profs het verschil maken, maar de voordelen zijn misschien nog wel groter voor ons stervelingen. Tubeless is de toekomst.

Lezersactie

Wil je zelf ontdekken of tubeless rijden de toekomst is? Je kunt kans maken op een set Schwalbe Pro One banden door antwoord te geven op de volgende vraag: Waar zou jij kilometers willen maken met de Schwalbe Pro One banden?

Laat jou antwoord onderaan het artikel achter in de Facebook-reacties, om kans te maken op de tubeless banden van Schwalbe. De leukste reactie wordt vervolgens beloond met een set banden. Mocht je niet actief zijn op Facebook dan kun je ook een mailtje sturen naar info@soulonline.nl om kans te maken, vermeld dan wel even dat het om de Schwalbe lezersactie gaat.