20-10-2022 - Nieuws, Wielrenblad

Specialized Diverge STR review, een carbon knuppel in het hoenderhok

Specialized Diverge STR review, een carbon knuppel in het hoenderhok – Als Specialized iets nieuws aankondigt op gravelgebied is het tóch altijd een beetje spannend. Ze zijn in Morgan Hill niet bang om de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien. En nu blijkt de nieuwste innovatie op het Diverge-platform daadwerkelijk een knuppel zijn. Typisch Specialized is dat weliswaar een high-tech buigende en gedempte carbon knuppel. Maar nog steeds een knuppel.

Waar gaat het om? Aanvullend op het huidige aanbod van de Diverge, die bij de presentatie al informeel de Diverge hardtail wordt genoemd, komt er een model met daarachter de mysterieuze afkorting STR. Dat staat voor Suspend The Rider, en legt Specialized’s visie uit om de rijder te isoleren van de oneffenheden van de ondergrond bij het gravelen. Aan de voorkant gebeurde dat al met de Future Shock suspension die in het balhoofd zat gebouwd. De achterkant krijgt nu zijn eigen Future Shock.

Future Shock

De Future Shock Rear bestaat uit een losse carbon pijp die in de zadelbuis valt, een soort losse zadelpen maar dan zonder klem bovenaan. In deze pijp, de zogenaamde ‘framepost’ wordt dan een gewone zadelpen geklemd. De framepost wordt – in vergelijking met een normale zadelpen – héél laag vastgeklemd, ter hoogte waar normaal de voorderailleur of bidonhouder zit. Omdat de zadelbuis waarin de framepost valt taps uitloopt kan de framepost onder belasting van zijn berijder naar achteren veren zodat oneffenheden kunnen worden opgevangen. Om te voorkomen dat je op een soort carbon pogostick zit, ligt in de bovenbuis een kleine demper die verbonden is met de framepost die zorgt voor de demping. Klinkt complex? Is het misschien ook een beetje, maar het geheel van de Specialized Diverge STR is heel erg mooi weggewerkt en afgeschermd en ziet er doordacht en uitontwikkeld uit.

De hamvraag is natuurlijk; hoe rijdt het? Door middel van een schakelaar op de demper kan je de vering nagenoeg blokkeren, half open, of geheel open zetten. Tot zover niets geks, en het werkt zoals ze zeggen. Die schakelaar vinden om hem te openen als je volle bak een ruige strook oprijdt is een stuk moeilijker. Maar in de praktijk werkt het systeem zo goed dat ie al snel volledig open blijft.

De grootste verrassing komt op rechte stukken met brokkerige ondergrond, grind, oud asfalt, bosgrond. Hoe groter de puinhoop, des te beter gaat de Specialized Diverge STR. De aandrijving voelt ondanks de overduidelijk verende kont van de fiets nog steeds direct en hard. Het concept om alleen de berijder en niet de fiets verend te maken ten opzichte van de ondergrond, is perfect. Zittend op het zadel met veel druk op de pedalen denderen we door op stukken waar je normaal af en toe de billen even moet optillen (en die druk op de pedalen iets moeten laten gaan). Al snel worden juist de ruige stukken opgezocht om de functionaliteit van de Future Shock echt goed op te proef te stellen. Zo goed werkt het.

Fully

Bij een stukje mountainbikeroute merk je het ook. Op secties waar je normaal de pedalen stil zou houden om te gaan staan en de oneffenheden te nemen met je kont uit het zadel, blijf je nu zitten en stamp je door. Het maakt het concept van ‘underbiken’ – expres bepaald terrein rijden op een fiets die daar te licht voor zou zijn – extra leuk. Want de Specialized Diverge STR is eigenlijk helemaal niet te licht op deze stukken. Het gevoel doet denken aan een hele lichte full-suspension mountainbike, maar als je het achterwiel bij grote boomwortels optrekt of over een bobbel heen wipt, dan voel je opeens dat deze fiets véél lichter is dan de fully waar je op denkt te rijden. En vergeet niet dat het stuur ook nog steeds gedempt is opgehangen. Dus de hele fiets filtert van onderaf komend onheil af.

De voorste helft van de Specialized Diverge STR is overigens identiek aan de hardtail Diverge, het verschil zit in de achterste helft. Specialized zelf zegt dat het STR-systeem ongeveer 400 gram toevoegt aan het gewicht van de frameset. Die normale Diverge blijft ook in de lijn, maar enkele van de topmodellen worden vervangen door een STR-versie. Alle Specialized Diverge STR versies zijn one-by only, dus geen voorderailleurs meer, en allen voorzien van SRAM AXS aandrijflijnen. Van de framepost zijn negen verschillende varianten die zijn afgestemd op het beoogde gewicht van de rijder. Elke maat Specialized Diverge STR wordt geleverd met twee frameposts, die elk ook nog eens op twee buigkarakteristieken ingesteld kunnen worden. De indeling van framepost-versies oogde zéér weloverwogen en uitgedacht. Voor de test moesten we ons gewicht en rijstijl opgeven en heeft Specialized ‘onze’ Diverge STR’s voorzien van de beste framepost. Dit voelde eigenlijk meteen heel gebalanceerd, en tijdens de relatief korte rit was er nooit het gevoel dat de vering niet klopte.

Verder is de Specialized Diverge STR voorzien van ruimte voor maximaal 47 millimeter brede banden, is er SWAT-opbergruimte in de onderbuis en is het frame voorzien van alle gangbare montagepunten voor bikepacktassen en extra bidons.

De Specialized Diverge STR is een super interessant concept voor drie types gravelrijders. Ten eerste voor mensen die graag met hun gravelbike de randjes opzoeken van wat er mogelijk is qua ondergrond, de fanatieke underbikers. Het tweede type zijn de mensen die (extreem) lange onverharde ritten doen. Reken maar dat je na honderd of tweehonderd kilometer er op een Specialized Diverge STR een stuk frisser bij zit, dan op een fiets zonder vering. Ten derde – en deze ontsprong pas een paar dagen na de test – mensen met rugklachten hebben nog wel eens last van in het zadel blijven zitten op oneffen ondergrond. Nou is dat niet bij iedereen aan de orde, maar als jij je hierin herkent moet je zeker eens dat proefrondje op een Specialized Diverge STR boeken.

Prijzen Specialized Diverge STR

Diverge STR Expert – € 7.500
Diverge STR Pro – € 9.500
Diverge STR S-works – € 15.000
Diverge STR frameset – € 5.700

Tekst: Bas Rotgans
Beeld: Joris Knapen
specialized.com


Wil je meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van