03-07-2023 - Wielrenblad, Leesvoer

Review – Trek Madone SLR 9

Een fiets die de hoofden laat draaien, monden lichtjes doet openvallen en veel kreten van verbazing oproept in groepsritjes. En dat is niet voor niets: de gloednieuwe Trek Madone SLR 9 is een bijzondere verschijning. De matgrijze kleur in combinatie met het aerodynamische frame en het niet te missen ‘aerogat’ – IsoFlow genoemd door Trek – zorgt ervoor dat de Madone doet denken aan een straaljager, maar dan op wielen.

Laten we de olifant in de kamer meteen tackelen: de prijs is een straaljager waardig. Dik vijftienduizend euro is een schokkend bedrag voor een fiets. Nu ben je vast enorm benieuwd wat je daarvoor allemaal krijgt. Allereerst natuurlijk een hele dikke fiets. Het aerodynamisch vormgegeven frame van de Trek Madone SLR 9 is een waar kunstwerk te noemen en hij onderscheidt zich met z’n looks behoorlijk van andere aero-fietsen. De matte grijs-zwarte kleurstelling is subtiel, maar benadrukt de moderne lijnen van de fietsgoed, waardoor meteen opvalt hoe groot het gebied rondom de trapas is; alles voor de stijfheid van het frame. Het IsoFlow-gat resulteert niet alleen in verbeterde aerodynamica, het biedt tevens een licht dempende werking, wat een tikkeltje extra comfort moet opleveren.

En dat kan je op deze fiets goed gebruiken: naast dat het frame vanzelfsprekend is geoptimaliseerd voor stijfheid, rij je op deze Trek Madone SLR 9 rond met ‘slechts’ 25 millimeter brede banden. Hoewel er ruimte is voor bredere banden, is deze maat in combinatie met de Bontrager Aeolus Pro 51 carbon wielen het snelst. Het rubber komt overigens ook uit eigen huis: de Bontrager R4 320’srijdenerg soepel en zijn gemaakt voor snelheid. Ondanks dat ze nog niet tubeless zijn is de rolweerstand erg laag.

Om de kracht van je benen zo efficiënt mogelijk om te zetten in snelheid is er naast een frame en wielen ook een groepset nodig. Op deze uitvoering vind je SramRed, de lichtste en beste variant van Sram. De voorbladen zijn meteen 48-35 vertanding wellicht een tikkeltje aan de kleine kant; op een aeroracer zoals deze zou een 50-37 vertanding net wat logischer zijn geweest om er qua snelheid het maximale uit te halen. Al zal je met de ruime 10-33 cassette alsnog niet snel uitspinnen. Om het geheel af te maken is de crank tevens voorzien van een powermeter, een tegenwoordig vrijwel onmisbare tool voor de serieuze fietser.

Vliegen

De Trek Madone SLR 9 laat er geen twijfel over bestaan waar deze fiets voor bedoeld is. Vanaf de eerste pedaalslag merk je dat dit een tweewieler is die vooruit wil. Dat de hele fiets is gebouwd rondom snelheid en stijfheid merk je dan ook in het rijgedrag. De Trek Madone SLR 9 is erg vinnig, laat zich makkelijk op snelheid trekken en reageert erg responsief. Dat ie voor een aerobike een relatief laag gewicht heeft draagt hier ook aan bij, waardoor je als het bergop gaat niet meteen hoeft te lossen uit het groepje met klimgeiten.

Wat tevens opvalt is de relatieve ongevoeligheid voor zijwind. Waar aerobikes met hoge velgen nog wel eens een zwieper kunnen krijgen van de bekende Hollandse wind, blijft de Madone vrij kalm onder een sterke westenwind vol in de zij. Wat daarbij ook scheelt is dat de Bontrager Aeolus-wielen met 51 millimeter niet extreem hoog zijn. Waar de Trek Madone SLR 9 niet ongevoelig voor is, dat zijn oneffenheden waar je overheen fietst. Het frame is zó stijf dat je in combinatie met de 25 millimeter brede banden elk hobbeltje en scheurtje in het asfalt voelt. Hoewel dit in koers fijn kan zijn, omdat je erg directe feedback van de fiets krijgt, merken we dat dit ook meer vermoeidheid met zich meebrengt op langere duurritjes.

Wat verder in het oog springt is het comfortabele geïntegreerde stuur. Naast dat dit een stukje aerodynamisch voordeel biedt–mede doordat alle kabels intern zijn weggewerkt–is het een van de fijnere stuurtjes die we hebben gezien. De drops zijn flared, wat betekent dat ze iets naar buiten lopen. Effectief betekent het dat het stuur in de drops 42 centimeter breed is en bovenop bij de remgrepen zo’n 39 centimeter. Dit heeft een aantal voordelen: je kan jezelf zo extra smal en aerodynamisch maken als je de shifters bovenop vast hebt, daarnaast hebben je polsen meer bewegingsruimte bij het sprinten in de drops, dit biedt tevens meer controle bij de Trek Madone SLR 9.

Waarschijnlijk is er niemand die ook maar een seconde twijfelt over waar de Trek Madone SLR 9 voor is bedoeld: het keihard fietsen op het scherpst van de snede. Het is een echte koersmachine die het meest tot z’n recht komt als je jezelf tot het uiterste pusht. Presteren staat bij deze fiets met stip op één, als je de Trek Madone SLR 9 onder je kont hebt is het extra leuk om jezelf te pijnigen. Al blijft dik vijftienduizend euro wel veel om de sadomasochistische trekjes van wielrenners te bevredigen.

  • Frame: Madone 800 Series OCLV carbon
  • Voorvork: Madone KVF full carbon
  • Shifters: SramRed eTAP AXS
  • Remmen: SramRed eTAP AXS
  • Stuur: Madone geïntegreerde stuur/stuurpen OCLV carbon
  • Zadel: Aeolus P2 RSL carbon rails
  • Zadelpen: Madone aero carbon
  • Wielen: Bontrager Aeolus RSL 51 OCLV carbon
  • Banden: Bontrager R4 320, 700x25c
  • Crankset: SramRed AXS met powermeter
  • Achterderailleur:
  • SramRED eTAP AXS
  • Cassette: SramXG-1290, 10-33
  • Gewicht: 7,35kg exclusief pedalen
  • Info:trekbikes.comPrijs: € 15699,00

Klik hier voor meer informatie over de Trek Madone SLR 9 AXS Gen 9!


Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!

 van