10-08-2023 - Mountainbiken, Nieuws

Review Trek Supercaliber Gen2: meer veerweg en progressieve geometrie

De originele Trek Supercaliber werd gelanceerd in 2019 en heeft sindsdien meerdere Wereldtitels en een Olympische titel in de wacht gesleept. Nu, vlák voor het WK Mountainbiken 2023 in Schotland, onthult Trek de tweede generatie. Voorzien van meer veerweg en een moderne geometrie lijkt de Trek Supercaliber Gen2 klaar voor een nieuwe Wereldtitel. Wij testten hem vlak voor de officiële onthulling om te zien of het Trek-team inderdaad wereldkampioenschap-materiaal in handen heeft!

De nieuwe generatie Supercaliber lijkt op het eerste gezicht op de vorige, maar schijn bedriegt. Hoewel de Isostrut-technologie behouden blijft, is het frame volledig nieuw ontwikkeld. De meest in het oog springende verandering is de achterdemper; deze is niet langer afkomstig van Fox, maar van RockShox. De SIDLuxe IsoStrut heeft bovendien 80mm veerweg, in plaats van 60mm. Die 20mm extra veerweg zorgt er in combinatie met de moderne geometrie voor dat de nieuwe Supercaliber nog capabeler is dan de oude. Het toegenomen volume van de demper zorgt daarbij voor een meer lineaire veercurve, zonder gewicht toe te voegen. Hij biedt bovendien meer “anti-squat”, wat de fiets zeldzaam efficiënt maakt tijdens het trappen. Vooraan is wordt nu een voorvork gemonteerd met 110mm veerweg, die afhankelijk van het model geleverd wordt door RockShox of Fox. Op het topmodel dat wij testen vinden we een ultralichte en net vernieuwde RockShox SID SL terug.

De Supercaliber is verkrijgbaar met twee verschillende frames, die met name verschillen qua carbon-laminaat. Het nieuwe SLR frame is nu 200-250 gram lichter dan voorheen en weegt slechts 2030 gram. De SL-variant is iets zwaarder en evenaart het (lage) gewicht van de vroegere topmodellen. Ook qua geometrie is er veel verbeterd, want aangezien de geometrie van mountainbikes sinds 2019 enorm veranderdis, was het tijd voor een update. De reach is met een centimeter toegenomen en belangrijker: de balhoofdhoek is anderhalve graad luier, waardoor deze nu op een moderne 67,5 graden komt.

Qua afmontage is er natuurlijk het nodig verschil tussen de verkrijgbare versies. De 9.8 en 9.9 beschikken over het SLR frame, een Bontrager Kovee RSL geïntegreerde cockpit en de extreem lichte Bontrager Kovee RSL wielen. Daarnaast is er de keuze uit verschillende SRAM T-Type en Shimano groepsets, variërend van GX- en SLX-level tot de absolute topvarianten van beide fabrikanten. Het topmodel is (uiteraard) voorzien van de gloednieuwe SRAM XX SL Eagle groep en vertrouwt qua remmen op SRAM Level Ultimates, die nu “zwevend”  gemonteerd zijn waardoor er geen flex in de achterbrug bestaat tijdens het afremmen. Kies je voor dit topmodel, dan ben je € 11.499,- lichter. Er is echter al een Supercaliber SL 9.6 voor € 3.999,-. Die is afgemonteerd met SLX en een aluminium wielset, maar beschikt wél over de uitgekiende geometrie en achtervering. Gezien de financiële ruimte die je daarmee overhoudt voor upgrades, klinkt dit als een behoorlijk goede deal.

De eerste rij-indruk

Wij kregen van Trek een “sneak preview” en testten de nieuwe Trek Supercaliber Gen2 op de routes van Leersum en Amerongen. Dit terrein lag de oude Supercaliber bijzonder goed, dus de verwachtingen zijn hooggespannen, temeer omdat de cijfers doen vermoeden dat de Gen2 beter daalt dan zijn voorganger. We rijden vandaag de SLR 9.9 topversie met SRAM XX SL groepset en RSL carbon wielset van 1199 gram. Aangezien deze versie (inclusief dropperpost!) zo’n 9,5 kg weegt zal ook het klimmen een eitje zijn.

De verwachtingen worden in de eerste meter van Leersum direct bevestigd. Net als bij de eerste Supercaliber voelen we ons meteen thuis op de fiets. Hoewel je verrassend comfortabel zit is de houding zeer sportief, en vanaf de eerste trap is de intentie van de fiets volstrekt duidelijk: dit is echt een volbloed racer. De acceleratie is dankzij de nieuwe Isostrut-vering en de superlichte wielset verbluffend, en zowel op het vlakke als omhoog rijd je meteen harder dan je gewend bent. Op het vernieuwde eerste deel van Leersum laat de Supercaliber ook zien een echt goede afdaler te zijn. Dankzij de luie balhoofdhoek geeft de fiets veel vertrouwen en het lage gewicht maakt dat je bij de kleinste heuveltjes als vanzelf lekker los komt. Hier onderscheidt de fiets zich echt van zijn voorganger, die in de afdaling significant minder stabiel aanvoelde. Op de beruchte wortelklim van Leersum laat de Gen2 zien ook omhoog capabeler te zijn dan de eerdere versie. De extra veerweg en iets langere achterbrug maken dat de tractie geweldig is, en dat je zelfs over een worteltapijt als dit rap omhoog rijdt.

Dankzij de Supercaliber staan we sneller dan verwacht bij Amerongen, dus we besluiten dit rondje ook maar te rijden: moeite kost het toch niet en de langere klimmetjes van de route zijn een genot aan boord van de Supercaliber. We kijken vooral uit naar “Harry Slinger”, aangezien je hier echt een inkijkje krijgt in het speelse karakter van een fiets. Daar aangekomen blijkt dat de Trek Supercaliber Gen2 echt enorm vooruit is gegaan qua “dalend vermogen”. De fiets ontwikkelt zó rap snelheid en is bovendien zó goed te controleren, dat je er sneller (en waarschijnlijk met meer lol!) mee beneden bent dan met de gemiddelde trail- of endurofiets.

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat we aardig enthousiast zijn over de nieuwe Trek. Echte nadelen kunnen we zo snel niet ontdekken. Een esthetisch minpuntje is het feit dat de bekabeling misschien wat rommelig staat bij de prachtige geïntegreerde Bontrager cockpit. Anderzijds is dat een voordeel: Trek kiest er namelijk als één van de weinige fabrikanten voor om de kabels níet door het balhoofd te laten lopen; iets dat veel andere XC-fietsen juist op kritiek komt te staan. Een ander nadeel zou kunnen zijn dat dit een compromisloze fiets is. Ben je op zoek naar een breder inzetbare fiets en ben je bereid een concessie te doen qua snelheid, dan zijn er betere opties verkrijgbaar. Rij je XC wedstrijden en marathons dan is dit echter dé fiets voor jou, want veel lichter, sneller en efficiënter dan de Trek Supercaliber Gen2 wordt het momenteel niet in mountainbike-land.

Meer informatie?

Voor meer informatie over de Trek Supercaliber Gen2 kun je terecht op de website van het merk. Word abonnee van Up/Down als je geen reviews en andere toffe content wilt missen. Of bestel losse uitgaven van Up/Down in onze Soul Webshop om nog meer artikelen te lezen!

Specs

  • Frame: SLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, UDH, 80mm travel
  • Vering voor: RockShox SID SL Ultimate, Dual remote lockout, 110mm travel
  • Achterdemper: Trek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, 2-position remote damper
  • Wielen: Bontrager Kovee RSL, OCLV Mountain Carbon
  • Aandrijving: SRAM XX SL Eagle AXS, T-Type 12 speed
  • Zadel: Bontrager Aeolus RSL, carbon rails
  • Dropper Post: Fox Transfer SL, internal routing, 31.6mm
  • Stuur: Bontrager RSL Integrated handlebar/stem, OCLV Carbon, 0mm handlebar rise, -13 degree stem rise
  • Remmen: SRAM Level Ultimate 4-piston hydraulic disc
  • Gewicht: 9,4 kg
  • Prijs: € 11.499,-

Tekst: Daan Zeven / Beeld : Trek Global

 van