16-11-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Review van de Canyon Inflite 5

De Canyon Inflite bestaat al een paar jaar en is vooral bekend als de fiets waarop een zekere M. van der P. whips maakt alsof het een enduro-MTB is en waarop Ceylin Alvarado de regenboogtrui veroverde. Over deze geometrisch identieke aluminium instapversie hadden we echter nog geen been gegooid. Het model heeft voor 2021 een update ondergaan en gaat nu als Inflite 5 door het leven. Is deze prachtige fiets een instapversie? Jazeker, je zou het niet zeggen, maar dit is een fiets van 1599 euro. 

Canyon Inflite 5 Review

Als je oog in oog staat met de fiets maakt hij namelijk absoluut een premium-indruk. Het lakwerk in diepblauw-metallic Alpecin-Fenix teamkleuren staat hem prachtig, wat ons betreft vele malen beter dan het matzwart waarin hij ook leverbaar is. Het frame zelf is bepaald geen setje ronde buizen dat in de geometrie van de carbon Inflite CF van Mathieu en Ceylin gelast is. De buizen hebben een schitterende hydroform-behandeling ondergaan en de lasnaden zijn prachtig weggevijld, je vraagt je af hoe het kan voor het geld. Dat het geen carbon frame betreft, is alleen zichtbaar bij het bottombracket en de uiteinden van de chainstays, waar de lasnaden nog wel zichtbaar zijn. De FK0045 full carbon-vork is zelfs exact dezelfde als die waar Mathieu zijn whips mee maakt. Grappig is dat de knik in de bovenbuis, die twee jaar geleden zeer spraakmakend was, ons nu helemaal niet meer opvalt. Kwestie van gewenning blijkbaar, hoewel de knik in deze aluminiumversie wat minder geprononceerd is dan bij de carbon versies.

Canyon Inflite 5 Review

Ook de afmontage versterkt het premium-gevoel. De zadelpen is van carbon en heeft een mooie tweebouts klemconstructie, het aluminium stuur ligt heerlijk in de hand en is afgewerkt met dik, rubberachtig en supergrippy stuurlint. Het zadel is een gloednieuw model van Selle Italia waarbij de rails onderdeel zijn van de composiet mould en alleen het rechte gedeelte van metaal is. Het ziet er wederom erg premium uit en zit heerlijk bovendien.

Canyon Inflite 5 Review

Waar zit het addertje, beginnen we ons af te vragen. Maar ook als je de fiets oppakt valt hij niet door de mand. Gewicht is meestal datgene waar instappers steken laten vallen, maar 8,9 kilo is meer dan prima voor een aluminium crossfiets met schijfremmen. Ondanks de degelijke, maar relatief zware DT Swiss C1850-wielset voelt hij licht aan, en dat gevoel blijft als je erop springt. Het frame is loeistijf en reageert direct op input, zowel wat betreft input van de pedalen als van het stuur. Door de vrij lange wielbasis en reach ploegt de Inflite zich stabiel door modder en zand, althans, zo stabiel als je op 33 millimeter banden mag verwachten, maar door de korte stuurpen stuurt hij toch razendsnel in. De zit is diep en kort voor een maat M, voor maximale controle. Dat deze geometrie prijswinnend blijkt, is al vele malen bewezen. Het schouderen gaat dankzij de ruime framedriehoek erg makkelijk, waarbij je de knik op je schouder legt. Voordeel van deze typische framevorm is de relatief lange zadelpen, die voor wat trillingsdemping zorgt. Wat tijdens het rijden ook opvalt is het fijne Selle Italia ‘Model X’ zadel: het dek ervan is zo mogelijk nog grippier dan het stuurlint, zodat je muurvast op je plek zit en naar hartelust vermogen kan leveren, zelfs als je balans houdt in gekke posities.

Canyon Inflite 5 Review

De SRAM Apex 1-groep is natuurlijk wel een instapgroep, wat overigens niet betekent dat hij niet goed werkt. De doseerbaarheid van de remmen is niet op het niveau van de duurdere SRAM-groepen, maar wel beter dan sommige andere instap-schijfremmen. Voor een fiets die op dagelijkse basis modder en hogedrukspuiten zal zien, is de combinatie van een duurzaam aluminium frame en een relatief goedkope groepset ook helemaal niet gek. Het 40-tands kettingblad geeft in combinatie met de 11-36 cassette een prima bereik en de derailleur kan zonder problemen een 11-42 cassette aan als je een keer gaat bikepacken. De wielen zijn alvast tubeless ready maar let op, sommige 40 millimeter banden zullen er waarschijnlijk niet in passen. Minpunten? Ach, een geschroefd bottombracket zou mooi zijn, maar voor dit geld laat de Inflite 5 weinig te wensen over. Behalve snel en licht is hij namelijk ook gewoon hartstikke mooi. Voor crossers en iedereen die graag het asfalt verlaat en houdt van opschieten is deze Inflite 5 een serieuze kandidaat.

Canyon Inflite 5 Review

Specificaties en prijs

  • Frame Canyon Inflite AL SLX
  • Voorvork Canyon FK0045 Disc
  • Shifters SRAM Apex 1 HRD 1s
  • Remmen SRAM Centerline Rounded Edges
  • Stuur Canyon H17 Ergobar AL 
  • Stuurpen Canyon V13
  • Zadel Selle Italia Model X 
  • Zadelpen Canyon SP0042 VCLS CF
  • Wielen DT Swiss C 1850 Spline db
  • Banden Schwalbe X-One Allround TLE 
  • Crankset SRAM Apex 1 40T
  • Achterderailleur SRAM Apex 1 SGS
  • Cassette SRAM PG-1130 11-36 11s
  • Gewicht 8,9 kg (maat M excl. pedalen)
  • Prijs € 1.599,-

Meer informatie over de Canyon Inflite 5 kan worden gevonden op de website van Canyon.

Tekst door Jan Koelmans
Beeld door Gijs Ferkranus


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van