REVIEW YES PYL UNINC DCP XTRM
Lange naam voor een snowboard. Yes is het merk en PYL het model. Het staat voor Pick Your Line, wat een ander model is in de Yes-line-up. Uninc staat voor een groep snowboarders die ooit in het Burton-team zaten. In deze Uninc crew zat David Carrier Porcheron oftewel DCP. Toen hij samen met Romain De Marchi en JP Solberg in 2009 Burton verliet en hun eigen merk Yes Snowboards begonnen namen ze deze geuzennaam mee. XTRM staat voor een extra toevoeging van een speciaal materiaal voor meer boost. Wij lieten YESPYLUNINCDCPXTRM even uit in de bergen.
Door Arno Weel

Yes ontwikkelt en produceert hun boards in samenwerking met Nidecker (waar ook bijvoorbeeld Jones onder valt) in de SWS-fabriek in Dubai. De PYL DCP lijkt eigenlijk niet op de reguliere PYL. De shape en constructie zijn anders. De DCP is breder dan de reguliere PYL en ondanks dat er geen wide op staat zijn ze prima geschikt voor degene met een grotere schoenmaat. Vanaf schoenmaat 44 kan makkelijk. Door deze breedte is het board goed op z’n kant te zetten en kun je diepe carves maken. De Directional Tapered UnderBite rail bijt zich goed vast in de sneeuw. Zelfs op ijzige pistes heb je maximale grip. De grip is ook weer niet te straf zodat bochten op zachte sneeuw ook makkelijk gaan. En je kunt, mocht het nodig zijn, je bochten ook iets rutschen. Bij een Directional Tapered UnderBite heeft de rail inkepingen aan de toe- en edge-kant van het board ter hoogte van de bindingen. Dit zorgt voor extra grip net zoals een kartelmes. En we moeten zeggen dit werkt uitstekend. In de poedersneeuw geeft het meer stabiliteit. Hier maakt de langere neus en kortere tail dat je eenvoudig over de zachte sneeuw zweeft. Vooral als je de bindingen naar achter zet. Hier voel je dat de tweede liefde van DCP surfen is. Je surft door de diepsneeuw. Korte bochten gaan prima door z’n vrij korte sidecut radius van 8, 7 en 6 meter voor de 159. De rail is verdeeld in drie verschillende radiussen voor elke fase van een bocht (in, midden en uit). In de tail is een stuk van de houtkern weggehaald waardoor het board lichter van de achterkant is geworden. Dit heeft een positieve invloed met de balans en het korte bochtenwerk in de poedersneeuw. Op de piste merk je dit ook. Korte en lange bochten gaat hem prima af. Het Camrock 1-4-1-profiel waarbij je camber tussen de bindingen hebt en rocker naar de tips maakt het inzetten van bochten makkelijk. En de (kleine) camber maakt dat je nog lekker de bocht uit popt.

Het board is wel aan de stijve kant met, volgens Yes, 8 uit 10. Wij schatten het overigens lager in, eerder 7. Je moet wel de benen en de skills hebben om dit weg te kunnen drukken. Met name op hogere snelheden. De kern bestaat uit populier- en paulownia-hout gecombineerd met twee brede bamboe-stringers in het midden. Populierhout is licht en heeft een constante flex. Paulownia is nog lichter en geeft sterkte. De bamboe-stringers geven stijfheid. Het glasfiber is in verschillende richtingen gelegd (biax) om de flex en torsiestijfheid te controleren. Geen carbon of andere fancy materialen nodig om een licht en stijf board te bouwen dus. De DCP heeft een prima pop en springt erg goed. Landingen zijn solid. Het board is verder erg stabiel op hoge snelheden en is uitstekend te controleren. Toch boardt de DCP niet moeilijk en is al geschikt voor de gevorderde boarder. Je kunt ook prima cruisen op lagere snelheden. Het board zal je niet snel afstraffen. Ook als het terrein moeilijker wordt. Moguls gaat ie ook prima doorheen al kun je dan beter een wat flexibeler board hebben met een kortere draaicirkel.

De PH Sintered True-base glijdt erg goed. Wel regelmatig waxen. Het design is van James Dalton en staat voor de wolfpack van vrienden van David. Het varken op de onderkant staat voor de Uninc crew. Deze kan oranje – grijs zijn of grijs oranje. Verkrijgbare maten 155 (26), 157 (26,1), 159 (26,2) en 161 (26,3). Prijs € 629,95. www.yessnowboards.com
Wil je op de hoogte blijven van leuke nieuwtjes? Volg ons dan op Instagram en Facebook. Benieuwd naar vette blogberichten uit het SOUL Magazine? Klik hier!