17-04-2025 - Mountainbiken, Nieuws

RockShox MY26 Flight Attendant: Updates & Launch Control

Nino Schurters recordbrekende 34e Wereldbekerzege, was niet alleen een bewijs van zijn reputatie als de G.O.A.T., maar ook een mijlpaal voor innovatie. De race markeerde het Wereldbekerdebuut van Flight Attendant, en na de XCC-race op vrijdag stelde Nino een idee voor: hij wilde een functie die zijn Flight Attendant-systeem in de LOCK-positie zou houden voor de explosieve start en automatisch zou terugkeren naar Auto Mode, zodat hij zich volledig op de race kon concentreren.

RockShox Software Engineer Grant Rudd ging zaterdagavond aan de slag met het coderen van een nieuwe functie – onder het genot van pizza – waarmee Nino zijn start kon controleren door het systeem zo in te stellen dat het automatisch terugkeert naar Auto Mode op basis van tijd of wanneer de fiets een vooraf bepaalde bump-grootte tegenkomt, allemaal zonder extra input van de rijder. Na tests in de stille straten van Lenzerheide om 1 uur ’s nachts, zat de nieuwe firmware zondagochtend op Nino’s fiets en werd “Launch Control” slechts enkele uren na zijn ontstaan al gebruikt in de race.

Het resultaat? Naadloze prestaties, dominantie op het parcours en een historische overwinning.

“De eerste pedaalslagen zijn alles. Launch Control laat me vol gas van de startlijn vertrekken zonder aan mijn vering te denken.” – Nino Schurter

Wereldbeker voordeel voor iedere fietser

Inzichten uit de praktijk van atleten op Wereldbekerniveau stimuleren voortdurende innovatie en leveren tastbare waarde voor zowel nieuwe als bestaande Flight Attendant-gebruikers. Wat begon als een race-dag hulpmiddel is geëvolueerd tot een game-changer voor rijders van elk niveau, met de nieuwste updates die drie nieuwe functies bevatten:

  • Launch Control stelt de rijder in staat om het Flight Attendant-systeem in de Lock-positie te zetten voor maximale efficiëntie en snelheid bij racestarts
  • Fork-Only update maakt het mogelijk dat het Flight Attendant-systeem naadloos functioneert op hardtail-fietsen
  • Aanpasbare Auto Mode stelt de rijder in staat om de Pedaal-positie uit te schakelen voor meer controle bij klimmen en dalen, naast de opties “Lock disabled” en “Fork Lock disabled”

Wat is launch control?

Launch Control zet het Flight Attendant-veringsysteem in de lock-positie voor maximale efficiëntie bij racestarts. Launch Control schakelt automatisch uit en keert terug naar Auto Mode, hetzij na een vooraf ingestelde tijdsduur, hetzij wanneer een bump wordt gedetecteerd – afhankelijk van wat het eerst gebeurt.

Je weet dat Launch Control is ingeschakeld wanneer alle vijf de LEDs rood pulseren.

Wanneer gebruik je launch control?

Optimaliseer je racestart
Zet en houdt de vering in de lock-positie voor een krachtige start.

Handsfree bediening
Na activering met de AXS-controller of de + knop op de vorkmodule is geen verdere input nodig tijdens de race-start. Activeer en ga.

Aanpasbare instellingen
Pas de tijdsduur en bump-gevoeligheid aan op basis van jouw racenoden om terug te keren naar Auto Mode wanneer jij dat wil.

Next-level hardtrail-efficiëntie

Wanneer atleten voor een hardtail kiezen, geven ze prioriteit aan maximale efficiëntie en krachtoverdracht – maar hebben ze nog steeds het comfort en de controle van een voorvering nodig. Deze balans tussen efficiëntie en controle is precies waar Flight Attendant in uitblinkt.

Tot nu toe vereiste het Flight Attendant-systeem een vork en demper uitgerust met Flight Attendant én een trapfrequentiesensor (Power Meter of Pedaal Sensor) om te functioneren. Met de nieuwste Fork-Only update past Flight Attendant zich naadloos aan op hardtail-opstellingen, waardoor de twijfel over de beste fietskeuze voor een bepaald parcours wordt weggenomen. Atleten profiteren van het beste van twee werelden: een lichte hardtail die de kracht in Lock-positie maximaliseert én controle biedt in Pedaal en Open posities.

Deze update geldt ook voor fietsen zoals de Epic World Cup, waar de samen ontwikkelde SIDLuxe WCID Ultimate hardtail-efficiëntie biedt met precies genoeg compliance, allemaal in een ultralicht ontwerp.

Auto mode: nieuwe instellingen

Neem volledige controle over je Flight Attendant-systeem via de SRAM AXS-app, waar volledige personalisatie binnen handbereik is. Wil je bijvoorbeeld niet dat je vork of het volledige systeem (vork en demper) in Lock-positie komt tijdens Auto Mode? Daar hebben we een instelling voor – Fork Lock Disabled of Lock Disabled.

Onze nieuwste in-app instelling, Pedal Disabled, maakt het mogelijk om je vork of volledige systeem te beperken tot enkel de Open en Lock posities in Auto Mode.

Auto mode: pedaal uitgeschakeld

Waarom zou een rijder de Pedaal-positie willen uitschakelen?

Trail- en enduro-rijders willen bijvoorbeeld dat de vork zo consistent mogelijk blijft op het terrein. Pedaal uitschakelen zorgt ervoor dat je vork open blijft in de meeste trail-scenario’s, wat zorgt voor tractie en comfort bij zowel klimmen als afdalen, en alleen naar Lock schakelt bij vloeiendere klimmetjes waar je efficiëntie wilt maximaliseren.

Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij een snelle overgang tussen Open en Lock tijdens een steile klim of een verbindingsstuk. Sommige XCC-parcoursen vragen om een meer aan/uit-compressie-instelling. Of misschien is het gewoon persoonlijke voorkeur. Wat de reden ook is, de keuze is simpel—open de SRAM AXS-app en activeer je voorkeurssuspensie-instelling voor Auto Mode.

Charger race day 2 flight attendant – upgradekits – FS-UPK-FARD-A1

De nieuwe Charger Race Day 2 Flight Attendant Upgrade Kit geeft ultieme controle door je SID of SID SL te upgraden naar een elektronische demper met automatische drie-standen compressie-instelling – Open, Pedal en Lock. Met de nieuwste functie van Flight Attendant kan deze kit elke hardtail omvormen tot een Flight Attendant-bike, met de personalisatie en efficiëntie die zich moeiteloos aanpast aan elke rit, van keiharde XC-sprints tot endurance-uitdagingen.

Kenmerken:

  • Upgrade voor bestaande en huidige SID en SID SL vorken van 2021–2024
    (C1-E1 Generaties)
  • Fork-Only update maakt het mogelijk dat het Flight Attendant-systeem naadloos functioneert op hardtail-fietsen
  • Charger Race Day 2 Flight Attendant elektronische demper met automatische drie-standen compressie-instelling (Open/Pedaal/Lock) en onafhankelijk instelbare rebound
  • Flight Attendant-systeem vereist een Flight Attendant-vork en een AXS trappositiesensor of powermeter, met optionele AXS-componenten voor extra connectiviteit en precisie
  • Bevat Charger Race Day 2 Flight Attendant vorkdemper en Control Module voor SID of SID SL, een SRAM-batterij en batterijlader

MSRP: $599, €649*, £579*, AU$999
*Inclusief BTW

Voor meer informatie bekijk RockShox!


Wil je op de hoogte blijven van leuke nieuwtjes? Abonneer je dan op UP/DOWN Mountainbike Magazine. Volg ons op Instagram en Facebook. Benieuwd naar vette blogberichten uit het Up/Down Mountainbike Magazine? Klik hier!

 van