29-11-2022 - Mountainbiken, Leesvoer

RockShox vorken, review

RockShox

RockShox vorken – Rockshox heeft onlangs een aantal van haar vorken en dempers een 2023-update gegeven, hoewel complete make-over misschien een betere bewoording is. Met name de vorken zijn echt compleet opnieuw uitgedacht en opgebouwd. Volgens de fabrikant is enkel de as op de vork gelijk gebleven. Wij mochten de afgelopen maanden op pad met de nieuwe Lyrik-vork en Super Deluxe-demper. Hoewel we onze mond nog moesten houden, riep de mosgroene Lyrik toch wat vragen op.

Tijdens onze review van het RockShox Flight Attendant-systeem, een electronisch systeem dat demper en vork tijdens het rijden continu bijstelt, waren vork en demper al voorzien van een aantal van de nieuwigheden die we nu terugzien, echter hebben we nu langer de tijd gehad om het systeemgrondig te testen. Wat is er nu precies veranderd?

Vorken

We beginnen bij de voorvorken. Allereerst de buitenkant, de Pike en Lyrik hebben nu dezelfde hoekige vormgeving als de Zeb. De vorken blijven allemaal verkrijgbaar in zwart, daarnaast is de Pike leverbaar in zilver, de Lyrikin mosgroen (en niet langer in het rood) en de Zeb in het grijs. Op de achterzijde van de vorken zien we ontluchtingsknoppen (bij de Ultimate-modellen) en ook de knoppen bovenop zijn anders. De vorkpoten zijn 35 millimeter breed op de Pike en Lyrik en met 38 millimeter blijft ook de Zeb even breed als voorheen.

Binnenin delen de genoemde trailvorken dezelfde techniek, wel is elke vork getuned op een zo effectief mogelijk gebruik en inzetbereik. Voorheen kon je de Pike en Lyrik in bijna dezelfde veerweg kiezen, waardoor het verschil niet altijd duidelijk was. Zo kon je een Lyrik monteren terwijl een Pike misschien een veel betere keuze zou zijn geweest, gebaseerd op rijgedrag en trailkeuze. Nu heeft Sram deze vorken dus helderder gepositioneerd door de travel per vork te beperken. De nieuwe Pike is leverbaar in 120, 130 en 140 millimeter, de Lyrik in 140, 150 en 160 millimeter en de Zeb in 160,170, 180 en 190 millimeter. Wil je de travel aanpassen in een van de vorken, dan doe je dit door er een andere luchtveer in te plaatsen. Op deze manier passende stijfheid en het gewicht van elke vork beter bij de mountainbikes waarop ze worden gemonteerd en voorkom je een te hoog en onnodig gewicht of een teveel aan stijfheid

Charger 3

Met de Charger 3-demper stapt Sram over op IFP(Internal Floating Piston), een systeem waarbij de olie door een klein gaatje in de demper wordt gedrukt. Voorheen maakte Sram gebruik van een membraan, met als voordeel minimale interne wrijving. Door gebruik te maken van vernieuwde seals (afdichtingen) die wrijving tussen chassis en vorkpoten verminderen blijkt het IFP-systeem effectiever en betrouwbaarder te werken dan het eerder gekozen membraan. Tevens is het de ontwerpers gelukt om high speed en low speed compressie nagenoeg gescheiden te houden. Voorheen had het aanpassen van high speed compressie altijd invloed op low speed compressie. Wat merk je hier nu van? Met name de vork voelt soepeler en zachter en hij is beter af te stellen op jouwpersoonlijke voorkeur. Verder is ook de olie vernieuwd, welke een betere temperatuur bestendigheid heeft, naast een langere levensduur.

RockShox

Plusje

Zoals we al schreven heeft RockShox ook wat aan de knoppen veranderd. Te beginnen bij de instelknoppen voorrebound en high/low speed compressie. Deze zijn groter en duidelijker en zijn makkelijker in te stellen. Hoewel de instelmogelijkheden nog steeds gelijk zijn (vijftien standen low speed, vijf standenhigh speed compressie en vijftien standenrebound) start je nu op nul en ga je dus de plus of de min in. Dit maakt het allemaal wat logischer en als beginner kun je dus makkelijker starten met alles op nul. Op de achterzijde vind je de ontluchtingsknoppen waarmee je meteen druk op de knop opgebouwde druk kunt laten weglopen. De druk kan opbouwen tijdens lange afdalingen, opwarming of verandering in hoogte en kan ertoe leiden dat een vork minder gevoelig wordt en stugger aanvoelt. Een snelle druk op de knop en alles is weer op orde.

Demper

Naast de nieuwe Lyrik monteerden we ook de nieuwe Super Deluxe-demper van Rockshox. Deze is specifiek getuned voor onze testbike. De nieuwe demper is, afhankelijk van de geometrie van je fiets, voorzien van een progressieve of juist lineaire air shaft. Ook de demper geniet van onafhankelijk in te stellen low speed en high speed compressie. De high speed compressieknop heeft vijf verschillende standen, evenals de low speed compressie waarvan de knop nu aan de zijkant zit, wat deze iets makkelijker te bereiken maakt. De rebound blijft met vijftien standen ongewijzigd, ook de manier van instellen, een grote ring op de demper zelf, blijft ongewijzigd, evenals de lock-out.

De vernieuwde hydraulische bottom-out start met werken wanneer de laatste twintig procent van je veerweg wordt aangesproken. Dit moet voorkomen dat het einde van de veerweg abrupt stopt, maar naarmate je dieper in de travel komt, juist vloeiender tot een einde komt. Meer comfort en een groter gevoel van ‘oneindige’ veerweg. Naast de hydraulische verbeteringen is ook de luchtveer vernieuwd, net als bij de voorvorken heeft deze de naam DebonAir+ gekregen en het kent tweebelangrijke veranderingen. Ten eerste de eerder genoemde mogelijkheid voor een fabrikant om te Kiezen voor een progressieve of lineaire air shaft daarnaast kan je nu ook een token in de negatieve kamer van de demper plaatsen. Wanneer je het volume van deze kamer verkleint maak je optimaler gebruik van je gehele travel, wel gaat dit een beetje ten koste van comfort bij kleine impact.

RockShox

Rollen maar

Een hoop feiten, maar wat merken we hier nu eigenlijk van? We monteerden de RockShox Lyrik Ultimate en Super Deluxe Ultimate op een Specialized Stump jumper en reden er gedurende twee maanden zowel serieus alpine terrein mee als ook de wat vlakkere trails. We delen je onze bevindingen.

RockShox Lyrik Ultimate

We rijden al geruime tijd met de Zeb Ultimate met 170 millimeter veerweg sinds deze verscheen in 2020. Deze Zeb had al het vernieuwde chassis. Deze vork presteert goed, maar voelt wel stug aan. We hadden dus een mooi referentiekader om de nieuwe RockShox Lyrik met 160 millimeter veerweg te toetsen. Al na de eerste trail valt de zachte kant van de Lyrik op, hij vangt meer en beter de kleinere trillingen op, wat het geheel een stuk comfortabeler maakt. Vermoedelijk is dit voor een groot deel te danken aan de ButterCups. Ook op de wat stevigere trails is eigenlijk alles wat zachter geworden, maar wel even reactief als voorheen. De Lyrik gebruikt nog steeds de gehele veerweg, welke progressief oploopt naar het einde van de veerweg, waardoor je nooit het idee van te weinig veerweg hebt. Het verschil van tien millimeter met de Zeb merkten we dan ook geenszins, wel is de Lyrik met 35 millimeter vorkpoten natuurlijk minder stijf dan de 38 millimeter poten van de Zeb. Maar heel eerlijk, we moesten goed opletten om dat te merken.

De instellingen en de vernieuwde knoppen zijn ook erg prettig, doordat alle instellingen op nul beginnen hebben we voor de eerste ritten alles gewoon op“standaard” laten staan en we hebben enkel de juiste druk in de vork gepompt. Vanuit hier kun je de vork langzaam naar je eigen smaak instellen, wat door de versimpelde standen ook goed te begrijpen is voor de minder technische rijders. Wanneer je ooit met een Fox-vork gereden hebt weet je hoe lastig het kan zijn om een vork goed inte stellen, alle hulp hierbij wordt dan ook van harte aangemoedigd.

RockShox

Wanneer je aan de knopjes draait lijken de veranderingen duidelijker merkbaar, zonder dat het invloed heeft op andere eigenschappen. RockShox vroeg ons om de vork echt als een compleet nieuwe vork te beschouwen en hem vanaf de nul-stand te verkennen en niet te vertrouwen op de settings die we voorheen gebruikten. Zo zijn we ook begonnen en de uiteindelijke instellingen wekenflink af van onze settings op de oude Zeb. We merkten ook dat de invloed van een enkele stand op de knoppen niet alleen duidelijker invloed had op een specifieke eigenschap. De Lyrik maakt trouwens nagenoeg geen geluid wanneer deze inveert. Zeker geen reden om direct naar de winkel te rennen om er eentje uit het schap te trekken, maar het is zeker merkbaar wanneer je ineens weer op een andere vork rijdt die wel geluid maakt. De drukventielen hebben we ook regelmatig gebruikt. Hoewel we niet direct iets merkten van de opbouwende druk, liep er toch met regelmaat een duidelijk ‘siss’ uit de ventielen wanneer we die indrukten.

Demper

De vernieuwde demper volgt de ervaring van de vork, hoewel minder merkbaar. Ook hier duidelijkere settings, welke onafhankelijk zijn in te stellen. De Trailhead App van RockShox is tevens vernieuwd, waardoor je de sag nagenoeg kunt instellen op basis van de app, welke ook een uitgangspunt geeft voorrebound en compressie. De demper geeft je een goed gevoel van de ondergrond, maar wel met een verbeter de gevoeligheid voor kleine hobbels, ook hier dus iets meer comfort. Door de onafhankelijke instellingen is het echt duidelijker te voelen wanneer je meer of minder compressie of rebound instelt, waarbij kleine stapjes direct merkbaar zijn, wat afstellenduidelijker en eenvoudiger maakt. Afsluitend werkt de hydraulische bottom-out bijzonder goed welke onze voeten en enkels meer dan eens gered heeft na te lompe drops en het overschieten van jumps…

Dus…

Concluderend kunnen we zeggen dat RockShox echt een gigantische stap heeft gemaakt met deze vernieuwingen, waarbij ze hun instellingen niet alleen hebben verbeterd maar ook versimpeld, waardoor de kans groot is dat er meer rijders met een juist afgestelde vork gaan rondrijden. De extra“plush-ness” van de vork maakt het ook een nog geduchtere concurrent voor Fox.

RockShox

Meer te weten komen over RockShox? Check deze link.


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van