Route: Markermeer

Het rondje Markermeer is een begrip bij wielrenners die in de omgeving van het meer wonen. Er zijn verschillende manieren om de route te rijden. Zo kun je doorsteken van Amsterdam naar Hoorn en van Hoorn weer naar Enkhuizen. Wij houden de route aan die zoveel mogelijk langs het water voert en bij elkaar iets meer dan 150 kilometer lang is. Deze tocht is altijd weer een uitdaging. 

Markermeer

‘Dat is toch saai, zoveel kilometers over rechte dijken rijden langs het water?’ Een veelgehoorde uitspraak van mensen uit het oosten of zuiden van het land. Tja, in de Randstad hebben we nou eenmaal geen uitgestrekte heuvellandschappen. Het rondje Markermeer vergt een sterke geest, zeker als je er vanuit gaat dat je mogelijk last hebt van een zeer variabele wind. Wie ’s ochtends slim denkt te zijn door tegen de wind in te rijden kan zomaar het gevoel krijgen de hele dag tegen de wind in te moeten beuken. Die variatie zie je ook terug in de rest van het weer. Terwijl je door Amsterdam in het zonnetje rijdt kan het in Lelystad uit de hemel gieten.

Wat maakt het rondje Markermeer dan de moeite waard? Laat ons verhaal je overtuigen.

rondje markermeer

GESCHIEDENIS

Het waren de Romeinen die als eerste spraken van het Laco Flevo (Flevomeer). Door natuurlijke veranderingen groeide het meer verder en uiteindelijk werd het Aelmere gedoopt. Dit binnenmeer bevatte zoetwater waar toen in gevist werd. Door verschillende oorzaken, zoals het stijgen van de zeespiegel en overstromingen ontstond de Zuiderzee rond de dertiende eeuw van onze jaartelling. Het Markermeer was vroeger onderdeel van de beroemde Zuiderzee. In 1927 werd begonnen met de aanleg van de Afsluitdijk die Noord-Holland met Friesland verbindt. In 1932 werd deze voltooid. Het water boven de 32 kilometer lange dijk noemen we de Waddenzee, het water eronder het IJsselmeer.

word-abonnee/wielrenblad/

Ondertussen werden er plannen gesmeed om de Noordoostpolder en oostelijk en zuidelijk Flevoland droog te leggen. Dat was een lang proces dat in 1940 startte, met als resultaat de provincie Flevoland die in 1986 werd opgeleverd. Gemeentes zoals Lelystad (1980) en Almere (1984) bestonden toen al een aantal jaar.

Terwijl men druk bezig was met de inpoldering werd er vanaf 1963 tussen Lelystad en Enkhuizen begonnen met de bouw van de Markerwaarddijk, die we tegenwoordig kennen als de Houtribdijk. Deze werd in 1975 voltooid en heeft een lengte van 26 kilometer. Sindsdien kunnen we dus officieel spreken van het Markermeer. Het oorspronkelijke idee was om het hele Markermeer in te polderen. Dat idee bleek om verschillende redenen niet haalbaar. Enkele hiervan waren protesten van de bevolking, het in gevaar brengen van de vogelstand en problemen met de waterhuishouding.

Het Markermeer ontleent zijn naam natuurlijk aan het schiereiland Marken. Dit voormalige eiland is pas sinds 1957 middels een dijk verbonden met het vasteland en tegenwoordig een grote toeristische trekpleister.

Route Markermeer

Om het Markermeer-gevoel compleet te maken hebben we een route uitgestippeld die je zoveel mogelijk langs het water voert. Er zijn echter verschillende varianten mogelijk. Zo kun je het stuk tussen Amsterdam en Hoorn binnendoor rijden, evenals het stuk tussen Hoorn en Enkhuizen. Hierdoor kun je een kleine twintig kilometer afsnijden. Je kunt natuurlijk op elke gewenste locatie langs de dijk opstappen en zelf bepalen of je met de klok mee of juist tegen de klok in rijdt. Wij gebruiken de dijk voor Marken als startpunt en rijden met de klok mee.

Download hier je GPX-bestand voor het Rondje Markermeer

 


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #1 2021 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!