Mountainbiken in Chaudfontaine; Micro avontuur in de Ardennen

Wij zitten soms anderhalf tot twee uur in de auto om nieuwe routes te ontdekken. En dat is vaak de moeite, omdat de routebouwers tegenwoordig het maximale halen uit wat het terrein en de omgeving te bieden hebben. Maar het blijft uiteraard Nederland. Het land dat helaas niet bekendstaat om zijn hoogtemeters en waar ‘gevaarlijke’ situaties in de routes worden vermeden of verwijderd. Het ‘echte’ mountainbiken zien we hier weinig. Maar wat als we je vertellen dat je met een half uur extra reistijd ook serieuze hoogtemeters per kilometer kan klimmen, dat je kan afdalen langs kabbelende beekjes en rotspartijen en mooie downhill-lijnen kan scoren? We nemen je mee op de trails om te gaan mountainbiken in Chaudfontaine.

06:20 uur: De wekker gaat.

06:25 uur: De wekker gaat wederom, we stappen met een slaperig hoofd uit bed. Vandaag staat er een trip om te gaan mountainbiken in Chaudfontaine op de planning. Na het opfrissen, spullen pakken en het essentiële eerste bakje koffie springen we de auto in en gaan we op pad.

07:45 uur: De mountainbike trip is begonnen! Chaudfontaine ligt ten zuidoosten van Luik en samen met de gasten van Bikeguide willen we het gebied ontdekken. Via de apps ‘Komoot’ en ‘Trailforks’ hebben we een aardig idee gekregen van de omgeving en we hebben zo ons eigen rondje gecreëerd.

09:55 uur: We zijn gearriveerd in Chaudfontaine. Bij het binnenrijden wordt al gelijk duidelijk dat een makkelijke warming-up er waarschijnlijk niet in zit. De parkeerplaats bevindt zich tussen een aantal grote heuvels. En de wegen op die heuvels geven een stijgingspercentage aan tot wel negentien procent. Na het in elkaar zetten van onze bikes, het twijfelen of we niet te warm gekleed zijn en een laatste check van de route is het tijd om te gaan. Let’s go!   Mountainbiken in Chaudfontaine ardennen

10:38 uur: Langs de rivier die dwars door Chaudfontaine loopt, zoeken we naar de asfaltweg die ons omhoog moet leiden naar de eerste mountainbike trails. Voorbij het tankstation klimmen we omhoog door een woonwijk. Boven aangekomen blijkt dat we inderdaad te warm gekleed zijn en gaat er een laagje uit. We staat in het dorpje Ninane. Na het maken van een cliché foto bij een kerk schieten we met onze mountainbikes tussen twee huizen door een wandelpad op. De eerste meters afdalen zijn een feit! Het pad ligt langs een stenen helling en aan de andere kant kijk je over Ninane uit. Een stenen poort in de helling leidt ons meer weg van de beschaving en laat ons voor het eerst écht kennismaken met de schoonheid van dit gebied. Een mooie korte afdaling over een pad met losse stenen eindigt bij een klein, stromend beekje. Tussen twee steile hellingen moeten we weer een flink stuk omhoog klimmen. De paden zijn nog erg modderig van de vele regen die gevallen is in de afgelopen weken en de boomwortels zijn verraderlijk glad. Soms zijn deze condities in combinatie met een pittig stuk klimmen ons net te veel van het goede en moeten we een stuk lopen.

11:53 uur: We zijn weer terug in Ninane. Om bij onze volgende geplande  mountainbike trails in Chaudfontaine te komen moeten we wat afstand via het asfalt overbruggen. We nemen de weg van Ninane naar Embourg en na een restaurant met een groene tank voor de deur gaan we het bos in. Via Trailforks hadden we gezien dat hier een korte downhilltrack zou moeten liggen.

Na het volgen van wat paadjes vinden we de steile lijn met gladde kombochten. De zwarte trail met de naam ‘Le Canyon’ is ruim 300 meter lang en daalt tachtig meter af. Er zitten flink steile passages in en de gladde ondergrond maakt de uitdaging compleet. Na wat val- en glijpartijen komen we allemaal redelijk ongeschonden beneden. We volgen met onze mountainbikes een stuk wandelpad door het bos, waarna we over een fietspad de rivier ‘Ourthe’ volgen. Als we deze over kunnen steken besluiten we daar eerste even wat te eten. Onze fotograaf heeft zelfgemaakte energieballetjes van dadels en noten mee, en ze zijn heerlijk! Het is dat dit magazine over mountainbiken gaat en niet over koken en bakken, anders hadden we het recept ook even gedeeld.

13:08 uur: We zijn onderweg naar het gebied tussen Embourg en Sart Tilman. Dit bos oogt groener dan de rest van de omgeving waar we gefietst hebben. Hier en daar passeren we een beekje, waar we soms ook doorheen moeten. We rijden licht omhoog steeds dieper het bos in. Onderweg komen we wat trailrunners tegen die ons in het Frans iets duidelijk willen maken. Omdat geen van ons verder komt dan het bestellen van een croissant en een pain au chocolat, glimlachen en knikken we vriendelijk. Na een wederzijds ‘au revoir’ klimmen we verder. Zo’n tien minuten in de klim krijgen we een vermoeden waar de trailrunners het over hadden. Een zevental omgewaaide bomen heeft het pad versperd. Omdat we voor avontuur zijn gekomen besluiten we een doorgeef-trein te maken. Na een paar minuten staan we aan de andere kant. In dit prachtige bos volgen we een prima singletrail over een richel. We rijden over boomwortels en stenen en aan de linkerkant kabbelt drie meter lager een beekje, maar het pad is net breed genoeg om er zelfverzekerd overheen te rijden. Mountainbiken in Chaudfontaine ardennen

Eenmaal op de top van de berg komen we bij een mooie open afdaling onder de hoogspanningskabels door. De trail met de naam ‘Pylone 1’ is een kilometer lang en daalt ruim 150 meter af naar de autoweg. Het eerste stuk is erg glad en we glijden ook meerdere malen onderuit in de bochten. Halverwege belanden we in het bos, waar we door verschillende beekjes moeten rijden, stukken off-camber afdalen en smalle gladde richeltjes moeten trotseren. Concentratie, techniek en durf, het is vereist. Eenmaal beneden zijn we het eens, dit was tot nu toe de tofste afdaling van de dag. Mountainbiken in Chaudfontaine ardennen

15:10 uur: Via dezelfde weg langs de rivier gaan we terug. In Embourg, bij de groene tank, nemen we een andere weg naar de auto. In een woonwijk kunnen we tussen twee huizen door een smal paadje naar beneden nemen. Dit stenen wandelpad met de naam ‘Les Greux’ is een welkome verrassing en omdat hij vrij overzichtelijk is, kunnen we er met volle vaart af knallen!

Mountainbiken in Chaudfontaine ardennen

15:50 uur: Na weer wat calorieën tot ons genomen te hebben beginnen we aan een flinke klim aan de andere kant van het spoor. Op deze heuvel klim je zo’n 120 meter via het asfalt omhoog. Bovenop heb je, naast een mooi uitzicht over Luik, de keuze uit verschillende lijnen, de een uitdagender dan de ander. De eerste lijn die we kiezen is kort en binnen een minuut staan we halverwege de berg. Onze benen geven aan dat dit weleens de laatste klim van de dag zou kunnen zijn. Omdat het eerste gedeelte het steilst is, besluiten we vanaf hier nogmaals helemaal naar de top te gaan. Daar kiezen we de trail met de naam ‘Colenel Raymond’. Wat volgt is een smalle, rotsachtige afdaling met kleine drops, switchbacks, korte steile drop-ins en vier mountainbikers die daar met vreugdekreten hun weg naar beneden vinden. Deze laatste trail was de kers op de spreekwoordelijke taart.

16:55 uur: Terwijl de percolator op een gaspitje koffie staat te maken, nemen wij nog een energieballetje en bespreken we hoe tof deze dag was. Uiteraard hebben we nog maar een klein stukje van het gebied gezien, maar we kunnen met zekerheid zeggen dat elke mountainbiker met een goede conditie en techniek zich hier zeker een hele dag kan vermaken.

19:15 uur: Net iets meer dan twaalf uur later schuiven we thuis aan tafel aan, de onderweg bestelde pizza’s waren net op tijd. Terwijl we hongerig stuk na stuk naar binnen schuiven, kijken we terug op een geslaagde dag mountainbiken in Chaudfontaine, waarvan er ongetwijfeld nog vele zullen volgen.

KOMOOT

Nog geen lid van Komoot? Opgeven is heel eenvoudig:

1. Klik hier om naar de pagina van Komoot te gaan.
  2.  Maak een account aan en volg de stappen in beeld of log in met je gegevens
  3.  In beeld zie je een balk waar je de code UPDOWN2020 in kunt vullen
  4. BONUS: Als je de code ingevuld hebt kun je één regiobundel gratis downloaden.

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.