Mountainbiken in Nassfeld en Weissensee

Terwijl Bas achterin de bus in slaap is gesukkeld rollen de wielen van onze Up/Down-bus zuidelijk Oostenrijk binnen. Wij, Chase en Gijs, zitten voor in de cabine, luisterend naar een nimmer eindigende Spotify-playlist. Een paar uur eerder zagen we de eerste bergen voor ons opdoemen en dat was eerlijk gezegd mooier dan verwacht. De lockdown en negatieve reisadviezen deden ons voor veiligheid kiezen en de afgelopen tijd hebben we vooral Nederland ontdekt. Maar nu we ons weer in het buitenlandsche bevinden beseffen we dat we de bergen meer hebben gemist dan we durven toegeven…

Onze eerste stop om te Mountainbiken is Nassfeld. We hebben slechts een dag om daar de aanwezige trails te rijden en te beoordelen, want na een nachtje slapen pakken we op de tweede dag de trails rondom het nabijgelegen Weissensee aan. Voor de schaatsers is dit de plek waar meermaals de alternatieve Elfstedentocht werd verreden, voor ons wordt dit een ontdekkingstocht naar trailgoud. Maar dat is voor later, op dit moment rijden we gehuld in de duisternis een col op, waar we Nassfeld in de verte zien liggen, kleine lampen door de dichte mist die boven het wegdek zweeft. Buiten het mountainbiken om is Nassfeld niet veel meer dan een enkele straat, de enige lichten die we eerder zagen blijken ook de lampen van de entree van ons hotel Gartnerkofel. De receptionist is reeds vertrokken en we volgen de muziek die ons naar de Stube brengt. De barman overhandigt ons eerst een halve liter weizen, vervolgens twee enveloppen met onze kamersleutels. Hoewel de bedden ons roepen laten we ons niet kennen en we drinken beleefd de biertjes op. Om te laten zien dat we het echt menen bestellen we zelfs nog een tweede rondje alvorens ons naar boven te slepen voor een nachtje goed slapen.

Vies worden tijdens het mountainbiken in Nassfeld

Een nacht slapen heeft ons goed gedaan en eenmaal aan het uitgebreide ontbijt bespreken we de plannen van de dag. De eerder bedachte route die we wilden Mountainbiken in Nassfeld is letterlijk in het water gevallen, aangezien het de hele nacht heeft geregend. In plaats daarvan kiezen we ervoor de trails rondom het hotel te verkennen, die er volgens de kaart legio zijn. Op die manier kunnen we de zwaarste buien die voor vandaag zijn voorspeld afwachten in het hotel en toch maximaal tijd op de trails doorbrengen. Een ding is vandaag zeker, we gaan vies worden, heel vies. En daar kijken we maar wat naar uit.

De fietsen krijgen een last minute check, de tassen worden ingeladen en we zijn er klaar voor. Hoewel er in eerste instantie slechts een handjevol mountainbike trails in Nassfeld lijkt te liggen, elk voorzien van een kleur die staat voor een bepaald niveau, kun je op elke trail ook weer sub-routes kiezen, zodat veel meer lijnen mogelijk zijn. De trails bevinden zich echt vlak bij het hotel: je stapt voor de deur direct op en nog mooier, je rolt na de laatste afdaling zo het terras op voor bijvoorbeeld een koud drankje. De vele liften zorgen er ook voor dat je geheel fris boven komt en daar geven wij de voorkeur aan. Na een aantal minuten rijden is het duidelijk dat de trailbouwers echt hun best hebben gedaan om de trails zo natuurlijk mogelijk te houden, maar toch vol uitdagingen te laten zijn.

Mountainbiken in Nassfeld 1

Loamy ondergrond en regen, een mooie combinatie voor wie modder wil doen rondvliegen, en dat doen we dan ook van harte. Het is merkbaar dat we deze manier van afdalen gemist hebben, bijna elke sectie wordt afgesloten met high fives en uitspraken als ‘beste trails ooit’. Niet geheel objectief, dat weten we, maar wel vanuit het hart. Het gebied blijkt een ware speeltuin voor bikers en er lijkt geen einde aan te komen.

Ongepland Italië

Later die dag horen we dat een aantal van de trails niet zijn aangelegd, maar dat dit wandelpaden zijn die gedeeld worden met ons bikers. Dat is bijzonder, zeker voor Oostenrijk, waar we dit nog niet eerder zijn tegengekomen. We pakken trail na trail en zitten aan het einde van de middag zo lekker in de afdaling dat we het bordje van de route geheel missen en met een mooie vaart Oostenrijk uitrijden en Italië ongepland aandoen. Gezien de intense asfaltklim die ons weer staat te wachten terug naar de Oostenrijkse trails besluiten we er het beste van te maken en een late lunch in Italië te gebruiken.

Mountainbiken in Weissensee 1

Met een Italiaanse bodem in de maag gaan we de pijnbank op: klimmen over asfalt waar geen einde aan lijkt te komen. Hoewel de dag al redelijk voorbij is op dit moment, rijden we toch nog hoger door om de dag fatsoenlijk af te sluiten met een laatste afdaling. Het blijkt een perfecte timing, want nog geen minuut nadat we het hotel inlopen barst het buiten los met regen en onweer. Mazzel, want tijdens de hele dag mountainbiken in Nassfeld hebben we geen druppel (van boven) gezien.

Uitvalsbasis

Ons hotel is niet voor niets onderdeel van Mountainbike Holidays, er is uitgebreid ruimte om onze bikes te wassen en van wat liefde te voorzien, wat ze wel verdiend hebben na deze dag.

Fris gedoucht (wij, niet de bikes) schuiven we aan tafel voor het avondmaal. Een visbuffet met champagne en een plaatselijke rode wijn: exact wat de vermoeide mountainbiker nodig heeft. Dit hotel is echt een waanzinnige uitvalsbasis voor het uitgebreide trailnetwerk hier en je kunt het mountainbiken in Nassfeld makkelijk meerdere dagen uithouden. Voor ons slechts een bliksembezoek, maar wel met de mentale notitie dat we hier zeker nog eens terugkomen om de rest van al dit moois te verkennen.

Mountainbiken in Nassfeld 2

Deel twee: Mountainbiken in Weissensee

Na het luxe ontbijt is het slechts een klein uurtje rijden naar deel twee van onze bliksemtrip: Mountainbiken in Weissensee! Dit door een flink meer gekarakteriseerd plaatsje kent drie specifieke mountainbike trails waar we ons op focussen. Er is hiervoor één lift. Wrijvend in onze handen zien we vanuit de lift de flowy lijnen van de verschillen de afdalingen al liggen. Anders dan bij het mountainbiken in Nassfeld zijn deze trails wel aangelegd, maar wel zodanig dat het natuurlijke karakter behouden is gebleven. Althans, dat wordt ons verteld.

Mountainbiken in Nassfeld 3

Naast het Mountainbiken is Weissensee duidelijk in trek bij toeristen, we zien veel bootjes en restaurants. Zoals gezegd, we gaan met de lift naar boven, zodat we volop van de afdalingen kunnen genieten. Hoewel de lift zelf geen straf is, deze geeft een formidabel uitzicht over het meer.

Treintje

Bovenaan hebben we de keus uit drie verschillende trails, allemaal van hetzelfde niveau. De mountainbike trails in Weissensee zijn alle zeer goed onderhouden en we komen bijna geen remkuil tegen. De mountainbikers die we hier ontmoeten zijn dan ook goed uitgerust met de beste materialen en ze rijden hard en zeer capabel naar beneden. De trails zijn inderdaad leuk aangelegd, ze dagen uit om speels te rijden. Bikepark meets natural trails, zeg maar. Ondanks dat er ‘maar’ drie trails zijn aangelegd om te Mountainbiken in Weissensee, kun je je hier een volle dag uitstekend vermaken. We jagen om de beurt achter elkander aan en proberen zo dicht mogelijk achter elkaar te blijven plakken, als wielrenners in een treintje.

Mountainbiken in Weissensee 1

De fraaie vergezichten op het meer – tussen de bomen door – ontgaan ons compleet, we hebben enkel oog voor de trail en het achterwiel van onze voorganger. De grippy bochten dagen ons uit steeds maar strakker te sturen en uitgeput melden we ons in de late middag voor een Apfelstrudel, zoals dat hoort. Met nieuwe energie pakken we nog een aantal keer de lift en we sluiten de dag af bij het meer met, jawel, wederom een weizen. When in Rome…

Eenmaal terug in ons Hotel Gartnerkofel besluiten we dat we een rondje wellness hebben verdiend. Na hun baasjes krijgen de bikes ook wat aandacht, iets wat vergeleken met de schoonmaakbeurt van gisteren na de modder nu een eitje is. Rozig en voldaan, na een dag mountainbiken in Weissensee, drinken we aan de bar nog een halve liter weizen, terwijl er door een olijke man met gitaar enkele klassieker worden gespeeld. De volgende ochtend staat ons wederom een lange rit huiswaarts te wachten. Maar o, wat was dit het waard!

De mountainbike trails van Nassfeld en zijn zeer uitgebreid en je kunt je er dan ook zeker vier à vijf dagen goed vermaken. De trails zijn puur natuur en het gedeelde wandelpad met wandelaars is uniek in Oostenrijk. De ligging van het hotel draagt hier nog eens aan bij, het lijkt perfect op elkaar afgestemd. Wij raden aan om er vanuit Nassfeld zeker een dagje mountainbiken in Weissensee er aan vast te knopen, het zijn te gekke trails op een dag rijden.

KOMOOT

Nog geen lid van Komoot? Opgeven is heel eenvoudig:

1. Klik hier om naar de pagina van Komoot te gaan.
  2.  Maak een account aan en volg de stappen in beeld of log in met je gegevens
  3.  In beeld zie je een balk waar je de code UPDOWN2020 in kunt vullen
  4. BONUS: Als je de code ingevuld hebt kun je één regiobundel gratis downloaden.

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.