Route: rondje IJsselmeer

Tien minuten vroeger dan gepland verlaten drie mannen fietsend het parkeerterrein van het grote winkelcentrum in Muiden, voor een rondje IJsselmeer. De vlaggen langs het terrein verraden een zwakke wind uit het noorden. Het rondje IJsselmeer wordt tegen de klok in gereden om op de terugweg te kunnen profiteren van de wind in de rug. Dat is althans de bedoeling.

Rondje IJsselmeer

Het is niet de eerste keer dat de drie met elkaar op pad gaan. Eric heeft dit jaar de meeste kilometers in de benen, zijn langste rit tot nu toe is 150 kilometer. Zo’n beetje de helft van wat hem nu te wachten staat. Het drietal hanteert het Nike-adagium voor als de weersvoorspellingen goed zouden zijn: Just do it. Drie dagen voor vertrek werd groen licht gegeven voor de tocht.

De voorbereiding op zo’n monstertocht moet natuurlijk goed zijn. Met een matchend basisniveau van de groep en de nodige kilometers in de benen werd daar vooraf niet aan getwijfeld. Vorig jaar reden zij samen de route strak langs het Marker- en IJsselmeer. Deze keer rijden ze langs het oude land, het Gooimeer, Eemmeer en Veluwemeer. Om de reportage en de foto’s te kunnen maken rijd ik de ronde in een volgwagen. Bijkomend voordeel voor de renners is dat er voldoende eten en reservemateriaal mee kan. Er zijn vooraf drie tussenstops gepland: bij Doornspijk, Galamadammen vlakbij Koudum en in Lambertschaag.

Rondje IJsselmeer - route

Blauwe reiger

Er wordt tien minuten voor de afgesproken tijd vertrokken en het tempo zit er meteen goed in. Tijd om gezellige gesprekken te voeren is er niet. Dat komt later wel, tijdens de pauze. De etappe tot de eerste pauze vlakbij Doornspijk is de langste van de in totaal vier etappes. Op één van de smalle fietspaden over de dijk richting Harderwijk voelt een reiger zich bedreigd door de groep en zet de aanval in. Gelukkig loopt het voor mens en dier goed af en kunnen de renners ongeschonden hun weg vervolgen. Nog vol adrenaline razen ze met een gemiddelde snelheid van 33 km/h door het landschap. Menno krijgt als eerst zijn twijfels over het tempo. Zo lang mogelijk sparen in het wiel van de andere twee was met de lichte tegenwind zijn tactiek. Vorig jaar kon hij de tocht niet volbrengen doordat een lekke tube roet in het eten gooide. Die krijg je niet geplakt en er was geen reservewiel voorhanden. Dit jaar moet de gehele tocht hoe dan ook worden volbracht.

De eerste etappe vliegt voorbij. De route voert door leuke dorpen, meer beschut dan wanneer je het Markermeer strak volgt. Eenmaal in Doornspijk is het tijd voor de eerste pauze. Het is zondagochtend en het fietspad vult zich met kerkgangers in traditionele kleding. Zonder veel te zeggen zitten de renners op een picknickkleed in de berm naast een weiland. Het is een spel van zien en gezien worden met het zondagse verkeer. Na de koffie en appeltaart voert de tweede etappe via Kampen, Emmeloord en Lemmer naar de tweede stop bij Galamadammen.

Kramp en tegen je wil in eten

In de Flevopolder wordt je mentale veerkracht direct getest als je wind tegen hebt. De kaarsrechte wegen gaan voor het gevoel eindeloos door. Misschien is dat de reden dat de snelheid nogmaals wordt opgevoerd. Niemand wil zich laten kennen en de kopbeurten worden gewoon afgewisseld. Vanaf Kampen rijdt Menno met een lichte kramp in de benen, die langzaam wegtrekt door meer te drinken.

Gelukkig staat er meer begroeiing langs de wegen dan verwacht en trekt de wind nog niet echt aan. De aantrekkingskracht van het IJsselmeer is groot en Nico voert het tempo nogmaals op. Als ze bij Lemmer Friesland in rijden zakt het tempo eindelijk weer iets. Menno zit er aardig doorheen, maar weet zich te handhaven in het tweede wiel. Bij Galamadammen wacht de tweede stop met koffie, cola en pannenkoeken.

Het eten van vast voedsel is belangrijk tijdens een lange tocht. Eric kan daar over meepraten. Een aantal jaren terug reed hij het rondje IJsselmeer solo op alleen maar vloeibare voeding. Dat ging goed tot het er ’s avonds allemaal uit kwam. Er ontstaat een discussie over hoe de renners in de Tour de France of een klassieker als de Ronde van Vlaanderen dat doen. Het dieet moet wel uitgebalanceerd zijn wil het lichaam voldoende energie binnen krijgen en binnen kunnen houden, vooral met zo’n hoog tempo tijdens de wedstrijden.

Strava -tactieken

Als Nico zijn telefoon aan de oplader legt, komt het onderwerp op Strava. De telefoon dient namelijk als back-up van de Garmin, om er zeker van te zijn dat de gehele route wordt opgenomen. Menno volgt zijn voorbeeld en steekt zijn telefoon met mobiele oplader in zijn achterzakje. Ze vragen zich af hoeveel segmenten er op de hele route liggen en of er onderweg een KOM zal worden gepakt. Het zal niet de eerste keer zijn dat er met z’n drieën een tocht wordt gereden en Menno net de KOM voor de rest wegkaapt, omdat alleen hij zo sluw was de route vooraf te checken op segmenten. Stayeren achter een brommer of scooter werd ook als optie geopperd, alleen komt dan de verkeersveiligheid in het geding. Niet alle bestuurders zijn er van gecharmeerd als er een wielrenner in het wiel blijft plakken, waardoor ze plotseling op de rem trappen of gaan slingeren. Uiteindelijk zal je de KOM toch op eigen kracht moeten rijden, maar wie niet sterk is moet slim zijn en zo veel mogelijk van anderen profiteren.

Afgesloten Afsluitdijk

De vermoeidheid begint zichtbaar te worden bij de renners als ze koers zetten richting het Noord-Hollandse Lambertschaag, waar de laatste stop is gepland. Het hoge tempo voor de tweede stop begint zijn tol te eisen en Nico moet wat rustiger aan doen. Menno heeft zijn tweede adem gevonden en pakt de kopbeurten weer op. Eric is duidelijk de man in vorm en de motor van de groep. In de volgauto bereikt ons het nieuws dat de Afsluitdijk is afgesloten door een ongeluk waarbij meerdere auto’s en caravans zijn betrokken.

Het verkeer vanuit Friesland richting Den Oever wordt geadviseerd om via Enkhuizen te rijden. Vlak voor de Afsluitdijk overleggen we kort met de renners. Ik besluit om me snel om te kleden en op de fiets te stappen om de mannen te kunnen blijven volgen. De auto wacht in Kornwerderzand tot de dijk wordt vrijgegeven.

Twee aan twee rijden we over het eerste stuk van de Afsluitdijk, die alleen vrij is voor verkeer vanuit Noord-Holland en voor fietsers. Het verkeer richting Noord-Holland staat compleet vast. Er hangen wat gestrande reizigers rond de vangrails en ze staan op de dijk op de uitkijk in de hoop dat ze de massa in de verte in beweging zien komen. Na een paar kilometer is het nieuwe er voor ons af en vind Eric het genoeg geweest. Bij de volgende stop kan er genoeg bijgepraat worden, het is nu tijd om te fietsen. Tegen de 40 km/u vervolgen we triomfantelijk onze tocht. Op de plaats van het ongeluk zien we dat alles is opgeruimd en de file langzaam in beweging komt. Voor we het weten bereiken we de overkant en heeft de dijk helemaal niet lang geduurd.

Hier kan je de Route van het rondje IJsselmeer downloaden voor jouw GPS downloaden.


Deze route over rondje IJsselmeer komt uit Wielrenblad #3 van 2016 . Voor meer tips, reviews, en reisverslagen kijk dan even op verder op onze website van Wielrenblad. Ook staan hier nog meer routes. Wil je op de hoogte blijven van het laatste wielernieuws en wil je graag het magazine op de deurmat ontvangen? Abonneer je dan op Wielrenblad magazine en volg ons op Facebook en Instagram!