Trail: Nideggen

Nideggen ligt in Duitsland en is de meest noordelijke plaats van het Nationaal Park Eifel. Op slechts een uur rijden van Maastricht waan je je in een waar trailparadijs. Paden die lopen door één van de mooiste natuurgebieden op een steenworp afstand van Nederland. Heb je nog een vakantiedag over deze zomer? Volg gas naar Nideggen!

We parkeren onze auto bij de parkeerplaats op de Bahnhofstraße 37 in Nideggen. Een fijne parkeerplaats waar je je auto met een gerust gevoel de hele dag kan laten staan. Eenmaal op de fiets rijdt je rechtsaf de parkeerplaats af en volg je je GPS.

Nideggen trail

Na lekker warm gereden te zijn kom je uit bij dit bankje. Hiervandaan heb je uitzicht over Abenden. Hier kan je uitrusten om straks vol gas naar beneden te knallen.

Nideggen trail mountainbiken

Je dropt rechts de trail in, eenmaal bij de trappen en grote stenen kom je op een splitsing uit. Neem de afbuiging naar links. Schakel niet naar een te zware versnelling want soms komt er plots een stijl klimmetjes. Geniet!

Na een kleine bergrug vervolgt de trail zich langs een stijle afgrond. Gelukkig staat er een hek maar pas op met je brede stuur. Hier en daar wordt je flink uitgedaagd door een paar ingewikkelde switchbacks.

Mountainbiketrail Nideggen

Nagenietend van de eerste trail klim je via het fietspad de berg omhoog. Je buigt dezelfde weg weer op als de vorige keer alleen nu neem je rechtsaf de dubbel track naar beneden. Na een tijdje neem je een technische singletrack klim weer omhoog.

niddegen mountainbike in trail

Deze trail is technisch maar voor de gevorderde fietser te gek. Minder goede bikers raden we aan na de eerste trail in Abenden een pauze te nemen. De trail bestaat uit tientallen switchbacks en onderaan een paar rotsige stukken zoals deze met hier en daar een afgrond. De perfecte trail om je switchbacks te trainen. Twee zijn zo krap dat die ons ook nog niet gelukt zijn.

In Abenden is er bij de brug een restaurant genaamd Zur Post waar je iets kan eten of drinken.

Een lange, niet al te stijle klim brengt je naar de top van de volgende berg.

Deze trail is snel! We klokte er een topsnelheid van vijfenveertig kilometer per uur. De truc is om zo veel mogelijk van je remmen af te blijven.

Nideggen trail mountainbiken 1

10.
Onderaan in de vallei kruis je de rivier.

11.
Hier begint de klim naar de hoogvlakte met het plaatsje Bergstein. Je rijdt nu parallel aan de trail die je straks naar beneden rijdt en zal later deze klim nog een keer doen. Boven aangekomen kan je je hoofd onder de fontein steken en bijkomen op het bankje. Kan je nu al niet meer? Beter ga je hier chillen omdat de rest hier straks weer langs fietst. De trail is weer een high speed trail door de bossen zonder heftig stuurwerk. Wel erg leuk!

12.
Na de tweede maal de hoogvlakte te hebben beklommen fiets je door Bergstein en cross je door de bossen richting de volgende trail. Dit is een hele vette flow trail langs een rivier in de richting van Obernaubach. Locale bikers hebben kleine jumps en kuipbochten aangelegd. Dit is een Nideggen klassieker.

Nideggen trail updown magazine

13.
Bij het tentje aan de dam kan je curryworst met friet halen. Ideaal krachtvoer voor de volgende klim. Ahum…

14.
Een lange klim neemt je mee naar de top van de volgende berg. Als je oplet zie je vlak voor de top links en rechts een downhill pad lopen. We hebben hem gereden maar vinden hem eigenlijk niet zo gaaf en hebben hem er daarom uitgelaten. Het is zo’n trail waarbij je alleen maar wortels en kuilen aan het incasseren bent, de flow is ver te zoeken. Leuk voor een fiets met meer dan 160 millimeter veerweg, anders is het meer overleven. Beter spaar je energie voor de volgende trail.

15.
Als je dit bordje ziet zit je goed. De Eugenienstein track.

16.
Je komt nu uit bij het uitzichtpunt op de foto aan het begin van dit artikel. Het kodak moment van Nideggen. Vergeet hier niet een selfie te maken. Overigens, de volgende track is alleen voor gevorderde bikers. Ben je moe of gingen de andere trails al boven je petje, wacht hier dan lekker even in de zon, scheelt weer een klimmetje.

17.
Vanaf het plateau rijdt je link door de geul (pas op je derailleur) of neem je rechts de grotere drop.

Buckettrail Nideggen

18.
Na de drop komt er gelijk een rockgarden. Links is de meest veilige lijn. Onthoud, het is een wandelpad je kan er altijd vanaf lopen!

19.
Vervolg het bergruggetje. Vanaf hier komen er nog een aantal rots tuintjes, doe geen dingen waar je de energie niet meer voor hebt. De trail wordt onderbroken door een weg, ga rechtdoor het bos weer in, nu komt er een flowy stuk. Onderaan ga je rechtsaf weer omhoog, maak je klaar voor een vermoeiend klim. Als je boven bent is het maar een kilometer terug naar de parkeerplaats, heb je nog energie over, vervolg dan de track.

20.
Dit is gedurende de laatste afdaling. Over het algemeen goed te rijden, let wel op dit soort listige stukjes.

nideggen trail route

21.
Rijdt onder deze stenen arch door rechtsaf het stijle stuk in. Ook hier is het opletten geblazen want op dit punt aangekomen ben je waarschijnlijk al best moe. Het laatste stuk gaat langs de rivier en dan wacht er nog een asfalt klim richting de parkeerplaats.

Tip
Rijdt deze route bij voorkeur doordeweeks en het liefst in het voor of najaar. Zo heb je minder problemen met wandelaars op de trail. We hoorde verschillende verhalen over de legaliteit van het rijden hier op de wandelpaden dus behandel de andere trail gebruikers met respect. Laat ze niet schrikken, rem op tijd, groet ze netjes of maak een praatje, dit draagt allemaal bij aan het imago van ons bikers. De perfecte trail om je switchbacks te trainen. Bij het tentje aan de dam kan je curryworst met friet halen. Onthoud, het is een wandelpad je kan er altijd vanaf lopen!

Tip 2

Mwoah, dan proberen we dus een nieuwe route te laten zien, maar dan gaat er ook wel eens iets mis. Een kleine aanvulling bij het artikel over de Buckettrail in Nideggen, van iemand die het gebied kent:

“In Up/Down staat ook het stuk over Nideggen, een bekend en inderdaad fantastisch gebied om te biken. Ik ben daar een tijdje terug wezen biken en we zijn toen aangesproken door een (overigens uiterst vriendelijke) boswachter. Ik heb in het artikel ook gelezen dat jullie twijfels hebben bij de legaliteit van deze trails maar wil jullie toch nog even melden wat die boswachter ons heeft verteld, voordat jullie zo dadelijk boze lezers hebben. De man vertelde ons dat het een beschermd natuurgebied is en daarom te strengste verboden is te biken, de boete bij overtreding is een niet misselijke €180,- p.p. De Boswachter heeft ons niet beboet, en vreemd genoeg zelfs heel vriendelijk gewezen op een vette trail welke we naar beneden moesten volgen om vervolgens via de weg naar boven te rijden en het gebied te verlaten. Hij benadrukte dat er steeds meer fietsers komen en ze om die reden drukker zullen gaan controleren.”

U bent bij deze gewaarschuwd…