22-10-2020 - Mountainbiken, Nieuws

Rubberfetish: Specialized Fast Trak Review

De afgelopen periode hebben we onze eigen bike voorzien van een setje Specialized Fast Trak Griptons, strakke en snelle XC-banden, uitermate geschikt voor het in lockdown verkerende Nederland, waar we parcours na parcours hebben bezocht. Hieronder lees je onze bevindingen.

Laten we vooropstellen dat de Specialized Fast Traks, met hun goed gekozen naam, gemaakt zijn voor snelheid. Niet voor niets rijden de pro’s op deze banden. Het gewicht mag er dan ook wezen, op de website vermeldt Specialized een magere 640 gram per band. Een enorm verschil met de dik een kilo wegende monsterbanden, voor ons als trailbeesten. De Fast Traks zijn bijzonder soepel en zacht, met een relatief hard aanvoelend patroon van noppen vrij dicht naast elkaar en een gemiddelde hoogte.

Het soepele karakter zorgt ervoor dat de Specialized Fast Traks dan ook met het grootste gemak tubeless om onze velgen schuiven. Dat de banden tubeless zijn te monteren is te zien aan de vermelding 2Bliss Ready op de band.

Eenmaal opgepompt heeft de Specialized Fast Trak een mooie ronde vorm en het soepele karkas geeft de band veel bewegingsruimte. Na wat proefritten komen we dan ook steeds beter uit bij de voor ons geschikte luchtdruk in de band.  Hiermee creëren we een balans tussen rolweerstand en grip. Iets hardere druk zorgt voor een minimale toename in snelheid, maar wel voor een stuk minder grip, zeker op de gortdroge parcoursen in onze testperiode. Een te lage druk is ook niet aan te raden, wanneer je met hoge druk bochten in of uit rijdt wil de band nog wel eens een airburp laten: een plotse en korte stoot van lucht uit de band. Dit is een direct gevolg van een lage luchtdruk en een zacht, soepel karkas. Wanneer de rijder te veel zijdelingse druk geeft op de velg en band, vervormt deze zodanig dat de band kortstondig loskomt van de velg. Hierdoor ontsnapt er lucht. Ter illustratie: een band met steviger karkas houdt ook zonder hoge luchtdruk makkelijker zijn vorm, zodat je zelfs bij een lagere luchtdruk minder kans loopt op airburps.

Specialized maakt tevens een GRID-versie van de Specialized Fast Trak, deze heeft een steviger karkas, waarmee de GRID eveneens geschikt is voor het wat ruigere werk. Leuk detail is dat deze met 720 gram minimaal meer weegt dan de ‘normale’ Fast Traks. Wanneer echt elke gram telt kun je ook kiezen voor de S-Works variant, die met 590 gram de lichtste variant is. Hiervoor lever je wel een stukje duurzaamheid in.

Terug naar onze test met de reguliere Specialized Fast Traks. De sticker geeft een breedte van 2.3 aan, de band oogt wat forser, wat vertrouwen inboezemt. Het soepele karkas zorgt voor flink wat comfort, de eerste demping van oneffenheden wordt door het rubber al opgevangen. Hoewel de zijnoppen niet erg indrukwekkend zijn, bieden ze toch meer dan genoeg grip, ook op hogere snelheden. Die snelheid, daar houdt de Fast Trak sowieso wel van: zowel omhoog als omlaag merk je dit goed. Wederom, rijd je normaal gesproken met wat robuustere trailbanden, dan is de overstap echt tof om te merken. Als gevolg van het neerslagtekort hebben we de banden in Nederland enkel in droge omstandigheden kunnen rijden, we kunnen dus weinig zeggen over de performance in natte omstandigheden.

Wij hebben in Nederland geen moment gesnakt naar een steviger karkas, maar heel eerlijk, voor het geringe meergewicht zou dat wel onze keus zijn. Mocht je je dan toevallig toch ineens op wat meer rotsachtige ondergronden bevinden, dan zit je gebakken.

De tubeless Gripton-variant is er in zwart en kek sidewall bruin en zwart en kost 39,90 euro. De GRID- en S-Works varianten van de Specialized Fast Trak zijn er enkel in zwart en kosten respectievelijk 44,90 euro en 49,90 euro.

Meer info hier.

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down.