15-04-2020 - Nieuws, Mountainbiken, Nieuws

Schwalbe Billy Bonkers – Review

Tijdens het eerste WK Pumptrack in het Zwitserse Bern in 2019 konden we de nieuwste Schwalbe-telg, de Billy Bonkers, al bewonderen. Geheel in stijl krijgt deze band een absurde doch vrolijke naam mee. Billy vervangt zijn voorganger, de Schwalbe Tabletop als keuze voor de 26” pumptrack-, slopestyle- en dirtjump-band.

De Billy is verkrijgbaar in een Performance Line-versie (vouwbaar en voorzien van Addix-compound) of in een goedkopere Active Line-draadband met K-Guard. De grote verandering, naast de naam, is de focus op het minimaliseren van rolweerstand. Dat zie je terug in een ander noppenpatroon van kleinere noppen op het midden van de band. Tevens kan je Billy tot maximaal 5,5 bar oppompen, iets wat ook zeker bijdraagt aan het verminderen van rolweerstand. Maar blijft de beloofde grip dan wel behouden? Wij konden een setje testen en trokken onze dirtjumper onder het stof vandaan.

Op de pumptrack merkten we echt verschil

Tijdens het monteren vallen de noppen direct op: deze lijken ten opzichte van de Tabletop in de breedte te staan. Ook is de band minder breed: 2,1” ten opzichte van 2,25” van de Tabletop. Op de dirtbaan was het lastig echt verschil te merken, daarvoor zouden we eigenlijk met twee gelijke fietsen op beide sets banden moeten rijden. Maar eenmaal op een pumptrack merkten we echt verschil, met minder kracht pompten we de baan rond met net zo veel grip als we gewend waren. Met name wanneer je uit de bochten kwam, ervoeren we een mooie versnelling ten opzichte van de Tabletop. Of het een reden is om je huidige banden direct bij het grofvuil te zetten, dat weten we niet. Maar wanneer je banden aan vervanging toe zijn, is het zeker een stapje vooruit qua performance. Wij laten ze er in elk geval nog even op liggen.

schwalbe.com
v.a. € 18,90

Voor meer mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook eInstagram!