Scott Solace eRide Gravel 20
Tegelijk met de gravelbike zien we dat er nog een andere fiets in opkomst is: de elektrische gravelbike. Gravelen met trapondersteuning, in ons vlakke kikkerlandje niet direct voor de hand liggend, maar zodra de gravelpaden steil omhoog lopen vormt het een fijne aanvulling. De Scott Solace eRide 20 is een dergelijk exemplaar, een lichtgewicht van dik dertien kilogram, waardoor hij qua rijgedrag dicht tegen een normale gravelbike aan zou moeten zitten. Tijd om de heuvels van Limburg ermee onveilig te maken!

Een e-gravelbike in Nederland, is dat wat? Dat hangt ervan af hoe en waar je ‘m gebruikt. Want met de trapondersteuning die ophoudt bij 25 kilometer per uur zal het niet voor iedereen geschikt zijn in ons grotendeels platte land. Gelukkig hebben we heuvels van Zuid-Limburg, daar kan de TQ-middenmotor die bij de trapas verstopt zit goed z’n werk doen op de gravelpaden. Deze motor biedt een maximale koppel van 50 newtonmeter en 300 watt, in combinatie met een batterij van 360 wattuur, die nog aan te vullen is met een externe batterij van 160 wattuur. De motor beschikt over drie verschillende standen, waardoor je altijd de juiste hoeveelheid trapondersteuning hebt. Een elektronische groepset mag niet ontbreken, en dus is de Solace eRide afgemonteerd met Sram Rival Xplr, in combinatie met een 42-tands voorblad en een 10-44 cassette. Dit is zeker in combinatie met de motor een prima range; je hebt immers extra ondersteuning achter de hand, zodoende heb je de hele lichte versnellingen minder vaak of niet nodig. Natuurlijk kan zo’n high-end e-gravelbike niet zonder een fraaie wielset, en er is gekozen voor de Syncros Capital 1.0 40e in combinatie met Schwalbe G-One Overland-banden, die er in maar liefst 50 millimeter breedte op liggen. Wat dat betreft moet je met deze gravelbike veel aankunnen. De fiets weegt alles bij elkaar zo’n 13,3 kilogram, wat erg licht is voor een elektrische fiets.


Op pad
De eerste meters op een e-bike blijven altijd even wennen. Zo’n motortje voelt voor ons gravelbikers en wielrenners toch een beetje onwennig, maar het duurt niet lang voor we er de lol van inzien. Op de eerste oplopende meters Valkenburg uit, over de Daalhemmerweg, merken we meteen dat het stiekem toch wel erg fijn klimt. De motor kickt met een heel klein beetje vertraging in, wat ervoor zorgt dat het eigenlijk heel natuurlijk aanvoelt, helemaal op de lagere standen. En het leuke is dat je – zolang je niet boven de 25 kilometer per uur uitkomt – al je kracht gewoon kwijt kunt op de fiets, met als extraatje dat je gewoon net wat harder gaat. Dit wordt helemaal leuk als we gaan spelen met de drie verschillende standen op steilere gravelklimmetjes. De eerste stand voelt een beetje alsof je op een hele lichte klimfiets rijdt. Bij de tweede heb je het gevoel dat je wonderbenen hebt, en op de derde en krachtigste stand lijkt het bergop wel alsof iemand je continu een duwtje in de rug geeft. Is dit hoe het voelt om Pogačar te zijn? Geen idee, maar leuk is het wel! Op de turbostand de steile klimmen op vlammen terwijl je zelf ook nog meer dan 300 watt trapt is leuk, al zorgt de extra snelheid er wel voor dat je scherp moet blijven op de soms hobbelige en uitgesleten gravelpaden in het Heuvelland.



Die turbostand is natuurlijk niet zomaar te gebruiken, die vraagt ook veel van de batterij. Bij normaal gebruik gaat de batterij zo’n drie uur mee, en als je alleen maar in de lichtste stand rijdt ongetwijfeld nog langer. Doordat de Solace eRide 20 een relatief lichte e-bike is, zijn we ook tevreden over hoe de fiets stuurt en zich laat rijden. Verwacht geen crosser waarmee je zonder moeite door technische bochtenpassages vlamt, maar wel een stabiele en voorspelbare gravelbike die vooral in minder technische afdalingen heel vertrouwd voelt. Het extra gewicht merk je in het afdalen vrijwel niet, en zelfs op het vlakke, als we boven de ondersteuning uit komen, is de Solace vrij makkelijk op snelheid te houden.

Zijn e-gravelbikes dan de toekomst? Zeker niet voor iedereen, en niet voor elke plek. Maar als je in heuvelachtige of bergachtige plekken net dat extraatje zoekt om het klimmen iets leuker te maken, of juist de ondersteuning nodig hebt vanwege fysieke redenen, is de Scott Solace eRide 20 een heerlijke keuze. Durf jij het aan?
- Frame: Solace Gravel eRide Disc HMX
- Voorvork: Solace Gravel eRide Disc HMX
- Motor: TQ HPR50 Mid Motor drive 50 nm
- Shifters: Sram Rival eTap
- Remmen: Sram Rival eTap
- Crankset: FSA eBike Alloy
- Achterderailleur: Sram Rival Xplr eTap
- Cassette: Sram Xplr 10-44
- Stuur: Syncros Creston 1.0 X Carbon
- Stuurpen: Syncros RR2.0
- Zadel: Syncros Tofino Regular 2.0 Cutout
- Zadelpen: Syncros Duncan SL Aero
- Wielen: Syncros Capital 1.0 40e Disc
- Banden: Schwalbe G-One Overland EVO 700x50C
- Gewicht: 13,34 kg
- Informatie: scott-sports.com
- Prijs: 7.599,00
Meer lezen?
Deze review van de Scott Solace Gravel eRIDE 20 is afkomstig uit Soul Cycling Magazine #4 – 2025. Deze uitgave, verschenen in oktober 2025. Losse exemplaren van Soul Cycling Magazine kun je hier bestellen in de Soul Webshop. Of word abonnee zodat je geen reviews of andere artikelen meer hoeft te missen.
Meer informatie & testaanvragen
Voor meer informatie over de Scott Solace Gravel eRIDE 20 kun je hier terecht op de officiële website van Scott. Wil je de fiets eerst zelf testen? Vraag dan een testfiets aan via de officiële Scott-dealers of via ons testaanvraag. Houd onze magazines en online kanalen in de gaten voor nog meer reviews van Scott en andere merken.