Shimano Deore XT en Deore-aandrijvingen met Linkglide-technologie voor meer duurzaamheid

LINKGLIDE, geïntroduceerd als alternatief voor HYPERGLIDE+ aandrijvingen, is ontwikkeld voor langdurige prestaties. De LINKGLIDE-technologie is beschikbaar op DEORE XT 1×11 en DEORE 1×10-speed aandrijvingen.

Terwijl e-bike- en mountainbike-segmenten blijven groeien, neemt ook de slijtage van aandrijflijnen toe. Om dit probleem op te lossen, introduceert Shimano de LINKGLIDE-technologie, ontworpen en ontwikkeld met een grotere duurzaamheid van de aandrijflijn, terwijl het nog steeds het naadloze schakelen levert waar Shimano bekend om staat.

De LINKGLIDE-technologie wordt in eerste instantie geïntroduceerd voor DEORE XT (1×11 speed) en DEORE (1×10 speed) en is bedoeld voor gebruik op een breed scala aan fietsen en voor verschillende rijstijlen, hoewel het systeem vooral geschikt is voor e-trekkingfietsen en e-MTB’s waarop veel gereden wordt met een hoog koppel.

Uit tests van Shimano blijkt dat LINKGLIDE-cassettes in modderige omstandigheden drie keer duurzamer zijn dan de HYPERGLIDE-cassettes. Ze bieden drie keer minder degradatie van de cassette wat betekent minder overslaan van de ketting, minder prestatieverlies, meer kilometers rijden vóór vervanging, plus soepeler en beter schakelen.

De nieuwe componenten zijn onder meer DEORE XT 1×11 en DEORE 1×10-speed shifters, achterderailleurs, kettingen en cassettes. Elk van de componenten heeft een LINKGLIDE-logo om ze te onderscheiden van reguliere DEORE XT- en DEORE-componenten, die niet compatibel zijn met elkaar vanwege de afwijkende steek van een tandwielen.

LINKGLIDE cassettes

De tanden van LINKGLIDE-cassettes hebben een nieuwe vorm om slijtage in situaties met een hoog koppel te verminderen. Een dikkere en robuustere tandbasis op de plek wat aan de meeste slijtage onderhevig is, terwijl er ook een nieuw topprofiel is toegepast.

Het ontwerp en de positie van de schakelpoort is ook gewijzigd, waardoor de ketting soepel op en neer over de tandwielen kan bewegen. Deze poorten verminderen pedaalschokken of sprongen tijdens het schakelen, wat van invloed kan zijn op de soepelheid van het trappen, waardoor de trapprestaties beter worden.

DEORE XT-cassettes (CS-LG600-11) wegen 780 gram en worden aangeboden in 11-50T-verhoudingen, terwijl DEORE 1×10-speed cassettes (CS-LG600-10) met een gewicht van 634 gram worden aangeboden in 11-43T.

Om plaats te bieden aan de nieuwe LINKGLIDE-cassettes, komen er nieuwe DEORE XT (RD-M8130-SGS) 1×11-speed en DEORE (RD-M5130-SGS) 1×10-speed derailleurs, die dezelfde soepele schakelprestaties bieden, met een SHIMANO SHADOW RD+ low profile ontwerp en een kettingstabilisatieschakelaar tegen het klapperen van de ketting.

LINKGLIDE schakelverstellers

Nieuwe schakelhendels maken ook deel uit van het LINKGLIDE-aandrijfsysteem. De DEORE XT 11-speed versie wordt geleverd met een I-SPEC EV (SL-M8130-IR) of klemband (SL-M8130-R) optie, terwijl de DEORE 10-speed versie (SL-M5130-R) wordt geleverd in een ontwerp met alleen klemband met een optische versnellingsdisplay. Alle schakelhendels bieden Shimano’s 2-Way Release, Rapidfire Plus en Instant Release-functies.

LINKGLIDE kettingen

De nieuwe LINKGLIDE (CN-LG500) 11/10-speed ketting is een zogenaamd ‘e-bike-rated’ product en biedt een meer betaalbare optie voor Shimano’s andere CN-HG601-11/701-11/901-11 ‘e-bike-rated’ kettingen. Deze kettingen, plus de specifieke e-bike-ketting CN-E8000-11 zijn allemaal compatibel met LINKGLIDE.

Filip Scholliers, Shimano MTB-product planner:

Wanneer we een aandrijflijn ontwikkelen, is ons doel altijd om naadloze schakelprestaties te leveren, maar de vraag hoe we sportprestaties en extra duurzaamheid voor nieuwe rijstijlen konden behouden, vormde een interessante puzzel. We merkten dat minder ervaren fietsers lange tijd in dezelfde versnelling rijden, soms met een te hoog koppel, waardoor hun aandrijflijn onder druk komt te staan. Daarnaast veroorzaken rijders die onder pedaaldruk schakelen ook overmatige slijtage wat uiteindelijk resulteert in een verlies aan aandrijflijnprestaties.

Uiteindelijk was het antwoord simpel: bied klanten het beste van beide. Ons doel met LINKGLIDE was om een aandrijfsysteem te creëren dat soepel en naadloos schakelt en toch duurzamer is. Dat is de reden waarom de meeste van onze design- en engineering focus lag op het robuuster maken van de cassette.

HYPERGLIDE+ -technologie biedt wedstrijdrenners nog steeds een lichtgewicht aandrijflijn met de snelste reactiesnelheid, terwijl LINKGLIDE een extra optie is voor meer duurzaamheid. Of anders gezegd: HYPERGLIDE+ is gemaakt voor snelheid en LINKGLIDE is gemaakt om lang mee te gaan.”

LINKGLIDE is te vinden op fietsen voor beginnende fietsers en alledaagse rijders die de voorkeur geven aan comfort en weinig onderhoud boven het sneller schakelen en een lager gewicht dat HYPERGLIDE+ biedt.

LINKGLIDE-componenten zullen ook als aftermarket-product verkrijgbaar zijn in fietsenwinkels. DEORE XT- en DEORE-componenten met LINKGLIDE-technologie zijn niet compatibel met andere SHIMANO-aandrijflijnen, dus consumenten die hun 11- of 10-speed aandrijflijn willen upgraden, moeten een LINKGLIDE-cassette, achterderailleur, schakelverstellers en (optionele) ketting aanschaffen.

Vanaf zomer 2021 is de LINKGLIDE-technologie te zien op e-bikes, recreatieve-MTB’s, woon-werkfietsen, all-terrain fietsen en reisfietsen.


Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!

 van