Shimano innovaties voor e-bikes, sensoren en koppelingen

Shimano verrast de e-bikemarkt weer. Het merk komt met een aandrijfsysteem voor het middensegment, genaamd EP6, dat gebruik maakt van de techniek van het befaamde EP8-systeem. Beide kunnen worden gekoppeld met de nieuw ontwikkelde Shimano Cues en Shimano XT Di2-groepsets. Wat houden deze nieuwe ontwikkelingen in?

Allereerst, de aandrijfsystemen EP6 en EP8 bestaan uit de motor, de batterij en de aansturing. Laatstgenoemde kun je zien als het brein. De vele sensoren die doorgaans aanwezig zijn op een e-bike, zoals een snelheidssensor of cadanssensor, geven deze informatie door aan het brein. De informatie wordt vervolgens verwerkt in het brein en doorgegeven aan een gekoppelde groepset.

Shimano’s nieuwe innovatie maakt het mogelijk om de nieuw ontwikkelde groepsets aan het brein van de EP6 of EP8 te koppelen. Dit geeft de rijder de mogelijkheid om verschillende intelligente schakelmogelijkheden te benutten. Deze opties zijn voor zowel de nieuwe Shimano Cues-groepset alsook de vernieuwde Shimano XT Di2 Linkglide en Hypeglide+ groepsets.

Shimano EP6

Shimano heeft gehoor gegeven aan de roep om een e-bikemotorsysteem dat interessanter is geprijsd dan de EP8-variant, maar die qua rijgevoel of prestaties niet onderdoet voor laatstgenoemde.

Specificaties:
– 85 newtonmeter maximale koppel
– Continu nominaal vermogen: 250 watt
– 3,0 kilogram totaalgewicht

Compatibiliteit:
– XT Di2Linkglide
– XT Di2Hyperglide+
– CuesDi2
– Di2-specificatie interne naafversnellingen
– Mechanische aandrijvingen

Shimano EP8 updates

Shimano heeft het beproefde EP8-systeem een update gegeven. Deze gaat verder onder de naam EP801. Dankzij de vele connectiemogelijkheden, zoals ook het geval bij de EP6-versie, slaat Shimano een gat met de concurrentie.

Specificaties:
– 85 newtonmeter maximale koppel
– Continu nominaal vermogen: 250 watt
– 2,7 kilogram totaalgewicht

Compatibiliteit:
– XT Di2 Hyperglide+
– XT Di2 Linkglide
– Cues Di2
– Interne Hub Gears Di2-specificatie
– Mechanische aandrijvingen

Shimano Cues Di2 voor e-bikes

Vanuit de consument kwam steeds luider de vraag naar een e-bike groepset gericht op recreatief gebruik. Het antwoord van Shimano is de Cues Di2. Het vormt de basis voor een hele reeks e-bikes. Perfect voor bakfietsbezitters die zware belading vervoeren, fietsforensen en recreatieve rijders die op zoek zijn naar extra controle op de fiets. Cues Di2 laat zich volledig integreren met het gloednieuwe EP600-systeem en het vernieuwde EP801-systeem. Hierdoor zijn tal van nieuwe functies beschikbaar, het schakelen zonder te trappen, genaamd Free Shift, is er een van. Het intelligente systeem kan ook de controle overnemen tijdens het uitrollen naar een stop. Zo kiest het systeem de optimale versnelling al voordat je wegfietst uit stilstand.

Een mooie ontwikkeling vinden we het Shimano anti-blokkeerremsysteem. Het remsysteem maakt gebruik van een wielsnelheidssensor bij de voorrem. Deze werkt samen met een ingebouwde bewegingssensor in de elektronische regeleenheid en biedt zo een gecontroleerde en constante remkracht. Dit voorkomt ongewenste slippartijen, omhoogkomende achterwielen of schokkerige bewegingen bij een abrupte remactie. Perfect voor bakfietsen met zware belading.

Kenmerken:
– Elektronische Di2-schakelprecisie.
– Duurzame en naadloze 10-speed Linkglide-aandrijving.
– Free Shift, schakelen zonder trappen.
– Volledig handmatig en elektronisch schakelen.
– Anti-blokkeersysteem.
– Werkt samen met Shimano EP600- en EP801-aandrijvingen.

Shimano XT Di2 Linkglide en Hyperglide+ voor e-bikes

Naast de nieuwe Cues introduceert Shimano twee nieuwe Deore XT Di2-groepen specifiek voor de e-mtb. De XT Di2 Linkglide als 11-speed groepset en XT Di2 Hyperglide+ als 12-speed groepset. Deze werken samen met de EP600 en vernieuwde EP801. Net als Shimano Cues maakt ook de XT Di2 gebruik van de verschillende schakel mogelijkheden, Free Shift en Auto Shift met Manual-override.

Nu de markt voor e-mtbs op stoom is heeft Shimano ervoor gekozen dezelfde betrouwbaarheid van Deore XT Di2 naar het EP-systeem voor e-bikes te brengen. Met een hoge schakelsnelheid en duurzaamheid, om zo aan de hoge eisen te blijven voldoen. De introductie van Shimano’s Free Shift maakt het mogelijk om te schakelen zonder dat je hoeft te trappen. Dit is een hele verbetering in de manier waarop je een e-mtb beleeft. Wanneer je schakelt, geeft het XT Di2-systeem de EP Drive Unit opdracht om tegelijkertijd de aandrijflijn bij de kettingring vooruit te zetten en soepel te schakelen zonder dat je daarbij hoeft te trappen. Dit geeft de mogelijkheid te schakelen tijdens technische secties of in bochten, om daarna weer vol gas de trails te kunnen bestormen.

Maar dat is niet alles. Zoals gezegd is er ook de Auto Shift-functie, waarmee altijd de juiste versnelling paraat staat. Je bent meer met de omgeving bezig dan met schakelen. De XT Di2 Linkglide-groepset is gebaseerd op de duurzame 11-speed aandrijfcomponenten. Een grote verbetering is de CS-LG700-cassette. Deze heeft een bereik van elf tot vijftig tanden en is 170 gram lichter dan zijn voorganger. Met de XT Di2 Hyperglide+ borduurt Shimano voort op de alom bewezen HG+-aandrijfcomponenten. De HG+-ketting en 11-51 tands 12-speed cassette vormen een goede basis voor snel en soepel schakelen.

Recreatieve of fanatiek, wij als e-bikers plukken de vruchten van alle genoemde ontwikkelingen. Met het koppelen van verschillende systemen slaat Shimano duidelijk een nieuwe weg in. Het doet je afvragen wat in de nabije toekomst nog meer mogelijk is.

Tekst en foto’s: Ronald van der Boon, Shimano


Dit artikel komt uit het magazine Electrified #1. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Word abonnee van Electrified E-bike Magazine.

 van