10-04-2015 - Nieuws, Wielrenblad

slangentocht door sa calobra

Fietsen door het Tramuntana-gebergte van Mallorca

De weg die tegen de sprookjesachtige berg op kronkelt, cementgrijze rotspartijen en in de verte de diepblauwe zee. De beklimming van Sa Calobra op Mallorca is zó mooi dat ik voor afzien geen tijd heb.

Tekst & beeld: Bram de Vrind

‘Zzzwww, zzzwww’, doet de fiets als ik de ketting overzet naar het grote blad. Bij de verhuur waren ze zo vriendelijk om me voor deze persreis één van hun topmodellen mee te geven. Het elektrisch schakelen op de Cube Agree DI2 blijft leuk. Wauw. Nog één keer om het af te leren. ‘Zzzwww, zzzwww.’ Over een landweggetje tussen dorre akkers en olijfboomgaarden rijd ik richting het dorpje Pollença in het noordoosten van Mallorca. In de verte lonken de kalkstenen bergen van het Tramuntana-massief. Het is heiig, een graad of 18 en er staat een matige zeebries. Ik ben vanochtend extra vroeg vertrokken vanuit het resort in Playa de Muro. Onderweg passeerde ik het vestingstadje Alcúdia dat met zijn drukke ochtendmarkt al volop in bedrijf was. Vandaag is de dag van de Koninginnenrit: 140 spectaculaire kilometers door de bergen, met drie beklimmingen en een boottocht. Het veer gaat naar de beschutte baai van Sa Calobra, van waaruit de slingerende beklimming van de Coll dels Reis (682 m) in het routeboek staat: het absolute hoogtepunt van de tocht. Op uitnodiging van Cycletours ben ik naar Mallorca afgereisd. Cycletours houdt hier in samenwerking met de Zwitser Max Hürzeler tot in de puntjes verzorgde trainingsweken voor hobbyfietsers tot profs van Olympisch kaliber. Je kunt individueel met de fietskaart op pad, of voor een tientje per dag onder begeleiding fietsen.

Slangentocht_tekst

Een prof als gids
Het gidsenteam van Hürzeler bestaat uit een bonte verzameling (ex-)profs. Eergisteren reed ik een vlakke rit door het binnenland met René Häusler, wereldkampioen fietsvoetbal. Hij woont in Zwitserland aan de voet van de Klausenpass, die hij dit jaar al vijftien keer heeft beklommen. Dat zijn 21.000 hoogtemeters! Gisteren had ik het genoegen met Albert Fritz, 34-voudig zesdaagse-kampioen in de jaren 60’, ‘70 en ‘80. Met hem deden we voor het eerst de bergen aan, met de beklimming van de Coll de Hono (540 m) bij Oriënt. Fritz heeft in zijn glorietijd nog tegen Jan Raas en Gerrie Knetemann gereden. Maar zijn favoriete Nederlandse renner? ‘Peter Post. Die had pas karakter, discipline. Rijen, rijen, rijen gudverdumme!’ Maar vandaag ben ik alleen op pad. Tijdens de trainingsweek wordt de Koninginnenrit – of Könighfart zoals ze het hier noemen – in groepsverband op donderdag verreden, maar dan ben ik alweer vertrokken. Albert is vandaag met zijn groep naar het zuiden vertrokken voor een redelijk vlakke rit met als hoogtepunt de beklimming naar het kloos- ter van San Salvator (509 m). In de ontvangs- thal van het klooster zijn de regenboogtruien van de 87-jarige zesvoudig wereldkampioen (baan) Guillermo Timoner Obrador te bewon- deren, die in het dorpje aan de voet van de berg woont. Ik ben er gisteren even langsgegaan met de auto. Een bijzonder gezicht, een klooster vol met wielertruien.

Slangentocht_tekst2

Het zweet gutst van mijn voorhoofd. Ik ben begonnen aan de beklimming van de Coll de Femenia (7,7 km, 5,5%). Ik rijd een sprookjeslandschap binnen. De weg slingert langs fabelachtige grijze rotsformaties, waar de regen door de eeuwen heen duizend en één gootjes in heeft uitgesleten. Ik puf even uit op de top van de col. Na een paar minuten komt nog een renner boven. Na een hartelijke begroeting vertelt me dat hij uit Hannover komt. ‘Ga je ook naar Sa Calobra?’ vraag ik. ‘Nee, naar mijn vrouw en kinderen. Ik heb vanochtend vier uur vrijaf gekregen!’ Hij was hier vorig jaar ook op vakantie, maar toen zonder fiets. ‘Dat nooit meer. Het is hier zó mooi fietsen.’

Mallorca verandert in een fietswalhalla als de strandtoeristen en de zomerse hitte zijn verdwenen. ‘Het eiland ontvangt 110.000 fietstoeristen per jaar,’ meent directeur Marcel Iseli van Hürzeler. ‘En 35.000 daarvan zijn klant bij ons.’ Iseli nam de zaak in 2005 over van oprichter en oud-wielerprof Max Hürzeler. Hürzeler heeft 3.000 huurfietsen, voornamelijk Cube en Merida van hoge kwaliteit: ‘Alles Ultegra.’ In de winter en het vroege voorjaar houden de fietsers de hotels draaiende. Die moesten vroeger sluiten vanwege het slechte strandweer. Tijdens dit bezoek in oktober zit het eiland in een overgangsfase. Ik zit inge- kwartierd in het Iberostar Hotel in Playa de Muro, waar ’s avonds groepjes afgetrainde fiet- sers hun wielerpasta eten, terwijl bejaarden en families bergen buffet opscheppen om maxi- maal te profiteren van de all inclusive. Een gro- ter contrast kan bijna niet.

Wil je weten hoe deze tocht afloopt? Bestel dan Wielrenblad 2014 #1 in onze webshop. Je kunt voor het gemak ook abonnee worden zodat alle uitgaven voortaan op je deurmat belanden, waardoor je geen nummer meer hoeft te missen.