14-04-2021 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

Slim tech carbon

PRODUCTONTWIKKELAAR CHARLES BERTRAND OVER HET NIEUWE ZWARTE GOUD.

De ontwikkeling van kiteboard-producten gaat tegenwoordig niet meer zo zeer over de designs maar over de gebruikte materialen. Daar valt nog veel te winnen qua gewicht en sterkte. Zo komt F-One met een nieuwe constructie voor het maken van boards: de Slim Tech Carbon-bouwwijze. Wij spraken F-One productontwikkelaar Charles Bertrand over deze nieuwe innovatie.

De Slim Tech Carbon constructie is het resultaat van de nauwe samenwerking tussen het pro-team en design-team van F-One. In strapless freestyle gaan de moves steeds meer in de richting van twintip freestyle met zelfs handle passes. Er wordt steeds meer overpowered gevaren, met meer agressie. Het gevolg is dat de boards die het strapless freestyle pro-team van F-One gebruikt steeds dunner en stijver worden om controle en grip te houden over deze krachten. Maar dunnere boards zijn ook zwakker en kwetsbaarder waardoor ze eerder breken. Het design-team moest op zoek naar een nieuwe technologie. Zij vonden iets dat meer lijkt op een twintip-bouwwijze dan op een klassieke surfboard-bouwwijze die normaal gebruikt wordt bij strapless freestyleboards. Deze technologie hebben ze toegepast bij hun nieuwe aanwinst: de Magnet.

Charles over Slim tech carbon:

‘Uiteindelijk vonden we iets dat zelfs nog beter was dan waar we naar op zoek waren. Het eerste wat opvalt bij de Magnet is het ontzettend lage gewicht voor een board met een verflaag en een volledige deckpad. Maar naast het lage gewicht is het board erg dun wat bijdraagt aan een goede vaarcontrole omdat je zo laag op het water staat. Daarnaast pakt een dun board lekkerder vast tijdens strapless freestyle-sprongen. Het vlakke dek geeft directe stuureigenschappen terwijl de dunne rails en channels onderop maximale grip geven bij het edgen voor een sprong.’

De Magnet

‘De Magnet is een 100% strapless freestyle-board (zie Access 3 2020 voor een review). Gebouwd in een constructie met een CNC-uitgesneden PVC-kern. Deze lichte, sterke en stijve kern heeft een hoge structurele dichtheid in tegenstelling tot de gebruikelijke EPS-kern van surfboards met een lage structurele dichtheid. Deze techniek wordt veel gebruikt voor het maken van bladen van windmolens en in de zeiljachtindustrie voor onderdelen die een stijf én sterk moeten zijn. Doordat de PVC-kern zo hard is, maakt dat het board robuust en beter bestand tegen stoten en klappen. De kern wordt verder met de hand geshapet. De vorm van de rail en channels onderop worden aangebracht. Daarna volgt het lamineren met glas-en carbon-fiber lagen. Door de harde PVC-kern hoeven er minder lagen te worden gebruikt wat leidt tot een lager gewicht.

Het board is helemaal bedekt met een carbonfiber-laag maar we voegen daar ook glasfiber aan toe om de juiste flex te krijgen. Je wil niet een te stijf board: dan stuiter je er zo vanaf en vaar je totaal niet comfortabel. Het vinden van die balans kost veel tijd, maar doordat we er zo intensief met ons pro-team aan gewerkt hebben, is het volgens mij prima gelukt. Na het toevoegen van epoxy wordt het board vacuümgetrokken om alle overbodige hars eruit te drukken om zo het gewicht zo laag mogelijk te houden. Het uiteindelijke resultaat is een superlicht, dun, sterk en duurzaam board met de juiste flex die zeer comfortabel vaart en zowel beginnende strapless freestylers als pro’s hoger laat springen en sprongen laat landen. Dus het voelt qua vaargevoel totaal anders aan dan wat er op nu de markt is.’

Slim tech carbon

Het oog wil ook wat

‘We kunnen met deze techniek het board elke kleur geven die we willen maar Raphael Salles (eigenaar F-One red.) was onvermurwbaar: het moest en zou zwart worden. Best een onconventionele keuze, want een surfboard in zwart is normaal een risico omdat deze kleur snel te heet kan wor- den in de zon en daar kan de klassieke surfboard-bouwwij- ze niet goed tegen. Maar met de Slim Tech Carbon-bouw- wijze heb je daar geen last van. Dat hebben we uitvoering getest. We konden gaan voor een transparante afwerking zodat je het carbon kon zien, maar doordat er bij de Slim Tech Carbon-bouwwijze nog wat gevuld moet worden om een glad oppervlak te krijgen is het toch mooier om het af te werken met een verflaag. Zo kunnen we ook nog eigen graphics toevoegen.’

Slim tech carbon

Milieuvriendelijk

‘Voor een lagere belasting voor het milieu is het het beste om gerecylede pet-materialen te gebruiken. Maar die zijn helaas niet veerkrachtig en sterk genoeg. Daarnaast is het een stuk zwaarder dan PVC. Aan de andere kant gebruikt het Slim Tech Carbon bouwproces minder grondstoffen en blijft er minder afval over bij het lamineren. Dat het board zo dun is, is ook minder milieubelastend bij het transport omdat het minder ruimte in beslag neemt. Het belangrijkst is de duurzaamheid: het board gaat lang mee doordat het zo ontzettend sterk is.’

Tekst Marcelino Lopez Beeld Ydwer van der Heide


Dit interview over de‘’Slim tech carbon” komt uit Access #5 van 2020. Voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram!

 van