24-05-2023 - Nieuws, Wielrenblad

Specialized Allez E5: De ultieme racefiets

Vier decennia na de eerste Specialized Allez op de weg verscheen, is de nieuwe Allez de beste tot nu toe. Als lichtste in zijn klasse biedt hij meer vertrouwen, veelzijdigheid en prestaties dan ooit tevoren. Of je nu op zoek bent naar hoogwaardig aluminium, een fiets wilt voor weekendritten en snelle woon-werkverkeer, of als je net aan je reis begint, prestatiesgericht fietsen begint met Allez.

Lichtste in zijn klasse
De Specialized Allez is de lichtste fiets in zijn klasse. Beginnend met hoogwaardig butted en double-butted E5-aluminium, weegt het Allez-frame slechts 1.375 gram voor een snelle en behendige rijervaring op de weg. Bovendien vermindert de full carbon voorvork het gewicht nog verder (geen verborgen aluminium stuurbuis hier) en helpt het je rit te verzachten. En met moderne, doordachte keuzes is het geen verrassing dat de Allez ook de lichtste in zijn klasse is.

Als je niet bent opgegroeid in het tijdperk van de stalen racefiets, misschien vraag je je af wat een butted buis precies is en waarom je deze zou gebruiken. Meestal gereserveerd voor hoogwaardige stalen racefietsen, zoals de oorspronkelijke Allez, heeft een butted buis dezelfde diameter maar varieert de wanddikte langs de buis. Meestal dikker aan beide uiteinden en dunner in het midden. De dikkere uiteinden voegen stijfheid en kracht toe waar nodig, terwijl het dunne middengedeelte zorgt voor flexibiliteit om de rit te verzachten. Dit resulteert in een meer meegaande en responsieve rit met een veel lichter en duurzamer frame. Je hoeft je geen zorgen te maken over al deze technologie, weet dat dit de reden is waarom de Allez zo geweldig is om op te rijden.

FEA (Finite Element Analysis) is niet alleen voor high-end carbon frames. De Allez heeft een uitgebreide FEA ondergaan om ervoor te zorgen dat het de lichte en levendige zou bieden die rijders eisen, met de duurzaamheid waar de Allez bekend om staat.

Legendarische afstamming
De hoogwaardige E5 aluminium frame is licht, snel, duurzaam en hebben we al gezegd, prachtig? De uitstekende verhouding tussen stijfheid en gewicht, in combinatie met de ongeëvenaarde remkracht van all-weather schijfremmen, biedt ultiem vertrouwen bij elke snelheid. Bovendien hebben we de legendarische geometrie van de Roubaix-fiets gebruikt om ongeëvenaard comfort te bieden tijdens lange ritten en stabiel rijgedrag, terwijl de Allez nog steeds een bochtige weg kan doorsnijden als een pure racefiets.

De Roubaix heeft zijn legendarische status verdiend als de ultieme uithoudingsfiets, mede dankzij de legendarische Roubaix-fiets. Oké, zeven overwinningen in Parijs-Roubaix – de zwaarste eendaagswedstrijd ter wereld – hebben geholpen. Met een hogere balhoofdbuis en een meer ontspannen balhoofdhoek neemt de Roubaix-geïnspireerde geometrie op de Allez hew gewicht van je handen en ondersteunt het je zitbotten op een Body Geometry-zadel waar het hoort, met als resulteert een comfortabelere rit.

Ken geen grenzen
Net zo geschikt om je naar je werk of naar college te brengen om je lokale KOM (King of the Mountain) af te vinken of deel te nemen aan een groepsrit in het weekend, met bagagedragers en spatbordenbevestigingen is de Allez veelzijdig genoeg voor elke weg die je neemt. Met bandenvrijheid tot wel 35 mm (32 mm met spatborden) ben je klaar voor de ruigste wegen en zelfs licht grind. Als die wegen steil worden, heeft de Allez een breed bereik om ervoor te zorgen dat je comfortabel kunt blijven trappen en efficiënt kunt rijden. Veelzijdigheid betekent ook dat deze geweldige rit voor iedereen aan willen bieden. Daarom hebben we 7 maten gemaakt van 44 cm tot 61 cm. Of je nu bent 1,42 m of 1,96, we hebben een Allez voor je.

Verbluffende veelzijdigheid
De veelzijdigheid van bagagedragers en spatbordbevestigingen spreekt voor zich, maar hoe helpt de bandenvrijheid voor een bredere band? Ten eerst zorgt een bredere band voor een soepelere rit op elk oppervlak. Maar wanneer dat oppervlak ruw wordt – kuilen, losse steenslag, kapot asfalt, gebarsten beton – werkt meer bandenvolume als veersyteem, waardoor je wordt geïsoleerd van al deze oneffenheden. Als je echt wilt verkennen, betekent de mogelijkheid om een band van 35 mm band te installeren dat je de veelzijdigheid hebt om meer soorten wegdek te rijden – zelfs licht grind of onverharde wegen zijn geen probleem voor de Allez, want die 35 mm band zorgt voor grip en een soepele rit op ruwe oppervlakken.

Een erfgoed van vertrouwen, veelzijdigheid en prestaties
Sinds zijn debuut in 1981 als een eersteklas stalen racefiets, tot de eerste aluminium versie in 1994, tot de lichtste-in-zijn-klasse premium aluminium fiets van vandaag, is de Allez altijd een ongelooflijke combinatie geweest van prestaties en vertrouwen. In de 40 jaar dat hij in productie is geweest, is hij steeds beter geworden met elk nieuw model. De Allez van vandaag is niet alleen de lichtste fiets in zijn klasse. Het is de beste Allez ooit, klaar om een ​​nieuwe generatie rijders op de weg te verwelkomen.

Klik hier voor meer informatie!


Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!

 van