25-11-2022 - Wielrenblad, Leesvoer

Specialized Allez Sprint Comp Disc – Review

Specialized Allez Sprint Comp Disc – Wat krijg je als je dé high-end fiets van Specialized, de Tarmac SL7, uit elkaar trekt en opnieuw opbouwt, maar dan in een aluminium-variant? De gloednieuwe Allez Sprint, volgens Specialized de eerste aluminium superbike.

Toen de eerste Allez Sprint op de markt kwam veroverde deze fiets vrijwel direct een soort cultstatus. Met name in Amerika staat de Allez Sprint bekend als misschien wel de perfecte fiets om als amateur wedstrijden op te rijden. Vooral in de zogeheten crits, de rondjes om de kerk, is ie erg geliefd. Het knetterstijve frame zorgt voor een rappe aanzet, en doordat het van aluminium is kan het ook nog eens tegen een stootje of valpartij.

De gloednieuwe Specialized Allez Sprint Comp Disc gaat vanzelfsprekend verder met de traditie, al is de geometrie wel wat veranderd. Om het frame nog vertrouwder aan te laten voelen hebben ze ‘m exact dezelfde geometrie gegeven als de Tarmac SL7. Verder is het frame nog een stuk aerodynamischer geworden, onder andere door een nieuwe zadelbuis en balhoofdbuis, en de trapas heeft een facelift ondergaan, waardoor de fiets nog stijver is. Hoewel bij de Allez Sprint altijd de typische lasnaden van de D’Aluisio Smartweld Sprint-technologie zichtbaar blijven stoort dit verder niet en oogt het frame strak.

De versie die wij bij Specialized eens goed aan de tand mogen voelen is de Specialized Allez Sprint Comp Disc, een glanzende zwarte fiets die is afgemonteerd met een Shimano 105-groep, waardoor de prijs-kwaliteitverhouding erg goed is. Sterker nog, de 105-groep schakelt zo strak dat wij eigenlijk weinig reden zien om voor een duurdere mechanische groep te gaan. Ook de wielset die op de Allez Sprint zit is kwalitatief dik in orde. De DT Swiss R470 rolt goed en is sterk, al is het gewicht wel een tikkeltje aan de hoge kant. Het rubber is eveneens van Specialized zelf, 26 millimeter brede Turbo Pro-banden, maar in het frame is ruimte tot wel 32 millimeter. Genoeg ruimte voor wat extra comfort is geen overbodige luxe op het stijve frame. De verdere afwerking is prima. De zadelpen is exact dezelfde als die van de Tarmac SL7, en alle kabels lopen onder de stuurpen netjes weg het frame in, zodat de cockpit een cleane look heeft. Dat er goed is nagedacht over de Specialized Allez Sprint Comp Disc valt meteen op.

Vertrouwen

En zodra we op de Specialized Allez Sprint Comp Disc springen om een rondje te fietsen merken we dat meteen weer: Specialized heeft goed nagedacht over deze fiets. Hoewel het voor ons een gloednieuwe fiets is voelt het rijden al snel vertrouwd aan, het overnemen van de geometrie van de Tarmac is een slimme keuze geweest. Als we over de smalle slingerende fietspaadjes van de Veluwe rijden merken we dit ook terug in het stuurgedrag. De Allez Sprint reageert direct en laat zich soepel de bochten in sturen, waardoor we bij elke bocht meer vertrouwen krijgen in de fiets.

Zoals verwacht is de aanzet bij de Specialized Allez Sprint Comp Disc ook dik in orde. Het stijve frame is gemaakt om snel te accelereren en bij korte stukjes bergop en sprintjes voelen we dit goed terug. Zodra het wat langer bergop loopt gaat het gewicht iets meer meespelen; het blijft natuurlijk een aluminium frame. Ook de wielset, die met 1820 gram een tikkeltje aan de zware kant is, maakt de aanzet soms een tikkeltje minder snappy. Hoewel het soepel rolt hoort een fiets als de Allez Sprint wat ons betreft een strakke carbon wielset te hebben. Het aluminium frame merken we in het comfort eveneens terug: het stijve frame filtert de kleine hobbeltjes en slecht asfalt beduidend minder dan een carbon frame, al is dat voor een volbloed koersfiets geen ramp.

Zodra we een afdaling in duiken wordt het pas echt leuk: de Specialized Allez Sprint Comp Disc schuwt de limieten duidelijk niet. Als we rondom de Veluwezoom een paar slingerende afdalingen omlaag duiken verbaast de Allez ons dan ook wederom: het stabiele stuurgedrag vertaalt zich tevens op hoge snelheid naar scherpe bochten. Met de vertrouwde schijfremmen van Shimano kunnen we het remvermogen goed modereren, en de Allez geeft ons het vertrouwen om de snelle afdalingen volle bak in te vliegen. Even wanen we ons in de afdaling van een prachtige Alpencol, totdat we Arnhem weer binnenrijden.

De gloednieuwe Specialized Allez Sprint Comp Disc is een fiets voor de echte coureurs. En of dat nou een bordjessprint tegen je maten is, het lokale criterium of op professioneel niveau: voor de Allez is het geen probleem. Voor de prijs is de Allez Sprint Comp een goede aluminium racer, maar als je echt los wil gaan kan je het frame ook los kopen om zo je eigen perfecte koersfiets in elkaar te zetten.

Specificaties van de Specialized Allez Sprint Comp Disc

Frame: Specialized E5 Premium Aluminum Disc
Voorvork: Fact Carbon
Shifters: Shimano 105 R7020
Remmen: Shimano 105 Hydraulic
Stuur: Specialized Shallow Drop
Stuurpen: Specialized 3-D forged
Zadel: Body Geometry Power Sport
Zadelpen: 2021 S-Works Tarmac Carbon
Wielen: DT Swiss R470
Banden: Turbo Pro 26 millimeter
Crankset: Shimano 105 R7000
Achterderailleur: Shimano 105 R7000 GS
Cassette: Shimano 105 11-28
Gewicht: 7,9 kg
Prijs: € 3300,-
Kijk hier voor meer info over de Specialized Allez Sprint Comp Disc: specialized.com

Tekst en beeld: Merlijn Spenkelink


Dit artikel komt uit het magazine Wielrenblad #3 2022. Dit magazine is nog steeds los te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van