12-05-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Specialized Allez Sprint Comp Disc – Review

Op de een of andere manier is het Specialized met de Allez Sprint comp disc gelukt een fiets te bouwen die meteen bij zijn introductie ‘cult’ was, iets waarvoor de meeste fietsen en onderdelen eerst vijftien jaar onopgemerkt en verwaarloosd in schuurtjes moeten doorbrengen. Hoog tijd om eens te onderzoeken hoe dat komt.

Aluminium frames: ze bestaan als sinds de jaren zeventig, maar waren eerst vaak te slap en toen te stijf. De grote doorbraak van aluminium als framemateriaal vond pas een jaar of dertig geleden plaats. Toen vonden de fabrikanten een mooie balans tussen gewicht, stijfheid en rij-eigenschappen. Rond de millenniumwisseling werden er schitterende frames van gemaakt, maar daarna kwam de ontwikkeling nagenoeg tot stilstand. Hoogwaardige frames werden in- middels van carbon gemaakt, aluminium was voorbehouden aan instappers en middenklassers.

Terug van weggeweest

Tegenwoordig staat aluminium echter weer flink in de belangstelling wegens de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De ontwikkeling ervan is daardoor al een aantal jaren weer vol op gang en deze Allez Sprint comp disc van Specialized is daar een uitstekend voorbeeld van. Hij staat bol van de nieuwe technieken en wat meteen opvalt: het Premium-gevoel druipt er vanaf. Kopers kiezen de Allez Sprint comp disc niet omdat ze geen carbon fiets willen of kunnen betalen. Dit wordt benadrukt door het feit dat de Specialized Allez Sprint comp disc geen ‘aluminium Tarmac’ is, hij heeft zijn eigen, persoonlijke geometrie. Ten opzichte van de Tarmac lijkt de Allez Sprint de keuze voor de criteriumrijder: een wat hoger bottom bracket (zodat je langer kan doortrappen in de bochten) en wat minder stack (voor een diepere zit). Het frame is ook wat korter, vermoedelijk voor extra beweeglijkheid.

Specialized Allez Sprint Comp Disc head

De afmontage van de Allez Sprint

Specialized heeft voor de Allez Sprint comp disc slim gewinkeld in de eigen schappen. Zo is de full-carbon voorvork afkomstig van de Tarmac SL6 en de super-aerodynamische zadelpen van de vorige Venge (ViAS). Het frame van de specialized allez sprint comp disc is echter van de grond af nieuw ontworpen met enkele bijzondere technieken.

Wat onmiddellijk opvalt is dat de traditionele ronde buisvorm nergens meer te vinden is, als er geen lasnaden zichtbaar waren, had het prima een carbon frame kunnen zijn. De balhoofdbuis en het bottom bracket zijn middels hydroforming bij de Allez Sprint comp disc spectaculair gevormd. Ze zijn met de framedriehoek verbonden middels een techniek die D’Aluisio Smartweld Technology is gedoopt, naar de ontwerper die het bedacht heeft. De uiteinden van de buizen zijn naar binnen toe omgebogen, zodat de buizen over een groter oppervlak contact maken en er een geultje ontstaat dat de lasser kan vullen. Daardoor krijgt de lasnaad minder krachten te verduren en hoeft er minder materiaal gebruikt te worden.

Ook zijn de lasnaden een stukje van balhoofd en bottom bracket af geplaatst, waar ze minder belast worden. Het (BB30) bottom bracket is opgebouwd uit een cilindervormig bracket en twee hydroform helften die tot een geheel zijn gesoldeerd, wat de moleculaire structuur van het aluminium minder aantast dan lassen. Het resultaat is een superstijf geheel, dat qua constructie precies lijkt op een carbon frame. Bijkomend voordeel is dat de kabels mooi intern onder het bracket door kunnen lopen, net als bij een carbon frame.

Specialized Allez Sprint Comp Disc voorvork

Paar Spacers

Specialized claimt dat al deze technieken zorgen dat de Allez Sprint Comp Disc de stijfste aluminium fiets is die ze ooit op de testbank hebben gehad, met bovendien aanzienlijke aero-kwaliteiten.

Specialized Allez Sprint Comp Disc seatpost

Tijdens de test wordt vrij snel duidelijk dat de Allez Sprint Comp Disc inderdaad loeistijf is. Dat merk je niet alleen tijdens aanzetten, ook als je een snelle slalom doet merk je dat de fiets spoort als een trein en je hem als vanzelf met je gewicht de bocht in stuurt. De beweeglijkheid in combinatie met de stijfheid zorgt dat elke bocht een feest is. Met een slammed stem is de zitpositie perfect om bochten aan te vallen en bakken met vermogen te leveren, als je rug dat niet aankan kunnen een paar spacers ertussen geen kwaad.

Tegelijk wordt duidelijk dat de Allez Sprint Comp Disc in deze gedaante een beetje op twee gedachten hinkt. De zitpositie en het stuurgedrag zijn die van een echte racer, maar het totaalgewicht van de Allez Sprint is te hoog om hem snappy te kunnen noemen. Zonder pedalen weegt de Allez Sprint 8,7 kilo aan onze weegschaal. De Shimano 105-schijfremgroep is natuurlijk niet de keuze van weightweenies en ook de DT Swiss R470-wielset helpt niet mee, hoewel 1810 gram (zonder schijven) zeker niet slecht is voor een onverwoestbare wielset met 20 millimeter (intern) brede velgen.

Specialized Allez Sprint Comp Disc bottom bracket

Roval C38’s

Specialized stuurde dan ook op eigen initiatief een set Roval C38’s na, ‘loopt die fiets ineens honderd procent beter door!’ En dat klopt, hoewel het absolute verschil slechts 250 gram is, voelt de Allez Sprint Comp Disc stukken alerter aan en hij rolt eenmaal op snelheid als een trein door.

De Allez Sprint Comp Disc is zoals hij uit de doos komt een strakke, onverwoestbare cult racer. Onze tip is wel: koop het losse frame, spaar nog even door voor superdeluxe onderdelen en maak er een snaarstrakke critracer van.

Afmontage

  • frame Specialized E5 Disc, BB30
  • voorvork Tarmac SL6
  • shifters Shimano 105 R7020 hydraulic disc
  • remmen Shimano 105 R7070, flat-mount disc
  • stuur Specialized Shallow Drop, 70x125mm
  • stuurpen Specialized 3D-forged alloy, 4-bolt, 7gr
  • zadel Specialized Power Sport
  • zadelpen Venge ViAS
  • wielen DT R470 Disc
  • banden Specialized Turbo Pro, 60 TPI 26mm
  • crankset Praxis Zayante 52/36T, BB30
  • achterderailleurs Shimano 105 R7000 GS, 11-speed
  • cassette Shimano R7000, 11-speed, 11-28t
  • gewicht 8,7 kg (exclusief pedalen)
  • info Allez Sprint specialized.com
  • prijs € 2.299,-

De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #1 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van